کمبود هورمون "تیروکسین"؛ مهم‌ترین عامل اضافه وزن و چاقی است

یک متخصص تغذیه گفت: تیروئید یک غده پروانه ای شکل واقع در گردن است. چنانچه میزان ید در بدن کم شود، تیروئید مجبور می شود که برای تولید این هورمون بیشتر کار کند که عوارض زیادی برای بدن ایجاد می کند که یکی از اینها چاقی و اضافه وزن بدن است.

دکتر مجید کلاهدوزان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: غده تیروئید از ید، جهت ساخت هورمون تیروکسین استفاده می‌کند.

وی افزود: هورمون تیروکسین در میزان سوخت‌وساز درون‌سلولی از چنان نقش اساسی برخوردار است که کمبود آن عوارض متعددی را برای بدن ایجاد می‌کند و یکی از مهم‌ترین عوارض آن اضافه وزن و چاقی است.

این متخصص تغذیه در ادامه بیان داشت: در کاهش ید، غده تیروئید به صورت طبیعی بزرگ می‌شود تا بتواند تمامید موجود در خون را جذب کند. به این بزرگی طبیعی غده تیروئید گواتر می‌گویند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد  شیوه‌های جلوگیری از کمبود ید و گواتر را شامل استفاده از منابع غذائی حاوی ید نظیر انواع ماهی و خرچنگ دریایی، لبنیات و بسیاری از سبزیجات (سبزیجات در صورتی حاوی ید مناسب هستند که در آب و خاک آن منطقه ید کافی وجود داشته باشد.) و استفاده از نمک های ید دار دانست.

وی افزود: فعالیت انسولین در بدن نیاز به ماده معدنی روی دارد که در انواع مواد غذائی( مانند غذاهای دریائی، جگر، لبنیات ،حبوبات و سبوس گندم) به وفور یافت می‌شود.

کلاهدوزان تاکید کرد: روی در رشد قدی اثر به‌سزائی داشته و مصرف کافی آن به خصوص در سنین رشد اهمیت زیادی دارد. این در حالی است که مصرف ناکافی آن یکی از علل ریزش مو است.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: ساخته شدن اسید کلریدریک که از معده ترشح می‌شود، نیاز به ماده معدنی کلر دارد که منبع اصلی آن نمک است.

وی افزود: فسفر علاوه برترکیب با کلسیم وشرکت درساختمان استخوان، در ساختمان ATP  و CP  شرکت می‌کند. این ‌دو ماده در تأمین انرژی انواع اعمال حیاتی بدن، نقش مهمی دارند.

کلاهدوزان تاکید کرد: منیزیم در تولید گلیکوژن از گلوکز و سوخت چربی‌ها نقش اساسی دارد. این ماده در حبوبات کامل، غلات و سبزیجات دارای برگ سبز تیره وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی فولاد  در مورد ارتباط سدیم و پرفشاری خون بیان داشت:سدیم از الکترولیت های اصلی خارج سلولی است . (الکترولیت ها در حفظ تعادل اسمزی و تعادل اسید و باز نقش اساسی دارند.)

وی در پایان تصریح کرد: هر گاه مصرف سدیم کم شود، هورمون آلدوسترون ترشح می‌شود که باعث باز جذب سدیم از کلیه‌ها می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بزرگ شدن غیرطبیعی غده تیروئید را اصطلاحاً گواتر می گویند. نکته مهم این است که وجود گواتر الزاما به معنای بدکاری غده تیروئید نیست.

در واقع گواتر در صورتی رخ می‌دهد که تولید هورمون توسط غده بیش از حد طبیعی (پرکاری تیروئید) یا کمتر از حد طبیعی (کم‌کاری تیروئید) باشد یا حتی از نظر ترشح هورمون مشکلی وجود نداشته باشد.

کد خبر 320238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.