ایران 400 میلیارد دلار تسلیحات از امریکا نمی خرد، خودش می سازد!

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال فرید ذکریا درباره علت افزایش توان دفاعی کشورمان گفت: ایران 400 میلیارد دلار تسلیحات از امریکا نمی خرد، ایران نیاز دارد که دفاع خود را ایجاد کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر. محمد جواد ظریف در گفتگو با سی ان ان در واکنش به پرسشی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام یا عدم تائید آن در آمریکا و واکنش احتمالی ایران گفت: تایید برجام بخشی از توافقنامه نیست؛ بلکه رویه ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و (چنین رویه ای) باعث سلب مسئولیت رئیس جمهور ترامپ و دولت آمریکا از تعهداتشان در قبال برجام نمی شود چون تنها مرجع صاحب اختیار در توافقنامه هسته ای برای راستی آزمایی این توافقنامه، آژانس بین المللی انرژی اتمی استایران به نتایج این روند نگاه خواهد کرد و گزینه های خود را بررسی خواهد کرد. ایران تعدادی از گزینه ها را در اختیار دارد که شامل خروج از توافقنامه و بازگشت با سرعت بیشتر در برنامه هسته ای است که البته (این برنامه) همچنان صلح آمیز باقی خواهد ماند؛ اما (در این صورت) دیگر محدودیت هایی را که ما داوطلبانه پذیرفتیم، نخواهد پذیرفت.

 وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد برخلاف آنچه که آمریکایی ها می گویند هیچ بندی در برجام وجود ندارد که تاریخ انقضا داشته باشد بلکه محدودیت های برجامی در مورد حقوق ایران، دوره زمانی مشخص ده ساله ای دارد.محمد جواد ظریف در ادامه گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: می خواهم روی موضوعی تاکید کنم که در آمریکا برداشت نادرستی درباره آن وجود دارد و ما باید این برداشت نادرست را از بین ببریم. آنها می گویند در توافقنامه بندی وجود دارد که تاریخ انقضا دارد. من می گویم که هیچ بندی از توافقنامه نیست که تاریخ انقضا داشته باشد. ایران خود را متعهد کرده است که هم به عنوان عضو ان پی تی و هم به عنوان عضوی از توافقنامه برجام، هرگز تسلیحات هسته ای تولید نکند.

مجری گفت: اما بازرسی ها شامل بندهایی است که تاریخ انقضا دارد.

محمد جواد ظریف گفت خیر چنین چیزی نیست. بازرسی ها هم بندی به نام تاریخ انقضا ندارد چون ایران سرزده ترین بازرسی ها را در پروتکل الحاقی پذیرفته است، اگر آمریکا آنگونه رفتار کند که قرار است رفتار کند، در طی هشت سال پس از امضای توافقنامه یعنی از الان به بعد که شش سال دیگر می شود، ایران پروتکل الحاقی را تائید خواهد کرد یعنی این کشور به صورت دائمی نظارت بر تاسیسات خود را به وسیله آژانس بین المللی انرژی اتمی می پذیرد. محمد جواد ظریف افزود: آن چیزی که وجود دارد طول زمان محدودیت ها روی ایران است چون ایران تحت تحریم های شورای امنیت بود، دوره زمانی تعیین شده است که در این دوره زمانی ایران برخی محدودیت ها را خواهد داشت، پس از گذشت این دوره زمانی است که ایران مثل هر کشور دیگر  فاقد تسلیحات هسته ای و عضو ان پی تی، برنامه غنی سازی داشته و همچنان برنامه غنی سازی خواهد داشت و این برنامه غنی سازی به شدت و به صورت دائم تحت نظارت آژانس خواهد بود. در آمریکا هراس افکنی زیادی درباره این موضوع وجود دارد.

درباره محدودیت زمانی که در توافقنامه وجود دارد مذاکرات بسیار زیادی انجام شد چون ما معتقد بودیم که نباید هیچ محدودیتی روی حقوق ایران باشد به این دلیل که اگر ما همه ساز و کارها را می پذیریم که پذیرفتیم در این صورت ایران باید مثل سایر اعضای ان پی تی باشد؛ اما طرف دیگر در مذاکرات معتقد بود که باید یک مدت زمان طولانی تر وجود داشته باشد و ما در مورد این مدت زمان، به یک توافق حد وسطی دست یافتیم که مدت زمان آن ده سال است.
ما بر اساس منافع ملی خود حرکت می کنیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا اروپایی ها به ایران گفته اند که صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد به توافقنامه برجام پایبند خواهند ماند، گفت: اروپا چنین چیزی را بیان کرده است. ضرورت دارد که ما در زمان مناسب برای خودمان مشخص کنیم که منافع ملی ما چیست؟ ما منطبق بر منافع ملی خودمان عمل می کنیم. این مسئله مهم است که بتوانیم یک فضای بین المللی قابل پیش بینی داشته باشیم. به نظر من کاری که آمریکا می کند این است که این کشور علاوه بر اینکه غیرقابل پیش بینی است، که شاید برخی وقت ها کارایی داشته باشد، اما این کشور ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست.

آمریکا باید در بسیاری از توافقنامه های بین المللی شرکت کند، این کشور یک قدرت بزرگ است و روشن است که در مذاکرات بین المللی حضور دارد و بخشی از توافقنامه های بین المللی می شود، چه از طریق توافقنامه های دوجانبه و چه از طریق توافقنامه های چندجانبه و چه از طریق قطعنامه های شورای امنیت! این توافقنامه(برجام) یک توافقنامه دوجانبه نیست، حتی یک پیمان چند جانبه نیست بلکه قطعنامه شورای امنیت است. آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. چیزی که برای جامعه بین المللی اهمیت دارد این است که بتواند به حرفهای آمریکا به عنوان یک طرف مذاکره، اعتماد کند. اگر دنیا نتواند به حرف های آمریکا به عنوان یک شریک مذاکراتی اعتماد کند در این صورت هیچ کس با آمریکا مذاکره نخواهد کرد چون آنها می دانند که آمریکا بالاخره از این اصطلاح مشهور استفاده خواهد کرد که: «آنچه که مال من است مال من است اما آنچه که مال شما است قابل مذاکره است»!

در هر مذاکره ای بده بستان وجود دارد. در مذاکرات هسته ای بده بستان وجود داشت. ما (دادن) برخی امتیازات را پذیرفتیم  و آمریکا نیز (دادن) برخی امتیازات را پذیرفت. در این مقطع زمانی مزایای اقتصادی توافقنامه که از آن برخوردار می شویم بسیار اهمیت دارد اما علاوه براین جنبه جهانی قضیه نیز اهمیت دارد. همه ما دریک دنیای بهم پیوسته زندگی می کنیم. از جنبه جهانی با توجه به همه بحران ها شامل کره شمالی و بحران های منطقه ما، بسیاراهمیت دارد که بتوان روی وعده ها و تعهدات بازیگران مهم در جامعه جهانی اعتماد کرد. ایران ثابت کرده است که شریکی قابل اعتماد است، هفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود دارد که نشان داده است ایران شریکی قابل اعتماد است، امیدوارم که آمریکا در موضع خود تجدید نظر کند و به دنیا ثابت کند که این کشور هم شریکی قابل اعتماد است.

 ما نیاز داریم که که قدرت دفاعی خود را تقویت کنیم

ظریف در ادامه گفتگو با شبکه تلویزیونی سی ان ان به پرسشی درباره امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پاسخ دادفرید زکریا گفت: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت راهی برای خروج از بن بست بین دولت ترامپ و ایران وجود دارد، یعنی این راه پایبندی به توافقنامه هسته ای و عدم خروج از آن است، اما شروع مذاکرات روی پروتکل های بیشتر است، او (مکرون) می خواهد درباره موشک های بالستیک شما گفتگو کند، شما به تازگی یک موشک بالستیک دیگر آزمایش کردید، او می خواهد درباره حمایت شما از شبه نظامیان منطقه در سوریه، لبنان و یمن صحبت کند. وی می خواهد درباره کل موضوعات دیگری صحبت کند که معتقد است بخشی از توافقنامه ایران نیست اما این موضوعات همچنین باعث برهم زدن ثبات در منطقه خواهد شد.

محمد جواد ظریف در پاسخ گفت: ما تصمیم گرفتیم یعنی همه ما به صورت مشترک تصمیم گرفتیم که این توافقنامه را به موضوع هسته ای محدود کنیم چون بقیه موضوعات پیچیده بودند. معنی این گفته این نیست که ایران از گفتگو درباره این موضوعات هراس داشته باشد، ایران شکایت ها و گلایه های جدی دارد، برخی افراد تمایل دارند که از یک جنبه به قضیه نگاه کنند. واقعیت این است که ایران نیرویی بوده است که همیشه با افراط گری و تروریسم در منطقه ما جنگیده است چه طالبان علیه افغانستان باشد، چه داعش باشد و چه القاعده در عراق یا افغانستان باشد.

ایران همیشه در طرف حق قرار داشت. متاسفانه آمریکا و همپیمانان این کشور، چنین سابقه روشنی ندارند. پس اگر ما می خواهیم درباره این موضوعات صحبت کنیم، گفته های زیادی درباره این موضوعات وجود دارد. شما درباره موشک ها صحبت کردید. ایران نیازهای دفاعی دارد. ایران چهارصد میلیارد دلار به اصطلاح « تسلیحات خوشگل هسته ای » از آمریکا نمی خرد! ایران نیاز دارد که دفاع خود را ایجاد کند. ما بارها گفته ایم و ثابت کرده ایم که موشک های ما برای دفاع هستند. ما به یک سابقه تاریخی اشاره می کنیم که در آن شهرهای ما به وسیله صدام موشک باران شدند، اما در آن زمان صدام « دلبر»  آمریکا و سایر کشورهای غربی بود. هیچ کس در مخالفت با اقدام صدام در بکارگیری این همه موشک، حتی یک اخم هم نکرد ، ایران حتی یک موشک نداشت که از آن به عنوان یک بازدارنده برای دفاع ازشهروندان غیرنظامی خود استفاده کند که تقریبا هر روز هدف موشک قرار می گرفتند و حتی پایتخت هم هدف حملات موشکی بود.

دولت های عربی فراموش کردند که ما به آنها کمک کردیم 

در ادامه گفتگوی محمد جواد ظریف با سی ان ان مجری گفت: عرب ها می گویند شما درحال گسترش دادن نوعی از هلال شیعی نفوذ از بحرین تا یمن تا لبنان و عراق و سوریه هستید. آنها شاهد حضور رو به افزایش ایران هستند که باید با آن مقابله شودمحمد جواد ظریف گفت: مشکل این است که آنها انتخاب های نادرستی داشتند. آنها ازصدام حمایت کردند. بیائید از جایی شروع کنیم که شروع شده بود.آنها در مدت هشت سال از جنگ برضد ایران ازصدام حمایت کردند،ایران در مقابل تجاوز مقاومت کرد و صدام بلافاصله تسلیحات خود را به سمت آنها(عرب ها) گرفت ما به کمک آنها رفتیم اما آنها فراموش کردند. ما(کشورهای منطقه) تاریخ را نادیده گرفتیم و ما همه تاریخ را فراموش کردیم . ما از کویتی ها حمایت کردیم، پس از آن بود که آنها از القاعده در افغانستان حمایت کردند،آنها نباید این را فراموش کنند، آنها انتخاب های نادرست داشتند. آنها تلاش کردند دولت منتخب دموکراتیک عراق را تضعیف کنند، آنها در طرف باطل تاریخ قرار گرفتند. ایران در طرف حق قرار داشت.

مسئله این نیست که ما بخواهیم نفوذ خود را گسترش دهیم، ما به ثبات منطقه معتقدیم، ما همچنین معتقدیم که تک تک دولت ها در منطقه ثبات داشته باشند که به نفع ما است. ما به همسایگان عرب خود پیشنهاد کردیم به فکر تدابیر اعتماد ساز باشند، به فکر ایجاد ساختارهای امنیتی برای منطقه ما باشند. ما بارها به این مسئله اشاره کردیم، متاسفانه برخی ها، منافع خود را از طریق تنش و مناقشه دنبال می کنند. به اعتقاد من ، آنها پیشرفت زیادی نداشتند و به منافع خود خدمت نکردند.

به اوضاع یمن نگاه کنید، ما آماده بودیم تا به همسایگان سعودی خود و به همسایگان اماراتی خود کمک کنیم که به این مناقشه خاتمه دهند؛ یعنی قبل از اینکه آغازشود آماده کمک بودیم و بلافاصله پس ازشروع مناقشه هم چنین چیزی گفتیم. نگاه کنید که چه شد؟ اکنون سیزده ماه است که شهروندان بی گناه یمنی بمباران می شوند، حدود هفتصد هزار مورد از وبا وجود دارد، این موضوع در تاریخ معاصر تاکنون سابقه نداشت. آنها چه دستاوردی از این مسئله دارند؟ آیا امنیت شان بیشتر شده است؟ ما آماده ایم تا برای پایان دادن به مناقشه یمن کمک کنیم، ما می توانیم کمک کنیمما نمی توانیم برای دیگران تصمیم بگیریم ، ما می توانیم به پایان دادن مناقشه در یمن کمک کنیم. ما به پایان دادن مناقشه در سوریه می توانیم کمک کنیم و آماده ایم تا با همه کشورهای منطقه که آماده کار کردن با ایران باشند، کار کنیم

به نفع امریکاست که واقع بین باشد 

وی در بخش پایانی مصاحبه در پاسخ به اینکه پیامش برای ترامپ چیست گفت: به نظر من ، به نفع آمریکاست که به واقعیت ها نگاه کند،هیچ واقعیت های جایگزینی وجود ندارند، واقعیت های منطقه ما کاملا روشن هستند. این واقعیت ها  در چهل سال گذشته روشن بودند اما متاسفانه آمریکا تصمیم گرفت که این واقعیت ها را نادیده بگیرد و با این کار، خوب عمل نکرد.

کد خبر 320551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.