اقتصاد هنر، از مهم‌ترین مباحث در عرصه هنر نگارگری

سی و ششمین نشست تخصصی نگارگری و تذهیب به تحلیل آثار و همچنین بیان دلایل برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی نگارگری جلوه های نقش پرداخت.

به گزارش ایمنا، مجید صادق زاده نگارگر مطرح اصفهانی در این نشست که در بعدازظهر روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه در عمارت سعدی حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد با اشاره به تاریخچه نگارگری در ایران و همچنین برگزاری نمایشگاه های نگارگری گفت: نمایشگاه می تواند جنبه عمومی یا تخصصی داشته باشد، در این نمایشگاه تخصصی ملاک ما این است که نگارگران بتوانند اطلاعات خود را بالا ببرند. البته نمایشگاه ها طیف وسیعی را دربرمی گیرد اما مهم تر از آن این است که مجالی برای تبادل نظر هنرمندان است.

وی ادامه داد: نوع دیگر نمایشگاه، نمایشگاه سالانه یا دوسالانه است که حالت جشنواره ای دارند و البته در آن جنبه آموزشی هم مطرح می شود. در اصفهان نمایشگاه تخصصی معنی دارد و نگارگری دارای حرکتی مشخص است و برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی نگارگری جلوه های نقش نه تنها به سبب آموزش، تبادل نظر و ... مهم است بلکه به دلیل آشنایی هنرمندان با نگارگری معاصر دارای اهمیت است.

وی ایجاد نگارگری معاصر (از زمان پهلوی اول به بعد) را به واسطه شکل گیری هنرستان ها دانست و ادامه داد: توجه به تنوع در نگارگری معاصر مهم است و نگارگری از چند بعد دارای تنوع است، برخی موافق تکرار مکاتب گذشته در نگارگری معاصر هستند، میل به ابداع در نگارگری معاصر وجود دارد و این یکی از دلایل تنوع آن است.

صادق زاده خاطرنشان کرد: میل به شخصی سازی و داشتن سبک ویژه خود در نگارگری معاصر دیده می شود، پتانسیل کاربردی در نگارگری معاصر زیاد است و ابزار و امکانات تنوع خود را دارد.

وی تصریح کرد: برخی از نگارگران معاصر نگاه ایران گرایی دارند مانند مرحوم علی مطیع اما آنچه در آثار مهم است بی شک اندیشه پشت آثار است. میان نگارگران معاصر رقابت پنهانی وجود دارد و نگارگری با اندیشه ناب خود حرف های زیادی برای گفتن دارد و می توان از آن به عنوان هنر پاک یاد کرد.

وی تأکید کرد: آنچه در نگارگری امروز اهمیت ویژه دارد بحث اقتصاد هنر است که می توان گفت در این رشته بازار چاپ و نشر وسعت زیادی دارد و البته برخی از نگارگران با مجموعه داران نیز ارتباط خوبی دارند. همچنین در بحث اقتصاد باید به بازار دولت و موزه های کشور نیز اشاره کرد که نگارگر معاصر باید به تمامی اینها اشراف داشته باشد و مخاطب خود را بشناسد.

این هنرمند برجسته اصفهانی گفت: برخی از نگارگران ما تنها آثار خود را برای باقی ماندن در خانواده و نسل خویش تولید می کنند و هرگز نمایشگاهی از آثار خود برپا نمی کنند که تعداد آنان بسیار کم است.

وی ادامه داد: در بحث فعالیت های نگارگری معاصر می توان به بحث کار گروهی اشاره کرد که در جامعه نگارگری گذشته به وفور دیده می شد اما در نگارگری امروز کمتر شاهد آن هستیم. بازار بین الملل، حراجی ها و اینترنت و دیوارنگاره های شهری و نگاره هایی که در معماری برخی از هتل ها به کار می روند از جمله حیطه فعالیت های نگارگری امروز است.

وی با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه جلوه های نقش به بیان دلایل برپایی این نمایشگاه تخصصی پرداخت و افزود: ارائه برای ارتباط میان نگارگران، ارائه بر اساس مرجعیت اصفهان با رویکرد فرامنطقه ای، رقابت سالم، تجربه سالم و تشویق هنرمندان این عرصه، تجربه آزاد با افق های آزاد، حفظ ارزش های سنتی، ارتباط میان نسل های حرفه ای، تلاش برای رونق اقتصادی از جمله دلایل برپایی این نمایشگاه بوده است./

کد خبر 320552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.