قلب خود را دوست بدارید

۲۹ سپتامبر به عنوان روز جهانی قلب در سال ۲۰۰۰ میلادی پیشنهاد شد تا به مناسبت این روز، مردم دنیا را از خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی به عنوان اولین علت مرگ مطلع کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، این روز هر سال توسط بنیاد جهانی قلب به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری شده است. هدف از بزرگداشت این روز، اطلاع رسانی در مورد بیماری‌های قلبی عروقی، که عمده ترین علت مرگ در دنیا به شمار می روند، ارتقا و ترویج اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی است.

آیا می‌دانید هزینه یک عمل قلب باز چقدر است؟ آیا می‌دانید بیماری ‌قلبی چه میزان کارایی شما را پایین می‌آورد؟ آیا می‌دانید بیماری قلبی چقدر عمرتان را کوتاه می‌کند؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها را می‌دانید بهتر است پیش از آن که دچار بیماری قلبی شوید از آن پیشگیری کنید.

فدراسیون جهانی قلب تنها سازمان جهانی است که ارتباط بین انجمن های مرتبط به قلب و عروق را برای برگزاری روز جهانی قلب حمایت و رهبری می کند. همچنین با اجرای دستور العمل های قلبی و عروقی به مردم برای داشتن زندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر و با قلب سالم تر کمک می کند. این فدراسیون با همکاری بیش از ۲۰۰ سازمان عضو در بیش از ۱۰۰ کشور تلاش می کنند تا سال ۲۰۲۵ مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی را در سراسر جهان ۲۵ درصد کاهش دهد. روز جهانی قلب روزی است که فدراسیون جهانی قلب در سراسر دنیا بیشترین آگاهی رسانی جهانی را برای بیماری های قلب و عروق انجام می دهد و فدراسیون قلب برای پیشگیری و مبارزه علیه بروز بیماری های قلب و عروق از جمله سکته مغزی اختصاص داده شده است. 

در سال ھای اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در دنیا افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فدراسیون جھانی قلب، سالانه ١٧٫١ میلیون نفر در دنیا، بخاطر عارضه ھای قلبی جان خود را از دست می دھند. این مساله اھمیت اطلاع رسانی در خصوص راه ھای پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می کند. بیماری ھای قلبی و عروقی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در ایران به شمار می روند. نزدیک به ۴٠ درصد علل فوت جوانان در ایران، بیماری ھای قلبی شناخته شده اند.

اصلاحات کوچک می تواند تغییرات بزرگ ایجاد کند

بیماری های قلبی و عروقی شامل سکته های قلبی و مغزی، عامل اصلی مرگ در جهان است. هر سال ۵.۱۷ میلیون نفر بر اثر این بیماری ها جان خود را از دست می دهند و تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۲۳ میلیون نفر افزایش پیدا کرد. اما خبر خوب این است که با اندکی تغییرات ساده در زندگی روزمره مانند خوردن و نوشیدن غذاهای سالم، فعالیت های فیزیکی بیشتر و ترک دخانیات این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.سوخت قلبتان را فراهم کنید، قلب خود را حرکت دهید و قلبتان را دوست داشته باشد.

به قلب خود سوخت مناسب برسانید

خوردن و آشامیدن سوخت مورد نیازقلب برای زنده ماندن است و باید سعی کنید از غذاهای فراوری شده و آماده که اغلب قند و چربی بالایی دارند، استفاده نکنید.نوشیدن آبمیوه های شیرین و قند دار را کاهش دهید و خوردن تنقلات شیرین را با میوه تازه و سالم جایگیزین کنید.۵ وعده میوه و سبزی در روز بخوریدکه شامل میوه های کوچک فیریز شده، تازه و خشک شده است. نهار مدرسه یا محل کار خود را به صورت سالم در منزل تهیه کنید.

قلب خود را فعال نگه دارید

داشتن فعالیت و حرکت می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند و احساس خوبی به ما بدهد، فعالیت های بدنی با شدت متوسط و به طور منظم حداقل پنج نوبت در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه داشته باشید.

به منظور داشتن فعالیت بیشتر در طول روز از راه پله استفاده کنید، به جای رانندگی پیاده روی کنید و یا از دوچرخه استفاده کنید. یک اپلیکیشن ورزشی دانلود و یا از گام شمار برای پیگیری پیشرفت فعالیت بدنی خود استفاده کنید.

عوامل خطر خود را بشناسید

سطح بالای قند خون می تواند نشان دهنده دیابت باشد و بیماری های قلب و عروق موجب مرگ و میر ۶۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت می شود؛ بنابراین اگر قند خون بالا تشخیص داده نشود و درمان نگردد موجب افزایش خطر بیماری های قلبی و سکته می شود. همچنین فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلب و عروق است که به قاتل خاموش معروف است. کلسترول خون با مرگ و میر حدود ۴ میلیون نفر در سال مرتبط است، پس با اطلاع از میزان سطح کلسترول و شاخص توده بدنی، می توانید در کاهش خطرات بیماری های قلب و عروق پیش بروید.

کد خبر 320070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.