داشتن سند مالکیت تأثیری در رأی کمیسیون ماده صد ندارد

مدیریت کمیسیون های ماده صد شهرداری مرجع شبه قضایی رسمی رسیدگی به تخلفات ساختمانی است؛ این مدیریت نقشی پیشگیرانه در گسترش ناموزون و غیراصولی ساختمانها و احداث بناهای مازاد و مغایر با پروانه ساخت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمیسیون ماده صد قانون شهرداری در رسیدگی به انواع تخلفات ساختمانی صلاحیت ذاتی دارد؛ به این معنی که هیچ مرجعی حق رسیدگی به این تخلفات را ندارد و حتی دادگستری نیز به استناد صلاحیت عام خود از چنین صلاحیتی بهره مند نیست.

این کمیسیون متشکل از سه عضو اصلی شامل: نماینده دادگستری، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای اسلامی شهر می باشد.

ماده صد شهرداری در جهت نظم بخشیدن به شهرسازی و ساخت و سازهای شهری فعال است و مالکان اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن قبل از هر اقدامی به تفکیک اراضی یا عملیات عمرانی و ساخت ساز باید از شهرداری پروانه (مجوز) اخذ کنند و شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی بدون مجوز و خلاف پروانه صادره در زمین های محصور و غیر محصور می باشد .البته ماده صد قانون شهرداری ها از جمله مواد بسیار کاربردی است که آنچنان که باید نسبت به شناخت و آگاهی آن اقدامی صورت نگرفته است.

اهمیت موضوع به جهت آگاهی بخشی به عموم و پیشگیری از تخلفات ساختمانی مردم و ارتقای آگاهی شهروندان ما را بر آن داشت تا در نوشتاری که در ادامه از نظرتان می گذرد، پاسخ برخی از سؤالاتی را که در بین شهروندان متداول است، از زبان"غلامعلی فیض اللهی- مدیرکمیسیون های ماده صد شهرداری اصفهان"  اطلاع رسانی کنیم.

آیا داشتن سند مالکیت تأثیری در رأی کمیسیون ماده صد دارد یا نه؟

خیر، بسیاری از افراد با استفاده از ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ سند می گیرند اما بدون پروانه یا خلاف مفاد پروانه ساخت و ساز می کنند.

سند برای خودش ارزش دارد اما تخلفات ساختمانی آن به صورت جدا بررسی می شود، در واقع تفاوتی ندارد که سند داشته باشد یا خیر.

در صورتی که مأموران رفع تخلفات شهری شهرداری خلاف واقعه را به کمیسیون ماده صد گزارش دهند، چه باید کرد؟

با توجه به اینکه شهردار منطقه، معاون شهرسازی و مسئول اجرائیات منطقه برگه تخلف مالک را امضا می کنند، این ۳ نفر مسئولیت دارند.

مالک یا ذی نفع اگر معتقد باشد گزارش خلاف واقع است، در ابتدا می تواند به شهرداری یا بخش بازرسی و حراست شهرداری شکایت کرده و در خواست رسیدگی کند.

چنانچه رسیدگی انجام نشد، می توانند شکایت خود را در سازمان بازرسی کل کشور مطرح نمایند.

اگر رأی صادر شده باشد و دیگر نتوان کاری کرد، مالک یا ذی نفع باید به دیوان عدالت اداری شکایت کند و در صورتی که دیوان رأی راشکست، پرونده بار دیگر مورد رسیدگی قرار می گیرد اما اگر شخصی بخواهد از مأمور شهرداری شکایت کند باید به بازرسی کل کشور مراجعه کند.

آیا رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و همچنین شغل های مزاحم از وظایف کمیسیون های ماده صد است؟

خیر، این مورد مربوط به بند ۲۰ ماه ۵۵ قانون شهرداری هاست که مرکز رسیدگی به رفع تخلفات شهرداری اصفهان بر آن نظارت می کند.

کمیسیون ماده صد فقط به تخلفات ساختمانی رسیدگی می کند.

آیا مأموران شهرداری می توانند نسبت به تخریب ساختمان خلاف اقدام کنند؟

خود شهرداری یا مأموران رأساً نمی توانند بدون حکم کمیسیون ماده صد اجرای رأی کند و حتماً باید توسط این کمیسیون رأی صادر شده باشد.

 تا زمانی که رأی دست مأموران اجرایی نباشد و فرجه قانونی نگذشته باشد، شهرداری نمی تواند اقدام به تخریب کند. اینکه مشاهده می شود گاهی برای اجرای حکم تخریب از نیروی انتظامی یا دادستانی نفر آورده می شود،  به خاطر این نیست که شهرداری حکم تخریب ندارد بلکه برای پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی این کار انجام می شود.

کمیسیون ماده صد جرائم دریافتی را خرج چه کارهایی در سطح شهر می کند؟

بسیاری از شهروندان بر این باور هستند که جرایم ماده صد به حساب این کمیسیون پرداخت می شود در حالی که مبلغ جرایم ماده صد به حساب شهرداری مرکزی واریز می شود.

کمیسیون ماده صد فقط یک مرجع رسیدگی کننده است و پولی دریافت نمی کند.

در صورتی که مدت اعتبار پروانه ساختمانی تمام شده اما هنوز ساخت و ساز انجام نشده باشد، مالک باید چه اقدامی انجام دهد؟

پروانه ساختمانی مدت زمان مشخصی دارد که چنانچه از زمان آن بگذرد، مالک اگر اقدامی نکرده باشند باید دوباره به شهرداری مراجعه و شهرداری طبق آخرین ضوابط به آنها پروانه دهد، اما پولی که هنگام دریافت پروانه ساختمانی بابت تراکم و پروانه پرداخت شده است، محفوظ می ماند.

اگز زمان پروانه بگذرد و ساخت و ساز انجام شود، ساختمان به عنوان ساختمان بدون پروانه قلمداد می شود و ممکن است در کمیسیون ماده صد باعث مشکلاتی برای شهروندان شود.

بعضی از پنجره های ساختمان ها مشرف به خانه های روبه رویی هستند، اگر فردی در این رابطه شکایت داشته باشد باید به کمیسیون ماده صد مراجعه کند یا به شهرداری منطقه؟

باید به شهرداری منطقه مراجعه و طرح شکایت کنند، پس از اعلام شکایت شهرداری منطقه بازدید می کند و اگر خلافی انجام شده باشد مراتب به کمیسیون ماده صد اعلام می شود.

چنانچه مشرفیت پنجره ساختمانی بر دیگر ساختمان ها محرز شود، کمیسیون ماده صد رای بر رفع مشرفیت صادر می کند.

آیا درست است که می توان ساختمان های زیر ۱۰۰ متر را به صورت صد در صد ساخت، اگر زمین کمی بیشتر از ۱۰۰ متر باشد چطور، آیا بازهم می توان به صورت ۱۰۰ درصد ساخت؟

با توجه به اینکه ضوابط شهرسازی ساختمان هایی که تا ۱۰۰ مترمربع است به شرط اینکه سند ۶ دانگ داشته باشد و یا ساختمان قبل از سال ۱۳۶۷ باشد، می تواند ۱۰۰ درصد با ارتفاع ۱۰.۵ متر ساخت و ساز کند، اما اگر یک ساختمانی کمتر از ۱۰۰ متر زمین و فاقد سند ۶ دانگ باشد، نمی تواند با ارتفاع ۱۰.۵ متر ساخت و ساز کنند بلکه تا ۷ متر می تواند ارتفاع داشته باشند.

اگر ساختمان حتی ۱۰۰ متر آن ۱۰۰ و نیم متر هم شود نمی توانند صد در صد بسازند زیرا ملاک صد در صد ساخت، زمین هایی با متراژ ۱۰۰ متر است.

کد خبر 320369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.