برای رهایی از ساخت و سازهای بی رویه باید به منابع پایدار مالی شهری توجه کرد

ساخت و سازهای بی رویه در شهر و مشکلاتی که برای شهرها بوجود آمده دلایل متعددی دارد که به گفته رییس کمیسیون عمران شورای شهر برای رهایی از این معضل بهترین راهکار، تعریف درآمدهای پایدار شهری است.

به گزارش ایمنا، یکی از مشکلات عمده ای که در کلانشهرهای کشور بوجود آمده توسعه بی رویه ساخت و ساز در شهرها است که اصفهان هم از این معضل مستثنی نیست. این مسئله نشات گرفته از توجه صرف به مبحث توسعه شهرها بوده در حالی که سایر جوانب و مشکلات آن نادیده گرفته شده است.

از این رو برای آگاهی بیشتر با این موضوع گفتگویی با شیرین طغیانی رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان داشتیم که در ادامه می خوانید.

با توجه به ساخت و ساز بی رویه شهرها، شما به عنوان رییس کمیسیون عمران شورای شهر دلیل این معضل را در چه می دانید؟

این مسئله به نوعی یک موضوع تاریخی به شمار می رود. شهرداری در گذشته ساز و کاری داشته، حال درست یا غلط مباحثی مطرح شده که امروز این شهر را با ساخت و ساز های گسترده عجین کرده است، البته ممکن است همین موضوع، فساد هایی را هم به دنبال داشته باشد. به هر حال این شرایطِ موجود است، اما قوانین خوبی داریم که در صورت عمل به آنها این مشکلات کاهش می یابد.

با توجه به قوانین خوبی که در این راستا وجود دارد می توان این مشکلات را کاهش داد؟

روابط به جای ضوابط قرار گرفته. باید به سمتی حرکت کنیم که تعهد عمل به قوانین محکم تر شود. مردم همه می دانند که با تخلفات، شهر دارد به تاراج می رود، اما یادمان باشد فشارهای بیش از حد به شهرداری، این نهاد را در این جریان ها گرفتار کرده است.

علتی دیگری هم باعث شده شاهد ساخت و سازهای بی رویه باشیم، وابستگی به این منبع درآمدی است. تا زمانی که این وابستگی باشد، ساخت و سازهای بی رویه هم هست.

پیشنهادی در این مورد دارید؟

باید منابع جدید و پایدار برای شهر تعریف کنیم تا شرایط شهرداری هم تسهیل شود. به نوعی باید سیاست گذاری های کلی تغییر کنند.

البته تخصص من در این حوزه نیست اما به نظر می رسد فعال سازی بخش خصوصی کاری موثر باشد. این رویه در سطح کلان هم وجود دارد اما مهم این است که اقدامات اجرایی شهری خارج از شهرداری باشد. حال سرمایه گذاری یا باید از سرمایه های داخل صورت گیرد یا خارج. منابع زیادی هم خارج از شهرداری وجود دارد که شهر توسعه یابد، اما تا کنون دم دست ترین کار انتخاب شده است. خوب این رویه باعث شده تا هم مردم و هم شهرداری از تراکم فروشی و تراکم خریدن استقبال کنند، چه بسا برای توسعه درآمدها و به دلیل رکود، بسته های تشویقی هم اعمال شده است.

درآمدهای تراکم فروشی مستقیما به جیب شهردای می رود و خیلی هم راحت بدست می آید. اما از این به بعد قرار است کمیسیون اقتصادی روی این موضوع نظر بیشتری داشته باشد.

به طور خلاصه عرض کنم که برای تحقق درآمدهای پایدار توجه به گردشگری نیز بسیار موثر است. اگر درآمدهای حاصل از گردشگری افزایش یابد و مردم از این درآمد بهره مند شوند، بدانید که شهرداری هم از این درآمدها مرتفع می شود و دیگر نیازی به تراکم فروشی نیست.

برخی می گویند که متاسفانه ساخت و ساز کم شده است، اما من می گویم اتفاقا خوب است! زیرا شهرداری باید حواسش باشد تا به این منبع اتکا نکند. از طرفی باید یک آسیب شناسی جدی روی این موضوع داشته باشد تا هم تخلفات کم و هم منابع جدیدی تعریف شود.

مشکلاتی که در روند صدور پروانه وجود دارد را چگونه می توان حل کرد؟

استفاده از نرم افزارها در این مورد بسیار راهگشاست، البته در این مورد کارهایی شده اما نه به صورت صد درصدی. اگر شفاف سازی رعایت شود، عدالت هم محقق شده است.

آیا نحوه محاسبه مراحل ساخت و ساز و صدور پروانه در مناطق شهرداری متفاوت است؟

خیر اینطور نیست، اما تفاوت در برخوردها باعث شده تا مردم هم فکر کنند راهی برای ساختن ساختمان دلخواه وجود دارد. مثلا در یک شهرداری کارمندی به ارباب رجوع خط می دهد که اگر پیش فلانی بروی کار تو حل می شود. این به یک پدید عرفی تبدیل شده و اصلاح این معضل طبیعتا زمان بر است. جالب است که هم شهروند، هم متخصصان و هم حوزه شهرداری خود را با این شرایط سازگار کرده اند.

به طور کلی حال ساخت و ساز در شهر چطور است؟

بنده در این مورد آسیب شناسی هایی انجام دادم، نه می خواهم سیاه نمایی کنم و نه امید بخشی اما شرایط پیچیده است. البته با همین شرایط می شود کارهایی کرد تا اوضاع بهتر شود، امیدواریم با تلاش ۵ نفر کمیسیون عمران و تعامل و ارتباطات گسترده این مشکلات حل شود.

کد خبر 320145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.