ضرورت شناخت و پرهیز از آسیب ها و خرافات مذهبی در محرم

لنجان_امام جمعه شهر زاینده رود گفت: با توجه به اینکه در استانه ماه محرم الحرام قرار داریم لازم است برای تقویت تقوای الهی به بعضی از حد و مرز مراسم با شکوه عزاداری و مجالس سوگواری پرداخته شود چراکه هر عملی حد و مرزی دارد که اگر به آن عمل شود از آسیب و آفت مصون خواهد بود.

حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اینکه در استانه ماه محرم الحرام قرار داریم لازم است برای تقویت تقوای الهی به بعضی از حد و مرز مراسم با شکوه عزاداری و مجالس سوگواری پرداخته شود چراکه هر عملی حد و مرزی دارد که اگر به آن عمل شود از آسیب و آفت مصون خواهد بود.

وی افزود: امروز باید به پیوند غدیر با عاشورا توجهی جدی داشت چراکه همان گونه که عاشورا با واقعه غدیر پیوند دارد، عزاداری باید از غدیر الهام بگیرد و از رهگذر غدیر سوگواری صورت گیرد و این به این معنی است که هر حرکتی در مجالس عزاداری و دسته جات سوگواری باید دارای حجت شرعی بوده و مستند به دستور رهبر دینی باشد.

امام جمعه شهر زاینده رود تصریح کرد: نتیجه عزادار حسینی باید تعبد و تبعیت پذیری اش بسیار عالی باشد و از این جهت استفاده از منابع معتبر در بیان وقایع و حوادث عاشورا باید مورد توجه قرار گیرد چراکه تحقق اهداف عاشورا به عزاداری مستند است و از این جهت منبع شناسی، نخستین شرط ذاکران و مرثیه سرایان تاریخ عاشورا است.

وی ادامه داد:باید توجه داشت عزادار حسینی آموزه های دینی را با سند و دلیل می پذیرد و از خرافه و بدعت به دور است از سوی دیگر تفکیک ناپذیری عزاداری از سیاست امری است که باید به آن توجه شود.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: همان گونه که حرکت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیْهِ‌السَّلام یک قیام و نهضت تمام عیار و عین سیاست بود، عزاداری که بزرگداشت همان قیام و نهضت است باید یک حرکت کاملا سیاسی باشد و به تعبیری دیگر عزاداری یک حرکت سیاسی بر گرفته از آموزه‌ها و آرمان‌های دینی است و از سیاست تفکیک پذیر نیست.

وی عنوان کرد: اگر عاشورا کاری به سیاست ندارد پس شعارهای سیاسی و حماسی عاشورا را چه کسی بیان کرده است و در کجا باید تجلی پیدا کند اما باید گفت لعن های زیارت عاشورا چیزی غیر از سیاست است و فقط قدرت تشخیص و تطبیق لازم است.

امام جمعه شهر زاینده رود بیان کرد: عزادار حسینی باید با ظلم و ستم، فساد و انحراف، مبارزه کند، از ظالمان و فاسدان متنفر باشد، از حق و حقیقت به عنوان وظیفه و عمل واقعی به دین و ... «ولو بلغ ما بلغ» دفاع کند و برای اهل بیت عصمت و طهارت به عنوان رهبران دینی جامعه جانفشانی کند.

وی توجه به بُعد حماسی عاشورا را بسیار مهم دانست و گفت: عاشورا دارای دو بُعد و دو جنبه است، بُعد مظلومیت و بُعد حماسه از این رو در عزاداری باید به دو بعد مظلومیت و حماسه عاشورا توجه شود، خاصه جنبه حماسی عاشورا که بزرگ قهرمان آن سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیْهِ‌السَّلام است.

صفرزاده تهرانی خاطرنشان کرد: بُعد حماسی نیز باید در تمام مراسم پر رنگ‌تر و نمایان‌تر باشد و شکل، صحنه، آزین بندی دعوت عزاداران، سخنران، مرثیه خوان، سینه زن، زنجیر زن، پذیرائی، راه‌اندازی دستجات، استفاده از مکان، زمان، تمثال و آلات سوگواری خطیب، مادح، ذاکر، خادم خیِّر محتوا، اشعار و ... باید حماسی باشد.

وی با اشاره به توصیه‌ای که حضرت امام خمینی به مداح اهل بیت صادق آهنگران کرد، یاداور شد: عزادار حسینی باید به عنوان یک انقلابی و مجاهد با شور، نشاط و احساس مسئولیت حماسه بیافریند از این رو توجه به عزت‌مندی و سازش ناپذیری رهبری قیام و تمام حرکات و سکنات، تمام سخنان و خطابه‌ها حکایت از عزت و شرافت، کرامت و عظمت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیْهِ‌السَّلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امام جمعه شهر زاینده رود اذعان کرد: از هنگام احضار تا حرکت به سمت مکه و از ورود به مکه و تا روز عاشورا همه حکایت از عزت رهبری نهضت عزت قیام است اَیُّهَا اْلاَمیرُ اِنّا اَهْل ُبَیْتِ النُّبُوَّةِ وَمَعْدِنُ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفُ الْمَلائکَةِ وَمَهْبَطُ الرَّحْمَةِ بِنا فَتَحَ اللّه وبِنا یَخْتِمُ وَیَزیدُ رَجُلٌ شارِبُ الْخَمْرِ وَقاتِلُ النَّفْسِ الْمُحْتَرَمَةِ مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ وَمِثْلی لایُبایِعُ مِثْلَهُ لذا باید گفت عزادار حسینی همه وظائف فردی و اجتماعی خود را با عزت نفس باید انجام دهید.

وی با اشاره به لزوم رعایت شئونات عزاداری افزود: در برپائی مجلس سوگواری باید تمامی برنامه‌های عزاداری از شکل، صحنه، آزین بندی تا دعوت عزاداران، سخنران، مرثیه خوان، سینه زن، زنجیر زن، پذیرائی، راه‌اندازی دستجات، استفاده از مکان، زمان، تمثال و آلات سوگواری خطیب، مادح، ذاکر، خادم خیِّر محتوا، اشعار و ... باید شأن سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین عَلَیْهِ‌السَّلام رعایت شود و عزادار حسینی باید در امور دین و دنیای شأن خود را حفظ کرده و به وظیفه خود به صورت شایسته عمل کند.

صفرزاده تهرانی تصریح کرد: رعایت اعتدال نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و در همه برنامه های عزاداری سید وسالار شهیدان باید اعتدال رعایت شود، اعتدال در زمان، اعتدال در عزاداری، اعتدال در روضه خوانی، اعتدال در سینه زنی، اعتدال در خرج دادن، اعتدال در نذر کردن و ... چراکه عزادار حسینی به معنی واقعی کلمه یک انسان عادل است.

کد خبر 320224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.