آنفلوآنزا در کمین دانش آموزان درطول سال تحصیلی/ ۶تا۱۰ بار سرماخوردگی در طول سال معمولی است

در فصل بازگشایی مدارس و با آغاز فصل سرما از آن جا که تعداد زیادی دانش‌آموز با هم یک جا جمع می‌شوند، امکان شیوع بیماری‌های ویروسی و باکتریال بیشتر می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، با شروع فصل مدارس و به دلیل ازدحام دانش آموزان در مدارس و فضا های سر بسته، عفونت های واگیر دار، در بین دانش آموزان شیوع پیدا می کند.

سرماخوردگی، آنفلوانزا، آبله مرغان، اوریون و همچنین بعضی از هپاتیت ها از جمله بیماری های عفونی، ویروسی هستند که در شروع فصل مدارس شیوع پیدا می کنند.

بر اساس آمار رسمی گلودرد چرکی بیشترین بیماری در مقاطع اول و دوم دبستان و بعد از آن آبله مرغان دومین بیماری عفونی شایع بین این دو رده سنی است

سردرد ناگهانی، درد ماهیچه و حتی استخوان، سرفه و گلودرد، آبریزش بینی، تب و ضعف و بی‌حالی شدید، همه و همه نشانه های بیماری سخت آنفلوانزا  هستند که اگر به آن مبتلا شده باشید، تایید خواهید کرد که قدرت زمین گیر کردن فرد، دست کم به اندازه چند شبانه روز را دارد.

 از جمله راهکارهای پیشگیری از بیماری‌ها در مدارس، رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها است.

تب برای حفاظت ایمنی بدن اتفاق می افتد

فوق تخصص بیماری های عفونی و اطفال معتقد است که بیماری جزیی از زندگی هر انسانی است و دانش آموزان از هنگامی که وارد دوران اجتماعی زندگی خود می شوند یعنی از سن دبستان به بعد در معرض انواع بیماری ها و ویروس ها قرارمی گیرند.

دکتر منیره السادات عماد الاسلامی بین ۶ تا ۱۰ بار سرماخوردگی در طول یک سال را معمولی می داند و اظهارمی کند: با توجه به اینکه تعداد ویروس ها زیاد است و میزان کمی از این ویروس ها مربوط به آنفلوانزا هستند، قانونی وجود ندارد که واکسیناسیونی برای آن انجام شود.

وی ادامه می دهد: بیشترین گروهی که تزریق واکسن آنفلوانزا برای آنها توصیه می شود، افراد دارای بیماری های آسم، نقص ایمنی ها و بیماری های خاص  هستند.

فوق تخصص بیماری های عفونی و اطفال با اشاره به اینکه بسیاری از والدین از تب کردن فرزند خود نگرانی زیادی دارند، می افزاید: این در حالی است که تب برای حفاظت ایمنی بدن اتفاق می افتد؛ هر بیماری ویروسی یک هفته تداوم دارد و تب یک هفته ای هم معمولی است.

وی تاکید می کند: افراد زیر ۱۴ سال به هیچ عنوان نباید آسپرین استفاده کنند چون عوارض زیادی  برای آنها به همراه دارد.

دکتر عمادالاسلامی اضافه می کند: گاهی سرماخوردگی همراه با گلودرد است، اما افراد نباید علامت درمانی کنند بلکه تجمعی از علایم را در سرماخوردگی داریم از جمله بدن درد، بی حالی، آبریزش بینی و گلودرد که توصیه می شود گلودرد را با استفاده از استامینوفن و قرقره با سرم های موجود در بازار و همچنین خوردن سوپ گرم درمان کرد.

وی یادآور می شود: ویروس های مولد سرماخوردگی در سن زیر دبستان می تواند چند ارگان گوارشی و تنفسی را درگیر کنند، اما وقتی فرد به سن دبستان می رسد، علایم فقط در یک ارگان بدن مشاهده می شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی و اطفال تاکید می کند که با رعایت بهداشت فردی و شستشوی دست ها می توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد.

شیوع بالای سرماخوردگی در فصل مدرسه
یک متخصص بیماری های داخلی نیز با اشاره به شیوع بیماری های ویروسی در فصل بازگشایی مدارس، می گوید: با آغاز فصل پاییز و زمستان، سرماخوردگی و آنفلوانزا در بین بچه های مدرسه ای شیوع پیدا می کند.
دکتر ایرج خسرونیا با اعلام اینکه شیوع بیماری های ویروسی در فصل پاییز و زمستان بیشتر می شود، گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان در طول سال تحصیلی گرفتار سرماخوردگی و آنفلوانزا می شوند که البته فقط ۱۰ درصد آنها مجبور هستند در خانه بمانند و درمان شوند.
وی، رعایت اصول بهداشت فردی را مورد تاکید قرار داده و اظهارمی کند: بهتر است از رفتن دانش آموزان مریض به مدرسه خودداری شود زیرا، حضور یک دانش آموز بیمار در کلاس ۳۰ یا ۴۰ نفره باعث خواهد شد تا آنها نیز بیمار شوند.
 
دکتر خسرو نیا به مسؤلان مدارس توصیه کرد که در هنگام زنگ تفریح حتماً در و پنجره های کلاس ها را باز کنند تا هوا در محیط های بسته جریان پیدا کند.
 
با فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس، کودکان دبستانی انواع و اقسام بیماری ها را تجربه می کنند. سرد شدن هوا و تجمع تعداد زیادی از دانش آموزان در محیط مدرسه که خیلی وقت ها اصول بهداشتی را هم به درستی رعایت نمی کنند، آمار ابتلا به بیماری ها را بالا می برد.

مهمترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های شایع در کودکان این است که به کودک بیاموزید به طور مکرر و نیز به صورت درست و کامل دست های خود را بشوید

رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و گذراندن دوران نقاهت بیماری در خانه بهترین راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیردار در مدارس است.

کد خبر 320106

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.