تجربه «احساس» در میدان نقش جهان

«به میدان نقش جهان رفتم، خواستم حس جدید و تازه‌ای را تجربه کنم، شروع کردم به دویدن...

به گزارش ایمنا، در رؤیای خود خیال‌پردازی کردم، طوری می‌دویدم که احساس کنم از شدت باران است؛ یا نه، آنچنان تند قدم برمی‌داشتم که احساس می‌کردم یک لشکر دارند پشت سرم می‌دوند.»

فضایی که تجربه می‌کنیم، از آسمان، دریا، منظره، کویر، جنگل، یا از شهری که در زیر پای ما گسترده است، شامل پیام‌ها، معانی و رمزها و احساساتی است که ما باید آن را رمزگشایی و درک کنیم .

تجربه کردن مکان در پی وقوع توأمان عواطف، احساس و منطق صورت می‌گیرد. داشتن تجربه‌های غیرمعمول باعث هیجان در وجودتان می‌شود. سفر به ناشناخته‌ها در شما شور و شوقی وصف‌ناپذیر ایجاد می‌کند. دست به ماجراجویی بزنید.

دوست دارید جزء کدام دسته باشید؟ گردشگرانی که به قصد تفریح وارد فضای شهر اصفهان می‌شوند و برای بازدید میدان نقش جهان را برمی‌گزینند و در سراسر این مجموعه گردشگری-تفریحی پیچیده و سحرانگیز، با چرخاندن نقشه‌های در دست در تلاش برای یافتن مسیر صحیح هستند و یا گردشگرانی که بی پروا و تصادفی وارد این میدان مبهم و ناشناخته و کوچه‌ پس کوچه‌های قدیمی آن می‌شوند که تا آنجا که چشم کار می‌کند بازار است و حجره و سعی می‌کنند از حس واقعی گم شدن که حسی شگفت انگیز از کشف و شهود است لذت ببرند؟ چه حس هیجان‌انگیزی دارد؛ جزء دسته دوم باشید که این احساس سردرگمی‌ را در آغوش بگیرید و نیز می‌تواند چنین حس اعجاب‌آوری را به شما پیشکش کند.

شروع یک صبح دل انگیز هنگام طلوع آفتاب در میدان نقش جهان، با آن چشم‌انداز زیبا، جذاب، خیره‌کننده و متفاوت، احساس ‌کنید باد خنک اول صبح را که روی صورتتان خواهد وزید؛ ذهنتان را باز می‌کند، حس خوبی خواهد داشت. انگار وزش باد سبک را بر پوست خود واقعاً حس می‌کنید. گویا این باد از نفسی می‌گذرد که سپیده دم سر زده و صبح برآمده. می‌فهمید که وزش چه معنایی دارد. دور میدان به گشتن ادامه بدهید روی یکی از نیمکت‌های محوطه نزدیک آب‌نماها و حوض میدان بنشینید صدای فواره‌ها را بشنوید، آن را ببینید، حتی برای حس کنجکاوی و ماجراجویی دورش قدم بزنید، حس جالبی است حتی اگر بتوانید پاهایتان را در آب خنک حوض قرار دهید، منتظر بمانید تا خنک شوید و قطرات آب را بر روی پوست خود احساس کنید شاید همان حسی را به شما بدهد که زمان بچگی داشتید، بازی با آب، فضایی تؤام با سکوت و آرامش؛ سرسبز و نامحدود؛ حوض آب زلال؛ گویی زمان و مکان را از یاد انسان می برد و زندگی دوباره می‌بخشد تجسم همان رؤیای کودکی است.

با همان حس هیجان با قدم‌هایی پرشور و ماجراجویانه از محوطه میدان وارد سرای تودرتو و مارپیچ، حجره‌های تاریک و به هم پیوسته و نامعلوم شوید. حجره‌هایی با غرفه‌های کوچک جذاب پر از بوی عطرها و ادویه‌های تازه که در فضا پیچیده و تجربه‌ شما را هیجان‌انگیزتر می‌کند، با مسیرهای باریک که می‌تواند هر علامت قابل مشاهده‌ای را که جهت حرکت را مشخص می‌کند پنهان کنند. سپس بار دیگر خود را در حجره بعدی گم کنید. در کوچه‌ پس کوچه‌های عجیب و رؤیایی غرق شوید، نگران گم شدن‌تان نباشید، می‌توانید ساعت‌ها را در این کوچه‌ها و حجره‌ها سپری کنید و هرگز دوبار در همان حجره‌ی قبلی قدم نگذارید و تجربه غیب شدن و گم شدن را در خود احساس کنید. بعد از عبور از پیچ و خم کوچه‌ها وحجره‌های پرجاذبه، احساسی جز عجله برای رسیدن به فضای وسیع و باز و روشن میدان نقش جهان باقی نمی‌ماند. برای اینکه موقعیت به وجود آمده کپسول انگیزه و اشتیاق شما را برای ادامه فعالیت خالی نکند یک گام به عقب برداشته و بگذارید تا احساسات و هیجانات شما فروکش نموده و به حالت عادی بازگردد. آنگاه به موقعیت بوجود آمده یکبار دیگر با ذهن باز و بینش عمیق‌تری نگاه کنید. پیشنهاد می‌کنم اگر به دنبال برند بستنی و فالوده سنتی و فرنی اصفهان می‌گردید کافه بستنی میدان نقش جهان را از دست ندهید و برای ساعتی استراحت روی یکی از نیمکت‌ها نشسته و یک لیوان بستنی فالوده خنک نوش جان کنید. یا برای ناهار از بریان لذیذ غافل نشوید و البته رستوران‌ها با غذاهای سنتی، «خورش ماست» شما را وسوسه می‌کند...

یکی از شگفت‌انگیزترین مساجد شهر انتظار شما را می‌کشد، مسجد امام؛ از مسجد امام (جامع) میدان نقش جهان دیدن کنید. شاهکار کاشی‌کاری باشکوه و تحسین برانگیز گنبد و ایوان‌های این بنا را باید از نزدیک ببینید تا زندگی گذشته‌ی این شهر را دریابید. به نظر می رسد سنگتراش تاریخ را روی آن حکاکی کرده است. حواستان باشد که از آثار معماری چشم‌نوازی که بر جای جای ایوان اطراف این مسجد به چشم می‌خورد، غافل نشوید.

اگر دوست دارید میدان را از زاویه دیگری تجربه کنید به بالای قصر کوچک عالی قاپو بروید که همچون گلی است که در شفق روییده باشد پله‌های مارپیچ را یکی یکی پشت سر گذارید درحالیکه هیجان دارید تا به ارتفاع بیشتر و بالاتری برسید. از بالای عمارت نه تنها سراسر نمای میدان، بلکه خیابان‌های اطراف و رشته کوه صفه که در سمت جنوب شهر گسترده شده و همچون نگینی می‌درخشد قابل مشاهده است. و این جا تنها نقطه در میدان است که یک چشم‌انداز جامع و کامل و منحصر به فرد را به بیننده ارائه می‌دهد. همزمان عبور درشکه‌هایی را مشاهده ‌کنید که در اطراف میدان گردشگران را از این سوی به آن سو می‌برند به این شکل خاطره‌ای دیگر رقم زده و گذشته ها رو یادی می‌کنید و بستری است برای جوانان در پیوند با اجدادشان. تجربه چندحسی دلنشینی است که برای همیشه در ذهنتان بر جای می‌ماند .به انتظار یک اتفاق بنشینید! می‌دانید اتفاق چیست؟ وزش نسیم خنکی که از روبه‌رو می‌آید.

حس این نسیم بالای عمارت در ارتفاع، بسیار روح‌بخش است و چه هیجان‌انگیز خواهد بود اگر از ذهن شما عبور کند مانند پرنده بال‌های خود را بگشایید و اجازه دهید باد، شما را با خود بلند کند و به اوج آسمان‌ها پر بکشید، از بالا نگاه کنید و با چشمانتان جذابیت‌ها را ببینید و شکار کنید. این‌ها خاصیت شگفت‌انگیز این میدان است: «حرکت، تکاپو، احساس، اوج، اشتیاق، گم شدن، هیجان، جستجو و زندگی»  باید به نصف جهان سفر کرد باید در نقش جهان تنفس کرد، باید بود و دید و احساس را از دریچه دیگر تجربه کرد و به قول سهراب: «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید...»

سمیه یزدان پرست، کارشناس مدیریت هماهنگی مناطق و سازمان های شهرداری

کد خبر 320412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.