تولید الکتریسیته از لرزش اتومبیل‌ها بر جاده

محققان دانشگاه لنکستر انگلیس در حال توسعه موادی هستند که با آسفالت ترکیب شده و لرزش حاصل از حرکت اتومبیل‌ها روی جاده را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس برای ساخت این مواد از اثر پیزوالکتریک استفاده می‌شود. اثر پیزوالکتریک یکی از ویژگی‌های غیرمعمولی است که برخی از انواع سرامیک‌ها از خود بروز می‌دهند و در آن با اعمال نیروی مکانیکی خارجی، دوقطبی‌های موجود در سرامیک تحریک شده و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود.
با وارونه شدن اثر نیروی خارجی، جهت میدان نیز معکوس می‌شود. در این پدیده هرچه میزان نیروی خارجی وارده بیشتر باشد، اختلاف پتانسیل تولید شده نیز افزایش می‌یابد. 
این نوع سرامیک‌ها قادرند در شرایط عادی ترافیک که شامل عبور ۲۰۰ تا ۳۰۰ اتومبیل در ساعت است، بیش از یک گیگاوات ساعت توان الکتریکی تولید کنند. 
برای این که بتوان از این مواد جدید در جاده‌ها استفاده کرد، لازم است مقاومت بالایی داشته باشند و فرآیند تولید آن‌ها به‌گونه‌ای مدیریت شود که هزینه تولید آن‌ها در مقایسه با ارزش توان الکتریکی تولیدی، نسبتا پایین باشد. 
انرژی حاصل از این سیستم نیز برای روشنایی جاده‌ها، چراغ‌های راهنمایی و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی کاربرد دارد. همچنین برای راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند نظارت بر ترافیک نیز می‌توان از این انرژی بهره گرفت. 
محققان امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند این مواد را به تولید انبوه برسانند.

کد خبر 320490

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.