انتشار عکس «طنزآلود» پادشاه ؛ دردسرجدید وزارت آموزش سعودی

وزیر آموزش و پرورش عربستان ناچار شده به علت انتشار عکس ملک فیصل در کنار یودا قهرمان جنگ ستارگان در کتب درسی عذرخواهی کند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از یورونیوز. انتشار عکس ملک فیصل، سومین پادشاه خاندان سعودی کنار «استاد جدای»، یکی از شخصیت‌های فیلم‌های جنگ ستارگان در کتاب تعلیمات اجتماعی و میهنی عربستان به جنجالی بزرگ میان کاربران عرب‌زبان رسانه‌های اجتماعی بدل شده استماجرا از آنجا آغاز شد که همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در عربستان، دانش‌آموزان دوره متوسطه در کتاب درسی تعلیمات اجتماعی و میهنی خود با عکسی از ملک فیصل در سال 1945 در حال امضای متن منشور ملل متحد مواجه شدند؛ اما وزیر خارجه وقت و پادشاه آینده سعودی در این عکس تنها نیست؛ کنار وی استاد جدای، کاراکتر محوری مجموعه فیلم‌های تخیلی جنگ ستارگان حضور دارد.

احمد العیسی، وزیر آموزش و پرورش عربستان گفته یک کمیته ویژه در حال بررسی علل وقوع این«اشتباه غیرعمد»است. در این عکس، شخصیت خیالی دیو و جن مانند یودا که در مجموعه جنگ ستارگان نقش یک «پدر معنوی» و «پیر خردمند جدای» را ایفا می‌کند، در کنار ملک فیصل نشسته است و پادشاه فقید عربستان در حال امضای سند سازمان ملل متحد به سال ۱۹۴۵ استاین عکس در حقیقت یک مونتاژ هنری و اثر شاویش، هنرمند عربستانی است که خودش می‌گوید «روحش هم خبر ندارد» چه طور اثرش از کتب درسی سر درآورده است. با وجود این شاویش تاکید کرده که قصدش از این مونتاژ «به سخره گرفتن ملک فیصل» نبوده و یودا که در جنگ ستارگان «مظهر خردمندی و یک راهبان باستانی و معنوی» است را کنار پادشاه سعودی قرار داده تا بر نقش او در گذار عربستان به عصر مدرن و معرفی کشورش به عرصه‌های جهانی تاکید کند.

این عکس که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عربستان جنجالی شده، بخشی از یک مجموعه هنری است که شاویش در سال ۲۰۱۳ خلق کرده بود و در آن این هنرمند شخصیت‌های نمادین فرهنگ عامیانه آمریکایی را بروی عکس‌های وقایع تاریخی کشورش مونتاژ کرده بود. او می‌گوید ایده اصلی این پروژه پس از آن به ذهنش رسیده که عکسی از انور سادات، رئیس‌جمهوری فقید مصر دیده بوده که در خلال دیدارش از دیزنی‌لند کنار میکی ماوس ایستاده بوده است. شاویش پس از رسانه‌ای شدن انتشار اثرش در کتب درسی گفته نظرات انتقادآمیزی نسبت به این کار سال ۲۰۱۳ او طرح شده؛ اما اکثر انتقادها متوجه وزارت آموزش و پرورش بوده است. «بالاخره یک نفر باید قبل از چاپ شدن این عکس اون رو وارسی می‌کرد»!

کد خبر 320407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.