سبک زندگی اسلامی بر اساس بخشش و محبت است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: میل به محبت دیدن ومحبت ورزی یکی از گرایشهای فطری ومهم در درون انسان است که از زمان تولد تا مرگ در هر مقطعی از زندگی جایگاه خود را دارد وقتی فرزند متولد می شود به محبت نیاز دارد و حتی محبت منتقل می کند و وقتی هم به سن پیری رسید این معنا در وجودش ساری وجاری است.

یکی از چیز هایی که در آیات و روایات روی آن تأکید و توجه بسیاری شده، مسئله حب و بغض در زندگی است. دوست داشتن برای خدا و دشمن داشتن برای خدا یکی از آداب مهم در سبک زندگی اسلامی است، که تاثیر آن بر زندگی غیر قابل انکار بوده. حقیقتاً ما امروز در دنیایی زندگی می کنیم که هر یک از ما  انسانها درگیر این مسئله یعنی حب و بغض در زندگی هستیم. یا از چیزی خوشمان می آید و از آن استقبال می کنیم، و یا این که احساس انزجار و نفرت و کراهت نسبت به چیزی در وجود خودمان احساس می کنیم. اگر کسی خارج از این دو حالت باشد، یعنی در دنیایی که مملو از زشتی ها و خوبی ها هست؛ خود را کنار نگه داشته و همانند یک موجود خنثی در مقابل این زشتی ها و خوبی ها عبور کند. یقنیاً از حیث سلامت روانی و روحی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد و باید  برای بهبود حال خود کاری انجام دهد. لذا باید گفت ساختار محبت از بخشش است و نگاه محبتی یعنی از خود بگذریم تا دیگران پیشرفت کنند.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا محبت در زندگی را یکی از اصول سبک زندگی اسلامی دانست و اظهار کرد: میل به محبت دیدن ومحبت ورزی یکی از گرایشهای فطری ومهم در درون انسان است که از زمان تولد تا مرگ در هر مقطعی از زندگی جایگاه خود را دارد وقتی فرزند متولد می شود به محبت نیاز دارد و حتی محبت منتقل می کند و وقتی هم به سن پیری رسید این معنا در وجودش ساری وجاری است.

وی با اشاره به اینکه محبت و دوستی باعث تقویت ورابطه ها و زمینه خیرات وبرکات زیادی می شود، افزود: محبت در یک تقسیم بندی، به محبت بین خدا و مخلوقات و مخلوقات با مخلوقات دیگر تقسیم می شود و باید گفت اصل و ریشه همه محبتها محبت خدای متعال است از این جهت در اول هرکاری با رحمانیت و رحیمیت که مظهر محبت ولطف به بندگان است با خدای متعال ارتباط برقرار می کنیم.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: خداوند متعال است که رحمت و مهربانیش بر همه بندگانش وسعت دارد «وبرحمتک التی وسعت کل شی» و دین اسلام هم  ریشه اش چیزی به غیر از حب و اتصال به خدا  نیست از این جهت اگر خواستیم محبت ورزی ما یک محبت ورزی الهی و هدفمند باشد باید ارتباطمان را با خدا قوی کنیم.

وی ادامه داد: چرا که وقتی انسان ایمانش قوی شد خیر وخوبی ومحبت او به دیگران زیادتر می شود تبعیت از دستورات خدا باعث انتقال محبت به دیگران می شود و خداوند متعال می فرماید قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‌ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ.

فرهنگ اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه داشت ریشه هر محبتی معرفت واگاهی است و کسانی که خدا را می شناسند محبتشان به خدا بیشتر است از این جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود خداوند به داود علیه السلام فرمودند مرا دوست بدار و مرا محبوب خلقم گردان، داود گفت: پروردگارا! آری، من تو را دوست دارم، اما چگومه تو را محبوب خلقت گردانم؟ فرمود نعمت هایم را برای ایشان یادآوری کن. زیرا وقتی نعمتهایم را بر آنان بازگو کردی، مرا دوست خواهند داشت.

وی عنوان کرد: یکی از محبتهایی که باید مورد توجه قرار گیرد و در سبک زندگی اسلامی بسیار موثر بوده و باعث کاهش بسیاری از طلاق ها می شود ابراز محبت و مودت بین زن وشوهر در زندگی است رابطه محبتی و دوستی بین زن وشوهر ها بسیاری از مشکلات را از بین می برد.

امام جمعه باغبادران بیان کرد: ازدواج زمینه این مودت ومحبت را فراهم می کند و خداوند متعال می فرماید وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‌ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‌ و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تقویت محبت بین ما و خدا و اهل بیت علیهم السلام باعث تقویت محبت بین زن وشوهر می شود و کسانی که در مکتب وفرهنگ دینی تربیت شده اند شک نکنید نسبت به همسر خود بیشتر محبت وهمدلی دارند.

فرهنگ اذعان کرد:  امام صادق علیه السلام می فرماید کُلُّ مَنِ اشْتَدَّ لَنَا حُبّاً اشْتَدَّ لِلنِّسَاءِ حُبّا یعنی هرکسی محبت ما اهل بیت که همان محبت خداست را در وجود خود تقویت کرد هر چه این محبت شدیتر باشد اثرش را بر ارتباط با همسر می گذارد ومحبت ودلسوزی وشفقتش بر همسرش بیشتر می شود علت ان هم این است که تربیت شده مکتب اهل بیت اجازه نمیدهد به خود نسبت به همسر وفرزندان خود ظلمی از طرف او شود.

وی متذکر شد: لذا رسول خدا فرمود لرَّجُلِ عَلَی المَرأةِ أنْ تَلزِمَ بَیْتَهُ، و تُوَدِّدَهُ وَ تُحِبَّهُ وَ تَشفِقَه، حق مرد بر زنش آن است که پای بند خانه اش باشد، با او محبّت و مهربانی کند و دوستش بدارد.

امام جمعه باغبادران خلق خوب و اخلاق شایسته را یکی دیگر از عوامل تقویت محبت بین زن وشوهر دانست و گفت: این صفت باعث می شود که انسان بهتر بتواند ابراز محبت کند بد خلقی مانع بزرگی برای ابراز محبت است کسانی که اخلاقشان خوب است در تعاملات وابراز عملی محبت موفق تر هستند و امام علی علیه السلام میفرماید  حُسنُ الْخُلقِ یُورِثُ الْمَحَبَّةَ، وَ یُؤَکِّدُ الْمَوَدَّة، َ خوش خلقی محبّت به بار می آورد و دوستی را استوارتر می سازد.

وی یاداور شد: ابراز محبت به زبان و در عمل باعث حفظ واستمرار محبت می شود از این رو امام صادق علیه السلام میفرماید إذا أحْبَبتَ رَجُلاً فَاَخْبِرْهُ بِذلِکَ فَاِنَّهُ أثْبَتُ لِلْمَوَدَّةِ بَینِکُم، اهنگامی که کسی را دوست می داری، او را از این محبّت آگاه کن زیرا این کار، دوستی بین شما را محکم تر می کند از این جهت پیامبر فرمود قول الرّجل للمرأة إنّی أحبّک لا یذهب من قلبها أبدا، ابراز محبت مرد به همسرش که من تو را دوست دارم از قلب او بیرون نمیرود.

فرهنگ افزود: این کلام حکیمانه از یک نکته کلیدی پرده برداری می کند و ان مسئله این است که روح و نیاز مهم زن دیدن محبت است اگر زن بداند مرد به او احترام می گذارد و او را دوست دارد بسیاری از نیازهایش در کنار این کار برطرف می شود و حتی مدیریت می شود و از این جهت باید گفت خیلی از نیازهای زناشوئی تحت الشعاع این نیاز است.

کد خبر 320080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.