تنوع سرمایه‌گذاری و تعرفه‌های پایین گمرکی از مزایای تجارت در گرجستان است

موسس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان با تاکید بر اینکه فعالیت در قالب تشکل ها و اتحادیه های صنفی، از رموز موفقیت دربازار گرجستان است، گفت: عدم محدودیت در نوع سرمایه گذاری و برخورداری از تعرفه های پایین گمرکی از جمله مزایای تجارت در گرجستان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا رضا فشارکی در نشست بررسی فرصت های تجاری ایران و گرجستان، با بیان اینکه گرجستان تنها همسایه بدون مرز با ایران است، اظهار داشت: این کشور با مساحت ۶۹ هزار و۷۰۰ کیلومترمربع به دلیل خاک حاصلخیز و اقلیم مناسب بسیار سرسبز است.

وی افزود: گرجستان با سابقه دو یا سه هزار ساله جزو قدیمی ترین کشورها است.

موسس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان با اشاره به اینکه تا سال ۱۹۹۰ گرجستان جزو جمهوری های سوسیالیستی شوروی بود، تصریح کرد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در گرجستان جمهوری مستقل دموکراتیک تشکیل شد و در حال حاضر این کشور بعد از قرن ها تلاش و مبارزه با تسلط بیگانگان، برای اعتلای فرهنگ و تمدن خود و تجدید عصر طلایی می کوشد.

وی افزود: هر فردی که به قصد کارآفرینی وارد گرجستان شود با خرید حدود ۱۰ هکتار زمین می تواند یک منطقه آزاد تجاری ایجاد نماید که این منطقه از تعرفه های گمرکی آزاد بوده و می توان کالاهای تولیدی را از آنجا به سراسر دنیا صادر کرد.

فشارکی، عدم محدودیت در نوع سرمایه گذاری و برخورداری از تعرفه های پایین گمرکی را از جمله مزایای تجارت در این کشور عنوان کرد.

وی فرصت های این کشور را نیز دسترسی به بازار ۱۸۰ میلیونی روسیه، استقرار در مسیر راه ابریشم، امکان تملیک سرمایه های منقول و غیر منقول، سرمایه گذاری نهادهای مالی بین المللی، واردات بخش اعظم کالاهای مصرفی و سرمایه ای، اجرای طرح های توسعه شهری، راهسازی و صنعتی، خصوصی سازی  عنوان و جاذبه های توریستی و گردشگری را از جمله فرصت های موجود در این کشور ومنازعات ناتمام با روسیه دراوستیا و رقابت با کشورهای عضو WTO در بازارداخلی خود را نیز از تهدیدهای گرجستان عنوان کرد.

موسس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان در ادامه افزود: بازسازی اقتصادی یکی از مهمترین اولویت های دولت گرجستان به شمار رفته و در این راستا خصوصی سازی اقتصادی، جهت گیری به سمت بازار آزاد و همگرایی با اقتصاد اتحادیه اروپا از اولویت های اصلی این کشور است.

وی همچنین اقلام مهم صادراتی این کشور را مواد شیمیایی، چای، مرکبات، آبهای معدنی، قراضه و ضایعات آهن و سیلیکون و منگنز ذکر کرد. موسس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان یکی از رموز اصلی موفقیت در بازار این کشور را فعالیت در قالب تشکل ها و اتحادیه های صنفی دانست و گفت: با حضور به صورت تشکلی می توان قدرتمندتر وارد بازار شد و به موفقیت رسید. وی در ادامه مهمترین شرکای صادر کننده به این کشور را ترکیه، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و بلغارستان و مهم ترین شرکای واردکننده از گرجستان را روسیه، آذربایجان، ترکیه، اوکراین و آلمان وحجم مبادلات گرجستان با ایران را از ۴۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تا زمان حال ذکر کرد.

فشارکی همچنین حجم واردات این کشور را ۸/۶ و حجم صادرات آنرا ۹/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد وگفت: مهمترین محصولاتی که از ایران به گرجستان صادر می شود شیشه و مصنوعات شیشه ای، نمک، آهک، مواد شوینده و پلاستیکی، سرامیک، کفش، میوه در فصل زمستان، فرش، مبل و... است.

وی موافقتنامه حمل و نقل هوایی و جاده ای همچنین اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه گذاری متقابل و همکاری در امورگمرکی را از موافقتنامه های منعقد شده بین ایران و گرجستان ذکر نمود.

موسس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان کلیه اقلام مرتبط با نفت، گاز و فرآورده های پتروشیمی، ماشین آلات کشاورزی و صنعتی، تجهیزات الکتریکی، محصولات مرتبط با بخش ساختمان، مواد شوینده، لباس، کفش، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و انواع مصنوعات پلاستیکی را نیز از اقلام مناسب برای صادرات به گرجستان معرفی کرد.

فشارکی در پایان پیشنهادات ویژه سرمایه گذاری در گرجستان را ایجاد شرکت های حمل و نقل با یک سوم هزینه های ایران، ساخت و ساز، دامداری و کشاورزی، معادن، سرمایه گذاری در محصولات ارگانیک، سرمایه گذاری درصنایع چوب و جنگل، راه اندازی سردخانه های بزرگ همچنین ایجاد گلخانه های صنعتی اعلام کرد.

کد خبر 320029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.