تجلیل از عوامل کاروان نمادین کربلا در خمینی شهر

شب گذشته از عوامل ویژه برنامه کاروان نمادین کربلا که هر ساله در خمینی شهر اصفهان برگزار می شود تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، این مراسم با حضور اصحاب رسانه و مسئولان شهر خمینی شهر در حسینیه هیئت جان‌نثاران حضرت بنی‌هاشم (ع) و با تجلیل از دو خادم حسینی این برنامه آغاز شد.

محمد مهدی پیمانی که او را در خمینی‌شهر به نام مهدی بابا علی می‌شناسند تهیه کننده و کارگردان کاروانی است که در ماه محرم هر سال در خمینی‌شهر یاد ورود کاروان امام حسین(ع) به کربلا را زنده می کند. در کاروان او سال‌هاست حاج عبدالرضا صرامی ایفای نقش می کند، او که در این مدت نقش شمر را بازی کرده دیگر به حاج عبدالرضا شمر شهرت دارد.

عبدالرضا صرامی در مورد روند شکل‌گیری کاروان نمادین کربلا گفت: این کاروان اولین بار در سال ۱۳۶۹ حرکت نمادین خود را به اجرا گذاشت و در سال ۱۳۷۰ در سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان به ثبت رسید و از آن سال به‌صورت قانونی فعالیت خود را ادامه داده است. با توجه به اینکه در این ایام در یکی از سال‌ها دو دهه محرم وجود داشت این کاروان تاکنون ۲۷ بار حرکت نمادین خود را به اجرا گذاشته است.

وی به سال‌های اول حرکت کاروان اشاره کرد و بیان داشت: در سال‌های اول ابزار و لباس کم داشتیم و حدود ۱۰۰۰ نفر را در این کاروان لباس پوشاندیم، بیشترین تعداد حضور در این کاروان ۶۳۰۰ نفر بود که توانسته ایم در سال‌های اخیر برای ۳۰۰۰ نفر لباس تهیه کنیم.

محمدمهدی پیمانی تهیه کننده و کارگردان این کاروان نیز گفت: تمامی هزینه های مورد نیاز برای حرکت کاروان را خودم متقبل شده ام و از کمک هیچ کس بهره مند نشده ایم.

او با اشاره به اجرای مراسم طبق مستندات تاریخی گفت: برای آنکه بتوانیم روایات اصل را پیدا کنیم از کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی کمک می‌گیریم و اگر چیزی در کتاب نیامده باشد ما آن را اجرا نمی کنیم.

وی از مخالفت‌ها و مشکلاتی که برای اجرای این برنامه در طی این سال‌ها داشته گله کرد و گفت: ما دیگر جنگ ها را پشت سر گذاشته ایم، در طول سال کارهای بسیاری می کنیم تا هزینه های این برنامه آماده شود، در یک سال هنگامی که می خواستم برای آوردن شترها به زرین شهر بروم پدرم فوت کرد و من تنها توانستم او را یک بار ببوسم، فرزندم نیز روز هشتم محرم فوت کرد ولی ابتدا کاروان را بیرون بردیم و پس از اجرای برنامه او را به خاک سپردیم.

کارگردان کاروان نمادین کربلا در مورد انتخاب نقش های اصلی این کاروان گفت: پیش آمده است که بارها بر تن افراد مختلف لباس پوشانده ایم تا فردی که شخصیت او به نقش می خورد را پیدا کنیم، برخی موارد فردی را در خیابان دیده ام که برای نقشی مناسب بوده است و بارها به دنبال او رفته ام تا در کاروان حضور یابد.

مجتبی راعی سرپرست فرمانداری خمینی‌شهر پس از تقدیر از فعالیت های این کاروان در این سال‌ها گفت: این برنامه با عشق به سالار شهیدان برپا می شود و این عشق از خصوصیات مردم خمینی‌شهر است، این کاروان به‌صورت قانونی کار خود را انجام داده و در طول این سالیان شبهه‌ها از اجرای آن حذف شده است.

وی به ثبت ملی این کاروان به عنوان اثری معنوی اشاره کرد و بیان داشت: ارزش معنوی این کاروان آن را در جهان شهره ساخته و از تمام دنیا برای دیدن آن به خمینی‌شهر می‌آیند، برای حفظ نظم در اجرای این برنامه نیز از همیاران پلیس که از اعضا این هیئت هستند کمک گرفته می‌شود.

فاطمه سادات کاتب دختر کوچک کاروان نیز که از کودکی در نقش حضرت رقیه(س) ظاهر شده مورد تقدیر قرار گرفت.

در این مراسم شهردار خمینی‌شهر، سرپرست فرمانداری خمینی‌شهر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خمینی‌شهر و تعدادی از روحانیون شهر حضور پیدا کردند./

کد خبر 320564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.