بررسی پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای تالابی

دومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در حالی برگزار شد که یکی از مهمترین مباحث آن، بررسی پیوستن شهر رشت و تالاب عینک به شبکه شهرهای تالابی کنوانسیون رامسر بود.

به گزارش ایمنا، دومین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت شامگاه سه شنبه در صحن علنی این شورا تشکیل شد و اعضای این کمیسیون مباحث مختلفی همچون پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای خلاق، ویژه برنامه های ماه محرم، هفته دفاع مقدس و بازگشایی مدارس را مورد بررسی قرار دادند.
در ابتدای این جلسه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با بیان اینکه دشمنان بنیان خانواده را مورد هدف قرار گرفته اند، اظهارکرد: حفظ و حراست از کیان خانواده و تحکیم این نهاد مهم اجتماعی یکی از وظایف بزرگ همه مدیران و مسئولان بوده چرا که حفظ خانواده موجب تضمین سلامت جامعه می شود.
محمد حسن عاقل منش همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، بر مردمی برگزار شدن برنامه های مربوط به این ماه تأکید کرد و گفت: مدیریت شهری باید نقش خود را در برگزاری مراسم ایام محرم به بهترین شکل ایفا کند.
وی واگذاری استندهای تبلیغاتی برای هیئت های عزاداری را اقدامی مناسب ارزیابی و تأکید کرد: باید برای حضور هرچه بیشتر مردم در مراسم ماه محرم تلاش کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در ادامه به بازگشایی مدارس نیز اشاره و اظهار کرد: بحث حمل و نقل عمومی در روز بازگشایی مدارس باید بسیار مورد توجه قرار گیرد به همین منظور ارائه سرویس رایگان اتوبوس رانی همزمان با اول مهر در شورا به تصویب رسید تا خانواده ها با کمترین دغدغه برای تردد در روز بازگشایی مدارس حاضر باشند.
همکاری همه جانبه برای پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای تالابی
عاقل منش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای تالابی اشاره کرد و گفت:پیوستن شهر رشت به شبکه شهرهای تالابی اتفاقی است که می تواند آینده ای خوب را برای شهر رشت و همچنین تالاب عینک رقم بزند.
وی با اشاره به آخرین فرصت ارائه مدارک لازم به کنوانسیون رامسر در نهم مهر ماه تأکید کرد: اعضای شورا در این رابطه بیشترین همکاری را باید داشته باشند.
در ادامه این جلسه و در در همین راستا مدیر موسسه مردم نهاد زیست محیطی سبز کاران با بیان اینکه طرح شبکه شهرهای تالابی برای نخستین بار و اخیرا توسط کنوانسیون رامسر مطرح شده، اظهار کرد: پیوستن به این شبکه می تواند زمینه ساز برندسازی در حوزه محیط زیست برای شهر رشت شود.
نسیم طواف زاده با اشاره به مزیت های پیوستن تالاب عینک به جمع تالاب شهرها گفت: با تحقق این مهم از حمایت و پشتیبانی مالی، مشاوره و... دیگر کشورها در راستای حفظ تالاب ها بهره مند می شویم.
وی افزود: تالاب عینک بعد از تالاب انزلی بزرگترین تالاب استان گیلان است که ارزش گونه ای خاصی در گذشته داشته و طی سال های اخیر برخی از آنها از بین رفته است و درصورت تحقق این مهم، شهر رشت می تواند در دبیرخانه این کنوانسیون به ثبت برسد.
در ادامه این جلسه فاطمه شیرزاد نائب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با حساسیت ویژه ای در حال بررسی طرح پیوستن رشت به شبکه تالاب شهرها است، اظهار کرد: به یاری خدا و همکاری مجموعه مدیریت شهری، شاهد رقم خوردن اتفاقات  خوبی برای تالاب عینک رشت خواهیم بود.
اجرای ویژه برنامه های متنوع در ایام محرم
در بخش دیگری از جلسه مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت درباره نصب بنر و پرده های ایام سوگواری ابا عبدالله (ع) گفت: هیئت ها می توانند با مراجعه به سازمان از فضای تبلیغاتی در نظر گرفته شده استفاده کنند.
سجاد محجوب افزود: نحوه آذین بندی در جلسه ای که با هیئت ها برگزار کرده ایم، کاملا تبیین شده و المان های مربوط به ماه محرم نیز تا ۳۱ شهریور در اکثر نقاط شهر به ویژه میدان امام حسین (ع) نصب می شوند.
وی به همزمانی هفته دفع مقدس با آغاز ماه محرم اشاره کرد و گفت: برنامه های ویژه ای برای این دو مناسبت در نظر گرفته شده است.
در ادامه مدیره روابط عمومی شهرداری رشت نیز با اشاره به تشکیل ستاد آذین بندی در ماه محرم اعلام کرد: کمپین «شهرهای حسینی و دل های پاک»، «نه به کیسه های پلاستیکی» و طرح «داشتن شهری تمیز در غروب عاشورایی» که در راستای کمک به پاکبان ها تشکیل شده از مهمترین برنامه های شهرداری رشت در دهه اول محرم است.
فاطمه قدیمی همچنین از راه اندازی سینما سه بعدی با همراهی بسیج رسانه در پیاده راه فرهنگی خبر داد و گفت: از این طریق خاطرات دفاع مقدس بازگویی می شود.
علیرضا حسنی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهردای رشت نیز ایجاد ایستگاه های صلواتی در سطح رشت، حرکت کاروان آفتاب از مقابل بقعه خواهر امام (س) در روز پنج شنبه هفته جاری، اجرای ۲۴ نمایش با موضوع محرم و عاشورا، توزیع سی دی آواهای محرمی به تیراژ پنج هزار نسخه، برگزاری سوگواره ها از هفتم امام به مدت پنج شب در پیاده راه فرهنگی، بازسازی عملیات های دوران جنگ در پیاده راه به همراه ایجاد غرفه های عفاف و حجاب و غرفه شهدای مدافع حرم را از مهمترین برنامه های در نظر گرفته شده برای هفته دفاع مقدس و دهه نخست ماه محرم اعلام کرد.
در خاتمه این جلسه موضوع انتخاب دبیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت با رای اعضا به هفته آینده موکول شد.
همچنین نامگذاری تعدادی از کوچه ها بر اساس تقاضای شهرداری های مناطق و یکی از میادین رشت واقع در خیابان رسالت به نام شهدای بسیج رسانه مصوب شد.
انتخاب مشاوران کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این جلسه بود که بر این اساس، محمد حسن پور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رشت، اسفندیار ضیایی مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان، حجت الاسلام صادق دوستار رئیس اداره تبلیغات رشت، هاشم اسماعیلی معاون فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان گیلان، حسین میرزایی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری رشت، محمد قاسم پور معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان، حجت الاسلام و المسلمین امیر چهری مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و محمد رضا محبوب معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه گیلان را رای اعضا به عنوان مشاوران کمیسیون فرهنگی شورای رشت انتخاب شدند.
کد خبر 320025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.