ایّام سوگواری و دستان خالی سینمای ایران

سینما و رسانه ملی ایران هر ساله هم زمان با ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع) علاوه بر تولید و پخش برنامه های مناسب با ایام عزاداری، تغییری هم در سیاست های نمایش برنامه های در حال پخش خود ایجاد می کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایمنا، هر ساله هم زمان با سوگواری ایام محرم الحرام اکران و پخش برنامه های طنز و کمدی هم در سینما و هم در رسانه ملی متوقف می شود.

در آستانه ماه محرم ، محمدرضا فرجی مدیرکل سازمان سینمایی خطاب به همایون اسعدیان رییس شورای صنفی اکران نوشت: «از آنجایی که نمایش فیلم‌های شاد و طنز در ایام ماه محرم و عزاداری سالار شهیدان شایسته و جایز نمی‌باشد و در حال حاضر در خصوص برخی فیلم‌های سینمایی به احتمال قوی این همزمانی صورت خواهد گرفت لذا خواهشمندم اقدامات مقتضی در این خصوص صورت گیرد».

عدم پخش سریال های طنز تلویزیون در ایام محرم به دلیل جایگزینی آنها با سریال های مناسبتی ضربه چندان بزرگی به سیاست ها و منافع شبکه های چندگانه رسانه ملی وارد نمی کند. اما در سینما داستان جور دیگری است. در حال حاضر که که بخش اعظم فروش سینمای ایران از فیلم های کمدی و طنزی است که اکرانشان در این ایام متوقف می شود و با توجه به اینکه در این ایام مردم بیشتر به عزاداری و مراسم مذهبی می پردازند، سینمای ایران به حالت نیمه تعطیل درمی آید و این ضربه خطرناکی به بدنه سینما وارد می کند. با توجه به اهمیت حفظ حریم ایام مقدس، به خصوص ایام سوگواری محرم، سینماگران و مدیران ما باید سیاست دیگری را پیش بگیرند. مثلا شاید بتوان با برنامه ریزی و سیاست گذاری درست به تولید آثار سینمایی با استاندارد بالا که متناسب این ایام باشد سینمای ایران را از این مهلکه نجات داد.

تولید آثار سینمایی فاخر با موضوعیت عاشورا و کربلا، زندگی امام حسین(ع) و یاران ایشان و سایر موضوعات وابسته و نزدیک علاوه بر فرهنگ سازی درست و به جای اجتماعی در حوزه دین که موجب پیوستگی بیشتر اهل فرهنگ و مردم با دین و سیاست هم می شود و در نهایت به نفع سینمای ایران است، می تواند چاره مناسبی برای رونق سینمای ما در ایام سوگواری باشد.

راه حل دیگر شاید برنامه ریزی درست زمانی جدول اکران باشد که اکران فیلم های طنز و کمدی در جدول زمان بندی با ایام سوگواری محرم هم زمان نشود.

به هر روی ما امیدواریم در سال های آتی شاهد پیوستگی بیشتری بین سینمای ایران و برنامه های ملی مذهبی باشیم و سینمای ما دچار کمترین ضربه شده و در کنا آن از بیشترین سود بهره مند شود./

کد خبر 320278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.