اولین کنگره ملی استئوآرتریت در اصفهان آغاز بکار کرد

همایش ملی استئوآرتریت (آرتروز مفاصل) با حضور جراحان ارتوپدی و مغز و اعصاب ،گروه توانبخشی، متخصصین علوم پایه ،علوم آزمایشگاهی و علوم فنی و مهندسی در مجموعه همایش های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از امروز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این کنگره سه روزه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، انجمنهای ارتوپدی، رادیولوژی و روماتولوژی ایران، پژوهشکده رویان، سازمان بهزیستی کشور، شهرداری اصفهان ،سازمان نظام پزشکی و استانداری اصفهان برگزار شده است.

 ارسال ۱۵۳ مقاله علمی به دبیرخانه همایش استئوآرتریت
در ادامه زهراسادات رضاییان دبیر علمی همایش استئوآرتریت، این همایش را  متمایز با سایر همایش ها عنوان و اظهارکرد: به دلیل تغییر روند زندگی مردم در ایران و تحول به سوی مدرنیسم، ماشینی شدن کارها و کاهش تحرک بدنی افراد، همه ما به نوعی با بیماری استئوآرتریت دست و پنجه نرم می کنیم و باتوجه به هزینه های بالا ی درمانٰ روی این بیماری بایستی  سرمایه گذاری بیشتری شود.
وی استراتژی های پیشگیری و بهداشت، پاتوژنز، ریسک فاکتورها و تشخیص، درمان و سیاست های کلان بهداشت و درمان را از محورهای اصلی سخنرانان در این همایش عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۵۳ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ۶۸ مقاله به صورت سخنرانی و ۴۴ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.

رضائیان با بیان اینکه استئوآرتریت بیماری است که روش‌های درمان متنوعی دارد، ابراز کرد: در دنیا میلیون‌ها دلار برای پیشگیری و درمان این بیماری هزینه می‌شود که بهترین راه را می توان ورزش عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ورزش‌های حرفه‌ای به علت آسیب‌هایی که به مفاصل می‌رساند می‌تواند این بیماری را تشدید کند و علت این بیماری باشد.بنابراین تجویز ورزش صحیح از سوی پزشک بسیار اهمیت دارد.

۱۰ درصد مراجعات در سیستم درمانی در دنیا به بیماران اسکلتی-عضلانی هستند

غلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت، سندی را منتشر کرده تحت عنوان سند ملی مبارزه با بیماری های غیر واگیر و لیستی از بیماری ها ارائه شده است.

وی افزود:با توجه به روند بیماری ها و مرگ و میرهایی که اتفاق افتاده و آخرین اطلس بار بیماریهایی که منتشر شده ،بیماری استئو آرتریت جایگاه ویژه ای دارد و به دلیل ناتوانی جسمی که به دنبال این بیماری اتفاق می افتد   برنامه های ویژه ای برای آن درنظر گرفته شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت با بیان اینکه نقش پیشگیری و بهداشت در اغلب بیماری ها از جمله استئوآرتریت بسیار موثر است تصریح کرد:بسیاری از این معضلات به سبک زندگی باز می گردد و متناسب با موضوع  به آن پرداخته شده و باید جهت پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت جامعه برنامه ریزی شود.
اصغری با اشاره به اینکه ۱۰ درصد مراجعات در سیستم درمانی در دنیا به بیماران اسکلتی-عضلانی اختصاص دارد افزود: ۳۰ درصد بیماران سرپایی و ۷۰ درصد بستری ها  را افراد بالای ۶۵ سال  شامل می شوند و هزینه قابل توجهی هم باید صرف درمان بیماری شود.

وی خاطرنشان کرد:۱۸ تا ۲۰ درصد هزینه های سلامت مربوط به دارو است و ۴درصد داروها در بیماری استئوآرتریت نقش تسکینی دارند. معاون وزیر بهداشت گفت: در بازار دارویی ایران ۳۴ مولکول دارویی در کشور استفاده می شود که در ۱۱۳ شکل دارویی در بازار موجود است.سال گذشته ۱۵ شکل جدید دارویی هم اضافه شد.

 رییس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت تصریح کرد:۱۸ درصد سهم بازار دارویی به داروهای بیماری استئوآرتریت و از نظر ریالی،۸ درصد بازار کشور به این مورد اختصاص دارد . به عبارتی از ۱۶۲۰۰ میلیارد تومان بازار دارویی بالای ۱۳۴۰ میلیارد تومان در سال هزینه دارویی برای استئوآرتریت می شود. درواقع ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دارو در سال برای این بیماری استفاده می شود.

وفاق علمی و گسترش همکاری راهی برای از بین بردن مشکلات منجر به فرسایش جامعه

در ادامه همایش ،طاهره چنگیز،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برآیند همایش گفت:امید است با داشتن ساعات  مفید در طول همایش به وفاق علمی و گسترش همکاری برای از بین بردن یکی از مشکلات که منجر به فرسایش جامعه می شود قدم برداریم.

وی افزود:در گذشته افراد حتی بانوان سالخورده نیز به راحتی و بدون استفاده از میز و صندلی برای انجام فریضه نماز به مساجد می رفتند. ولی امروز شاهد افزایش میزو صندلی در مساجد برای قشری که درست یا نادرست از نشستن منع شده اند هستیم.

چنگیز ادامه داد:این امر ناشی از تغییر سبک زندگی ، گستر ش معضل استئوآرتریت و مواردی که منجر به ناتوانی ها یا احساس ناتوانی  و محدود کردن فعالیتهای زندگی و عواقب آن می شود،است.

به گفته رئیس همایش استئوآرتریت همه عاملان مرتبط با این حوزه از جمله پزشکان ،پرستاران،گروه توانبخشی و متخصصین بهداشت  و حتی همکاران در حوزه فرهنگی -اجتماعی بخش عمران شهری باید در این زمینه همکاری داشته باشند تا بیماری استئوآرتریت را که بیش از هرچیز  علیرغم زمینه های بیولوژیک و  ژنتیکی که به سبک زندگی افراد برمی گردد را کنترل و مهار کنند.


 اولین کنگره کشوری استئوآرتریت روزهای ۲۹ الی ۳۱ شهریور ماه در اصفهان درحال برگزاری است.

کد خبر 320048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.