اجماع 5 در برابر 1

با وجود اتهام زنی های رکس تیلرسون به ایران و نحوه اجرای برجام، پنج کشور دیگر اطمینان دادند برجام به قوت خود باقی می ماند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر. وزیر خارجه کشورمان بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: در جلسه کمیسیون مشترک، اجماع اعضای 1+5 بر ضرورت اجرای برجام بود و قطعنامه شورای امنیت مورد تاکید کشورها قرار گرفت. ظریف با بیان اینکه آمریکا تعهدات خود را در برجام اجرا نکرده است افزود: سخنرانی بسیار سخیف رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده دور بودن این کشور از واقعیات جامعه بین المللی است. 

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز که نخستین بار در این نشست حضور داشت پس از این نشست گفت: آمریکا دغدغه های مهمی درباره موافقتنامه هسته ای ایران دارد. تیلرسون افزود: ترامپ درباره برجام تصمیم گیری کرده؛ اما این تصمیم را هنوز به دیگران اعلام نکرده است. تیلرسون پس از آنکه ایران را به فعالیت های مخرب سایبری و اقدامات بی ثبات کننده در منطقه متهم کرد گفت: ایران به توسعه برنامه موشکی ادامه داده که این اقدام تهدید کننده امنیت آمریکا و ثبات منطقه است. وزیر خارجه امریکا گفت: شاید انتظارات فنی در برجام برآورده شده باشد ولی به صورت کلی تر، خواست ها برآورده نشده اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: اروپایی ها اطمینان می دهند برجام به قوت خود باقی می ماند. موگرینی افزود: هیچ نیازی به مذاکرات دوباره بر سر توافق هسته ای وجود ندارد. موگرینی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و گفت: برجام صرفاً به برنامه هسته ای ایران محدود است و ممکن است به مسائل دیگر؛ خارج از این محدوده و در جایی دیگر پرداخته شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست ایران و پنج بعلاوه یک نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت : همه طرف های دخیل در برجام به تعهداتشان عمل کرده اند
موگرینی افزود : بندهای برجام از سوی ایران نقض نشده است و آمریکا نیز پذیرفته که ایران به صورت کامل به پیمان هسته ای پایبند بوده است؛ بنا براین نیازی به مذاکرات دوباره بر سر بخشی از توافق نامه هسته ای با ایران وجود ندارد.

وزیران خارجه ایران و آمریکا همچنین در این نشست درباره برجام گفتگو کردند و ظریف  نگرانی های خود را اعلام کرد . با این حال وزیر خارجه آمریکا گفت : رئیس جمهور این کشور تصمیم خود را درباره برجام گرفته است؛ اما آن را هنوز فاش نکرده است . همچنین نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل و وزیران خارجه چین  و روسیه و آلمان در این نشست شرکت کردند .

کد خبر 320144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.