نقش بازارهای هفتگی در پایداری اقتصادی شهر

بازارهای هفتگی می تواند نقشی موثر و تحول آفرین در جوامع شهری کوچک و روستایی داشته باشد و به توسعه پایدار اقتصاد کمک کند.

به گزارش ایمنا، یکی از مهمترین شیوه های توسعه اقتصاد در شهرها نحوه توزیع کالاها و خدمات است امری که نقشی مهم در رفاه مصرف کنندگان و همچنین بازاریابی برای تولیدکنندگان دارد.

وضعیت اقتصاد اصلی مهم و اثر گذار در چگونگی توسعه فضای زندگی انسان هاست که یکی از جمله راه های توسعه این مهم ایجاد بازارهای هفتگی است. بازارهای هفتگی می تواند نقشی موثر و تحول آفرین در جوامع شهری کوچک و روستایی داشته باشد و به توسعه پایدار اقتصاد کمک کند.

Related image

بازارهای هفتگی با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهری اهمیت دو چندان می یابد و از آنجایی که این بازارها می تواند حتی باورهای فرهنگی و مذهبی منطقه را یادآور باشد اهمیتی خاص یافته اند.

این بازارها می تواند نسبت به جذب گردشگر اثر گذار باشد و همچنین به دلیل قیمت پایین تر اجناس به بهبود معیشت مردم کمک کند. در این بازارها می توان بسیار آسانتر به فروش محصولات تولیدی و صنایع دستی پرداخت و در واقع این بازارها می تواند نمایشگاهی ویژه و متنوع برای تولیدات بومی باشد وحتی دست دلالان هم از بازار تولیدکنندگان ساقط شود.

Image result for ‫بازار حصیر د شمال‬‎

بازارهای هفتگی روستایی نیز علاوه برکارکردهایی که ناشی ازماهیت وجودی آنها یعنی تبادل و تجارت کالاها و برآوردن نیازهای خریداران و فروشندگان است اثرات عمیقی نیز در توسعه روستایی ازطریق گشایش و بهبود اقتصاد روستایی و نیز تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و ایجاد انگیزه در جهت تولید و جذب جمعیت به عنوان گردشگر، نیروی کار فصلی، مشتریان، فروشندگان و واسطه ها دارد.

از طرفی با توسعه شبکه های ارتباطی و حمل و نقل اثر گذاری این بازارها بیشتر شده که می تواند منجر به شکل گیری و زایش شهرهای جدید و یا تبدیل روستا به شهر و تغییر ساختار اقتصادی آن به سوی اقتصادی تجاری و خدماتی شود.

بازارهای هفتگی که هم اکنون در استان های شمالی بیش از دیگر مناطق برپا می شود نقشی پررنگ در اقتصاد محلی این منطقه ایفا کرده است که ضرورت دارد این مهم در سایر مناطق نیز بیش از پیش رواج یابد.

منبع: شهر فردا

کد خبر 320580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.