منطقه ۹ متحول می شود / طراحی پروژه متناسب با خواسته های میراث فرهنگی

به گفته مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان طراحی جدید پروژه ساماندهی اطراف منارجنبان با محدودیت ها و شرایط خاص تعیین شده میراث فرهنگی انجام شده و تمام خواسته های میراث در طراحی پروژه مد نظر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تقویت گردشگری یکی از اهداف مهم نصف جهان است، نصف جهانی که آثار تاریخی و طبیعی آن زبانزد عام و خاص می باشد. برای جذب گردشگر موضوعات زیادی باید کنار هم قرار بگیرند از جمله اینکه در کنار آثار تاریخی باید فضاهای تفریحی، اقامتی و مراکز خرید دیده شود
یکی از بناهای تاریخی منحصربه فرد شهر اصفهان، منارجنبان است اما متاسفانه فضای پیرامونی آن متناسب نیست و نیازمند ساماندهی اساسی می باشد
به گفته مدیران شهری، طرح ساماندهی اطراف منارجنبان از سال ۷۹ توسط شهرداری پیگیری شده و در نهایت در سال ۸۶ طرح نهایی آن از سوی مشاور اعلام شد.

 این طرح شامل مجموعه فرهنگی تجاری، با رعایت ارتفاع مصوب بناهای تاریخی در قالب یک پروژه مشارکتی در نظر گرفته شده استکارشناسان شهری معتقدند طرح ساماندهی اطراف منارجنبان منجر به تحول منطقه ۹ به خصوص محلات اطراف منارجنبان می شود.

 طرح ساماندهی اطراف منارجنبان حدود سه سال پیش از سوی شهرداری با مشارکت بخش خصوصی کلنگ زنی شد و هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش برای آزادسازی مدارس در مسیر این طرح صورت گرفت؛ اما متاسفانه سازمان میراث فرهنگی به برخی موارد این طرح ایراداتی وارد کرد.
با توجه به اینکه تعامل بین سرمایه گذار، طراح و سازمان میراث فرهنگی برای اجرای طرح اول ساماندهی اطراف منارجنبان انجام نشد، شهرداری در صدد تغییر طرح برآمد.  

در این راستا شهرداری برای اجرای طرح ساماندهی اطراف منارجنبان با یکی از سرمایه گذاران با تجربه وارد مذاکره شد تا مجموعه تجاری و فرهنگی در کنار بنای تاریخی منارجنبان ایجاد شود

 نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از مجموعه تجاری و فرهنگی اعلام کرد

اثر تاریخی منارجنبان متعلق به دوره هشتم هجری است و با توجه به اینکه منارجنبان بعد از میدان امام(ره) بیشترین بازدید کننده را دارد، شهرداری برای رفاه بیشتر بازدید کنندگان و گردشگران در حال اجرای طرحی با وسعت بیش از ۱۸ هزار متر مربع در محوطه اطراف منارجنبان در دستو کار دارد که شامل کاربرد های تجاری، رستوران، پارکینگ، مدیریت، نمایشگاه، پذیرش و پخش اسلاید و محوطه سازی است
با اجرای این طرح بعد از سال ها ورودی اصلی اصفهان در غرب با ساخت مراکز تجاری اداری، روگذر و پارکینگ در فضایی زیبا و متناسب، این اثر تاریخی بی بدیل میزبان گردشگران، همشهریان و علاقه مندان خواهد بود.  



مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان در این باره ایجاد فضای شهری زنده در کنار بنای تاریخی منارجنبان برای ارائه خدمات به گردشگران را لازم و ضروری می داند و در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی کند: قرار بود با مشارکت بخش خصوصی پروژه مجموعه تجاری و فرهنگی در مجاورت منارجنبان احداث شود، از این رو زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع آزادسازی شده است.

سید عباس روحانی آورده شهرداری را زمین و پروانه و آورده سرمایه گذار بخش خصوصی را ساخت  مجموعه تجاری و فرهنگی اعلام و تصریح می کند: با توجه به اینکه این پروژه در مجاورت منارجنبان قرار دارد، حساسیت خاصی به خاطر مباحث طراحی، سطح اشغال آن و سایر موارد دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طی فراخوانی که توسط مدیریت امور مشارکت های شهرداری انجام شد، پیمانکار پروژه مشخص شده است، ادامه می دهد: در حال حاضر مراحل طراحی و تهیه نقشه ها در حال انجام است تا پس از آن پروانه ساخت صادر و عملیات احداث این مجموعه آغاز شود.

تمام خواسته های میراث فرهنگی در طراحی جدید پروژه مد نظر قرار گرفته است

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان زمان بر بودن اجرای مجموعه تجاری و فرهنگی در مجاورت منارجنبان را به دلایل مباحث میراثی خوانده و می گوید: به همین دلیل نمی توان زمان دقیقی برای بهره برداری از این پروژه اعلام کرد.

وی یادآور می شود: قبلاً طراحی های انجام شده برای این پروژه مورد تأیید اداره کل میراث فرهنگی میراث نبود، از این رو آن طراحی ها کنارگذاشته شد و در حال حاضر طراحی جدید با محدودیت ها و شرایط خاص تعیین شده میراث فرهنگی انجام شده و تمام خواسته های میراث در طراحی پروژه مد نظر قرار گرفته است.

روحانی خاطرنشان می کند: در حال حاضر طراحی و محاسبات پروژه انجام شده و امیدواریم به محض انعقاد قرارداد، پروانه ساخت صادر و پیمانکار مشغول شود.

وی اضافه کرد: در این راستا کلیه هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی اصفهان انجام شده است.

امیدواریم این طرح مانند برخی طرح ها در پیچ و خم های سازمان میراث فرهنگی باقی نماند و به یک پرونده خاک خورده تبدیل نشود.

کد خبر 320108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.