پیراهن مشکی چینی بر تن عزاداران ماه محرم/واردات بی‌رویه تولیدکننده داخلی را سردرگم کرد

با فرا رسیدن ماه محرم بازار منسوجات مشکی اعم از پیراهن، چادر و انواع پارچه مشکی با کاربردهای مختلف به تکاپو درمی‌آید تا بتواند پاسخگوی نیاز عزاداران حسینی باشد. در این میان بخشی از نیاز بازار پیراهن مشکی از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود. البته چینی‌ها هم از این بازار سهم قابل توجهی دارند.

به گزارش ایمنا، همه ساله در ماه محرم و در ایام سوگواری امام حسین (ع)، بازار پیراهن مشکی رونق می‌گیرد به طوری که از یک ماه قبل تولیدی‌ها بخشی از ظرفیت خود را به تولید این مدل پیراهن اختصاص می‌دهند.

این‌ روزها اما اخبار و گزارش‌ها از بازار داغ ادوات و پیراهن‌های مشکی در ماه محرم حکایت دارد و فروشندگان تاکید می‌کنند که چین سهم بالایی در این بازار دارد.

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان در این باره با اشاره به اینکه حجم اعظم نیاز بازار پیراهن مشکی از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود، گفت: البته چینی‌ها هم از این بازار سهم قابل توجهی دارند. 

جواد درودیان با تاکید بر اینکه در کنار تولید داخل، تولیدات کشور چین نیز در بازار موجود است اما کیفیت دوخت و کیفیت پارچه قابل رقابت با تولید داخلی نیست، بیان داشت: قیمت پیراهن مشکی تولید داخل از ۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و نمونه چینی آن را کمتر از این قیمت می‌توان در بازار تهیه کرد. 

۷۰ درصد پیراهن‌های مشکی محرم از چین وارد شده است

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد پیراهن‌های مشکی محرم از چین وارد شده است، افزود: پارچه مشکی از کشورهای ترکیه، تایلند و چین با مارک‌های متفاوت وارد می‌شود ولی سهم بیشتری از این واردات متعلق به کشورچین است. 

رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان با اشاره به اینکه بازار خرید و فروش پیراهن در رکود به‌سر می‌برد، افزود: قیمت پوشاک چین مناسب و ارزان‌تر بوده ولی کیفیت و دوخت آن رضایت‌بخش نیست. 

وی با بیان اینکه سود تولیدکنندگان پیراهن مشکی ۱۳ تا ۱۵ درصد و مغازه‌داران ۲۵ تا ۳۰درصد است، افزود: در حال حاضر قیمت تولید پیراهن‌های مشکی مردانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است که مغازه‌داران نیز با حداکثر سود ۲۰ درصدی آن را می‌فروشند ولی در برخی مواقع شاهدیم که همین پیراهن‌ها با قیمت بسیار بالاتری به فروش می‌رسند. البته باید توجه داشت که تمامی تولیدکنندگان در تلاشند تا تولیدات خود را به فروش برسانند چون این پیراهن‌ها در ایام دیگر خریداری ندارد.

درودیان با اشاره به اینکه تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار است گفت: علی رغم اینکه تولیدات داخل می‌تواند نیاز بازار به پیراهن مشکی در ایام محرم را تامین کند و از کیفیت مورد قبولی هم برخوردار است، اما لباس‌های چینی و ترکیه‌ای امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است.

واردات بی رویه پیراهن چینی از تقاضا در بازار پیشی گرفته است

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیرامون این موضوع و واردات بی رویه پیراهن مشکی به کشور، اظهار داشت : با وجودی که در ماه محرم بازار فروش پوشاک مشکی رونق می گیرد، اما متاسفانه با واردات بی رویه عرضه از تقاضا در بازار پیشی گرفته است؛ بنابراین با این شرایط مشخص است که پیراهن مشکی ایرانی بر روی دست تولیدکننده داخلی بدون مشتری می ماند.

سید ناصرموسوی لارگانی تصریح کرد: شهروندان برای خرید کالا اولویت را با توجه شرایط اقتصادی شان ارزانی کالا  قرار می دهند بنابراین با توجه به اینکه پیراهن چینی از  مسیر قاچاق بدون پرداخت عوارض وارد بازار کشور می شود، کالای داخلی نمی تواند از نظر قیمت تمام شده با کالای خارجی رقابت کند.

وی ادامه داد: واردات بی رویه پیراهن  مشکی برای ماه محرم،  تعادل عرضه وتقاضای بازار  پیراهن مشکی را در بازار بر هم می زند و این عدم تعادل تولیدکننده داخلی را به شدت متضرر می کند.

ارزانی عامل ترجیح مردم به خرید جنس چینی نسبت به ایرانی

نماینده مردم فلاورجان در  مجلس با اشاره به اینکه تولیدات داخلی از کیفیت مطلوبی برخوردار است، افزود: البسه چینی امکان رقابت را از تولیدکننده داخلی سلب می کنند زیرا کالای چینی به مراتب از تولیدات داخلی از نظر سطح کیفی پایین تر است اما در مقابل ارزان  است که این معیار با ذائقه ای اقتصادی شهروندان سنخیت دارد.  

وی افزود: با وجودی که کیفیت کالای ایرانی به مراتب بهتر از نمونه‌های چینی است، اما مردم هنوز برای ارزانی، جنس چینی را به ایرانی ترجیح می‌هند.

موسوی  لارگانی با بیان اینکه یکی از مشکلات بازار پوشاک نبود رقابت به واسطه قیمت بالای پوشاک داخلی نسب به کالاهای مشابه چینی در بازار است، یادآورشد: تولیدکنندگان پوشاک به واسطه پرداخت مالیات وحق بیمه کارگران در کنار رکود حاکم در بازار با مشکلات بسیاری روبرو هستند.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه منسوجات را در ریل نابودی قرار داده است، یادآورشد: واردات بی رویه پیراهن مشکی چینی تولیدکننده داخلی را سردرگم کرده است.

کد خبر 320194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.