اتاق بازرگانی اصفهان در یک قدمی ایستادن بر جایگاه اول اتاق‌های بازرگانی جهان

در حاشیه دهمین دوره کنگره اتاق های بازرگانی جهان، طرح اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان «نسل نو، افق روشن» با طرح هایی از اتاق های بازرگانی هند، انگلستان و برزیل در بخش نهایی «مسئولیت اجتماعی» رقابت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان، رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این خصوص، گفت: اتاق اصفهان از ابتدای دوره جدید، مسائل اجتماعی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است. خوشبختانه با تایید هیات نمایندگان کمیسیون اجتماعی به کمیسیون های اتاق افزوده شد و همچنین شورای عالی جوانان و بانوان تاسیس گردید، زیرااعضای هیات نمایندگان این اتاق معتقدند مسائل اقتصادی و اجتماعی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی با اشاره به اینکه ما در اتاق بازرگانی اصفهان مسائل اجتماعی را با این هدف که در زمره اتاق های برتر قرار بگیریم دنبال نکردیم، گفت:اتاق اصفهان به دنبال رسالت اصلی خود است. یکی از رسالت مهم ما رسیدگی به مسائل  به جوانان و زنان شهر و کشورمان است. به همین منظور در کنار کمیسیون اجتماعی که مسئولیت آن به یک خانم واگذارشد، شورای های عالی بانوان وجوانان هم در اتاق ایجاد شده است.

وی افزود: با انجام این اقدامات علاوه بر گسترش ضریب نفوذ اتاق در استان، حضور جوانان و بانوان دراتاق بیشتر شده و بی شک آینده اتاق اصفهان را جوانان اصفهانی می سازند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: طرحی که ارائه کردیم مربوط به سه بخش زنان، جوانان، spx و به طور کلی مسائل اجتماعی است. دراین دوره زمینه فعالیت استارت آپی جوانان فراهم گردید و نتایج آن به خوبی مشهود است. استارت آپ های ایجاد شده که به تعداد قابل توجهی هم رسیده اند، علاوه بر ایجاد فرصت جهت جذب سرمایه گذار، زمینه اشتغال جوانان رانیز فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: مسئله دیگری که در حوزه جوانان در اتاق اصفهان دنبال شد، دوره های آموزشی بازرگانان کوچک بود. نتایج این دوره ها به قدری موفقیت آمیز ارزیابی گردید که اتاق های دیگر کشور هم با مشارکت شورای عالی جوانان اتاق اصفهان اقدام به برگزاری این دوره ها نموده اند.

به گفته رییس اتاق بازرگانی اصفهان هدف حضور در مرحله نهایی رقابت های اتاق های بازرگانی، انعکاس تجربه ها در کنار یکدیگر است.

بنا به این گزارش در جلسه داوری نهایی طرح های مسئولیت اجتماعی؛ مدیر بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان درباره جزییات این طرح گفت: پروژه ما با نام «نسل نو، افق های روشن» در سال ٢٠١٢و اواسط ٢٠١٣، کلید خورد و بررسی آن شروع شد. در حال حاضر رسیدن به توسعه پایدار یکی از اهداف مهم کشور است و تمام مقامات درباره آن صحبت می کنند ولی سوال مهم این است که چگونه باید به توسعه پایدار رسید؟ و از کجا باید شروع کرد؟ ما در اتاق اصفهان با انجام دادن یکی تحقیق دانشگاهی، اولویت ها را در این زمینه تعیین کردیم و متوجه شدیم برای رسیدن به توسعه پایدار باید تمرکز اصلی را روی افزایش مشارکت و آموزش زنان و جوانان گذاشت.

سعید ابراهیمی از مرحله بعدی کار چنین، گفت: پله دوم کار ما هدف گذاری بود و در این زمینه سه هدف تعیین کردیم که شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان و جوانان، افزایش تعداد اعضای اتاق در حوزه زنان و جوانان و افزایش مدیران زن و جوانان در شرکت های استان اصفهان گردید.

وی افزود: بعد از مشخص شدن اهداف، باید ابزار هم تعریف می شد تا پروژه را اجرایی کنیم. به هرحال طبیعی است هر پروژه ای باید ابزار داشته باشد؛ بنابراین دو ابزار کلان تعریف کردیم؛ اول مجموعه ای از برنامه های الهام بخش که به جوانان بگوید چه کارهایی می شود انجام داد و دوم در حوزه آموزش به برگزاری دوره ها پرداختیم. ما در دو سال گذشته بیش از ١٦هزار نفر ساعت برنامه های آموزشی داشتیم و افزون بر ٢٥٠٠ نفر کار مشاوره ای انجام دادیم. همچنین در سال در حدود ٥٠ سمینار آموزشی برگزار کردیم.

مدیر بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه در کنار این اقدامات پروژه هایی هم تعریف شد، گفت تعدادی پروژه تعریف کردیم که یکی از آن ها بازرگانان کوچک است که کودکان و نوجوانان ٧ تا ١٥ ساله را آموزش می دهیم و با فعالیت اقتصادی و تجارت آن ها را آشنا می کنیم. همچنین یک دوره دیگر به اسم در مسیر موفقیت برگزار می کنیم که تاکنون ١٣دوره آن برگزار شده و در هر دوره بیش از ٤٠٠ نفر حضور داشته اند؛ یعنی تاکنون بیش از ٥هزار نفر در این دوره ها شرکت کرده اند. در این جلسات ما کارآفرین های بزرگ را دعوت می کنیم تا از مسیرها و راه رسیدن به موفقیت صحبت کنند آنها تعریف می کنند که از کجا شروع کرده اند و به کجا رسیده اند و چه مسایل و مشکلاتی در مسیرشان بوده و این تعاریف به جوانان ایده می دهد.

وی همچنین در بخش دیگری از ارائه خود به نتایج اجرای این طرح پرداخت و گفت: «با اجرای این طرح ٢/٧درصد به مشارکت اقتصادی بانوان استان افزوده شد (٠/٢ درصد بالاتر از آمار کشوری) و ٣/٦درصد شاهد افزایش رشد مشارکت اقتصادی جوانان بودیم، همچنین ٣/٤درصد هم از نرخ بیکاری کم شده است.

بنا به این گزارش با پایان یافتن ارائه طرح اتاق اصفهان، سه طرح دیگر این بخش نیز از سوی نمایندگان اتاق های هند، استرالیا و انگلستان ارائه شد. برنده نهایی این رقابت در مراسم اختتامیه دهمین اجلاس اتاق های بازرگانی جهان اعلام خواهد شد.

کد خبر 320446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.