عاشورا یک فرهنگ است/نهضت عاشورا پشت صحنه انقلاب های شیعیان

لنجان_امام جمعه شهر چرمهین گفت: مسیر حرکت شیعیان در طول تاریخ همواره برگرفته از نهضت عاشورا بوده و یکی از جلوه های آن هشت سال دفاع مقدس بود که جوانان رشید و غیرتمند این مرز و بوم جلوی دنیای استکبار ایستادند و آنها را به استیصال واداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام جعفر غلامی در خطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه چرمهین با اشاره به همزمانی اغاز دهه محرم و هفته دفاع مقدس، اظهار کرد : یکی از ویژگی‌های جالب توجه ایام محرم امسال، توأمانی آن با هفته دفاع مقدس است به طوری که دقیقا اولین روز از هفته دفاع مقدس مصادف با اولین روز محرم است. همزمانی دو رخداد عظیم که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و یکی الهام گرفته از دیگری است، یقینا می‌تواند فضای فرهنگی-اجتماعی جامعه مؤثر باشد.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس رزمندگان دارای دو بال برای حرکت بودند، یکی شهامت و قدرت آن‌ها در تقابل سخت با دشمن و دیگری بال معنوی و ارتزاق معنوی بود که به واسطه همین مراسم‌ها ایجاد می‌شد و در واقع عامل انگیزه‌بخش رزمندگان همین رویکرد معنوی آن‌ها بود که بخشی از آن به واسطه جلسات عزاداری ایجاد می‌شد

امام جمعه شهر چرمهین تصریح کرد: باید توجه داشت کسب معرفت نسبت به قیام سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی (ع) و درک پیام عاشورا اهمیتی بیش از عزاداری دارد چراکه نخستین ریشه و پایه اصلی حرکت تاریخ ساز اباعبدالله الحسین (ع) عبودیت و توحید است.

وی ادامه داد: در همه مسیر از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا سراسر وجود امام (ع) سرشار از بندگی و عبودیت حق تعالی بود که بخشی از آن در قالب دعای عرفه بروز و ظهور یافت و این جلوه ها در دفاع عاشورایی ملت ایران نیز بارها در مقابل چشم جهانیان قرار گرفت.

غلامی اضافه کرد: صحنه هایی از بندگی خالصانه و توکل به خالق هستی در شرایط دشوار ظفر و پیروزی های بسیاری را نصیب ملت ایران کرد چراکه همواره الگوی رزمندگا اسلام اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان بود لذا باید گفت عاشورا تجلیگاه توحید و محوریت خداپرستی است و راه امام حسین (ع) نیز همان خط توحید محوری و بندگی خداوند متعال است.
وی عنوان کرد: توجه به قرآن و انس با آیات الهی پیام دیگر قیام خونین امام حسین (ع) است که در سیره و روش و احادیث نقل شده از آن حضرت بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می کند و حضرت هیچ فرصتی را برای قرائت قرآن و تعمق در آیات الهی از دست نمی دادند و حتی در شب عاشورا فرصتی را خواستند تا به قرائت قرآن و خواندن نماز بپردازند.

امام جمعه شهر چرمهین بیان کرد: باید گفت مسیر حرکت شیعیان در طول تاریخ همواره برگرفته از نهضت عاشورا بوده و یکی از جلوه های آن هشت سال دفاع مقدس بود که جوانان رشید و غیرتمند این مرز و بوم جلوی دنیای استکبار ایستادند و آنها را به استیصال واداشتند.

وی خاطرنشان کرد: این تجار تازه وارد در عرصه سیاست بداند که ایران عزیز و مقتدر جواب خیالبافیشان را در عالم واقعی و باچاشنی تحقیر و ذلت خواهد داد تا تکرار درسهای گذشته از دلاوری جوانان این سرزمین باشد.

غلامی اذعان کرد: باید توجه داشت قرآن کریم تلاش برای اصلاح و هدایت انسان ها را اصل اساسی قرار داده و در صورت عدم پذیرش اصلاح، دستور به مقاتله با سران کفر صادر کرده است و وجه دیگری از قیام امام حسین (ع) نیز بر این اساس استوار که با دشمن دین خدا به مقابله پرداخته است.

وی متذکر شد: دفاع مقدس ملت ایران نیز برگرفته از قیام امام حسین (ع) بود و همانگونه که امام حسین (ع) با یاران اندک خود در مقابل فوج عظیم لشکر دشمن ایستادگی کرد تا ظلم و ستم و فساد را نپذیرد، ملت ایران نیز در ۸ سال دفاع مقدس مقابل همه مستکبران جهان ایستادند و با تاسی از امام خود برای اقامه حق در مقابل دشمنان قد علم کردند و نصرت خدا را نیز در مقابل خود دیدند.
امام جمعه شهر چرمهیت تاکید کرد: همانگونه که نهضت امام حسین (ع) در روز عاشورا در تاریخ ماندگار شد به واسطه حرکت ظلم ستیزانه و عدالت خواهانه، دفاع مقدس ملت ایران نیز که جلوه ای از قیام حسینی است، تاریخ ساز شده و خواهد شد.

وی در پایان از مردم خواست نسبت به امر بمعروف و نهی از منکر که روح قیام امام حسین و رمز پایداری دین اسلام است توجه و التزام بیشتری داشته باشند.

کد خبر 320332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.