زدودن رنگ و بوی مزاحمت از عزاداری های خیابانی

با شروع ماه محرم، شیعیان دنیا به برگزاری عزا برای سالار شهیدان می پردازند. ایرانیان نیز از دیرباز به برگزاری عزاداری می پرداختند؛ امری که در سال های اخیر از حالت سنتی خود خارج شده و نمود جدید به خود گرفته است که باید توسط متولیان امر مدیریت شود.

به گزارش ایمنا به نقل از تیتر شهر، با شروع ماه محرم، شیعیان دنیا به برگزاری عزا برای سالار شهیدان می پردازند. ایرانیان نیز از دیرباز این امر را در فرهنگ خود نهادینه کرده و هر ساله در دهه اول محرم به برگزاری مراسمات مختلف و برپایی هیئت ها در هر کوی و برزن می پردازند. 
در سال های اخیر برگزاری مراسمات با حواشی رو به رو بوده است. تهران نیز شاهد این حواشی بوده که از آن جمله می توان به برپایی ایستگاه های صلواتی و هیئت های مختلف در کوچه هایی اشاره کرد که مسکونی بوده و مسئولین این مراسمات با برپایی بلندگو ها به پخش نوحه با صدای بلند می پردازند امری که ساکنین را گاهی با بحران مواجه می کند.
در عزاداری های محرم توجه هیئات و تکیه های عزاداری به ضرورت عدم ایجاد مزاحمت و یا راهبندان و سروصدای کم است؛  عزاداری امری مستجب است در حالی که در دین ما بر این نکته تاکید شده که حتی فریضه واجبی چون  نماز نباید موجب راهبندان و ایجاد مزاحمت برای خلق الله شود.
بلندگوهایی که در نهایت صدای ممکن قرار دارند و نیت اصلی آنها ایجاد فضای معنوی در مردم عزادار است، مورد دیگری است که معمولاً مورد غفلت واقع می شود. این اصوات ممکن است از ضبط یک خودرو و یا بلندگوهای هیئات مذهبی پخش شوند. شاید برخی بگویند همیشه خودروها موسیقی را با صدای بلند پخش می کنند و صدایی از کسی در نمی آید حال چه شده که روضه امام حسین (ع) آزار دهنده است؟ باید به این افراد گفت وقتی کاری اشتباه است باید برای حل آن تلاش کرد.
 اگر همه به این نکته توجه کنند که ممکن است یک بیمار در خانه های اطراف زندگی کند و این اصوات سبب آزار و تشدید بیماری او شود و قطعا رضایت ائمه اطهار در این سبک عزاداری نیست دیگر شاهد چنین مشکلاتی در سطح جامعه نخواهیم بود.
از این منظر در سال گذشته وجود سر و صدا در کوچه هایی که مسکونی بوده تا ساعت 12 مشاهده می شده است؛ امری که به گفته پلیس خلاف قانون است.
در این باره در سایت مقام معظم رهبری نیز عنوان شده است که " اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد می‏باشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم‏کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل حسینیه باشد."
بنابراین نیاز است دسته جات و هیئت های مذهبی با رعایت این امر، هم آنکه زمینه عزاداری برای مردم را فراهم و دیگر آنکه از مزاحمت برای همسایه ها بپرهیزند.
کد خبر 320573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.