«دومینو مستندنگاری یک پرفورمنس» در گالری متن/تصویری از خشونت غریزی انسان‌ها

نمایشگاه «دومینو مستندنگاری یک پرفورمنس» با آثاری از ستاره نظمی افشار در گالری متن برگزار می شود.

به گزارش ایمنا، این هنرمند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایمنا با اشاره به اینکه در بازی دومینو، تعدادی مهره به دنبال هم چیده می شوند و اگر به اولین مهره ضربه بزنید سایر مهره ها نیز به دنبال این ضربه از حالت تعادل خارج شده و روی زمین می افتند، به خبرنگار ایمنا گفت: زمانی که من در آلمان حضور داشتم، پرفورمنسی را برگزار کردم که در آن خشونت‌سنجی غریزی آدمیزاد در وضعیتی خنثی یعنی در در وضعیتی که خشونت بر او واقع نشده ولی واکنش او خشونت‌آمیز است، نشان داده شد.

وی ادامه ادامه داد: در این پرفورمنس سه عکس در مقیاس بزرگ یعنی ۲ متر در ۳ متر وجود داشت که بر روی لامینت چاپ شدند، این ابعاد به این دلیل انتخاب شدند تا بتوانیم در فیگورهایی که در عکس ها وجود داشت مقیاس انسانی داشته باشیم و فیگورهای واقعی را تداعی کنیم. دلیل دیگر استفاده از عکس این بود که بتوانیم زخمی را که بر آن وارد می شود ثبت کنیم و درواقع مستندی که بر آن اتفاق می افتد بعنوان یک سند برجای می مانَد و درنتیجه حسی که منتقل می شود متفاوت است.

وی گفت: درنهایت این عکس ها در زمین پینت‌بال و فارغ از هرگونه تمیزی و نه بصورت شکیل و مرتب آویزان شدند ضمن اینکه زمین پینت بال نیز جای تمیزی نیست و همه جا پُر از خراش و رنگ و زشتی است.

نظمی افشار تصریح کرد: بعد از آویزان شدن عکس‌ها، مخاطبین درحالی به فضا وارد می‌شدند که تفنگی در دست و پوشش محافظت‌کننده بر تن داشتند ضمن اینکه به هریک از آنها یک کیسه گلوله با رنگهای زرد داده شد و دلیل انتخاب رنگ زرد نیز این بود که این رنگ اصلاً در زمینه خشونت، سمبلیک نیست. به این ترتیب مخاطبین با اختیار کامل می‌توانستد به هرقسمتی از این عکس ها هدفگیری و شلیک کنند و یا این کار را نکنند.

وی افزود: درنهایت، صددرصد مخاطبین شرکت کننده به سمت عکس ها نشانه گیری می کردند و به سمت قسمت‌های مختلف بدن این فیگورها شلیک می کردند و این رنگ ها و زخم ها بر روی عکس ها باقی می ماند و بازگشتِ آن جبران ناپذیر بود؛ یعنی شما وقتی به سمت سر یک نفر شلیک کنید دیگر نمی توانید بگویید من معذرت می خواهم و درواقع چیزی است که دیگر از کنترل شما خارج است و اختیار شما در آن دخیل نیست درصورتی‌که قبل از آن اختیار شما به شلیک کردن یا نکردن دخیل است.

این هنرمند تأکید کرد: مسئله این است که شما وقتی اولین گلوله را شلیک می کنید گلوله دوم را نیز شلیک خواهید کرد یعنی همان قضیۀ دومینو پیش می آید و گلوله دوم را نیز شلیک می کنید. به این ترتیب موضوع برای شما عادی شده و تعریف خشونت برای شما عوض می شود یعنی شما می توانید دیگر نام آن را خشونت نگذارید و به چیزی تبدیل می شود که موازی با زندگی شما جاری است و درواقع می تواند مفهومش را بعنوان یک مسئلۀ خشونت آمیز از دست بدهد و به اتفاقی روزمره تبدیل شود که مرتباً برای شما واقع می شود و شما دیگر آن را تشخیص نمی دهید.

ستاره نظمی افشار گفت: این اتفاق را من در تجربۀ شخصی خودم در سفر از ایران به آلمان نیز درک کردم، من بعنوان یک زن عادت کرده بودم که در جامعه مرتباً مورد انواع خشونت ها قرار بگیرم. مثلاً در خیابان به من متلک بگویند یا زمانی که منتظر تاکسی بودم ماشین‌های مختلف جلوی پای من بایستند و سایر اتفاقاتی که وقتی به اروپا رفتم دیگر از آن ها خبری نبود و دوباره وقتی به ایران بازگشتم فهمیدم که آن اتفاقات را دوباره می بینم؛ درواقع این تعریفِ خشونت برای شما عوض می شود و دومینو برای شما معنا می یابد یعنی یک اتفاقی که می افتد مرتباً تکرار می شود و ریتم خاصی دارد و دیگر شما آن را نمی فهمید و تعریفش در ذهن شما عوض شده و به روزمرگی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: قرار است طی نمایشگاهی که در اصفهان دارم یک پرفورمنس مکمل روی این کار انجام بگیرد که نتیجۀ آن نیز به کار الحاق می شود، یعنی من درحال بزرگ تر کردن این مجموعه هستم و مجموعه ای نیست که تمام شده باشد چراکه هنوز دارم روی این پروژه کار می کنم.

گفتنی است، ستاره نظمی افشار سال ۱۳۶۶ در تهران متولد شده است. وی دانش آموخته مقطع کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه کاشان و کارشناسی ارشد هنرهای تجسمی و تاریخ هنر از دانشگاه فیلیکس آلمان است و از عکاسی برای اجرای اینستالیشن ها و پرفورمنس ها استفاده می کند. نمایشگاه «دومینو مستندنگاری یک پرفورمنس» بعنوان نخستین نمایشگاه این هنرمند در ایران بشمار می رود و پیش از این نیز در موزه ماربورگ آلمان برگزار شده بود. همچنین ستاره نظمی افشار در کشور آلمان بر روی پناهندگان سوریه‌ای که به آن کشور مهاجرت کرده بودند مستندنگاری دیگری نیز در ۴ استیشن مختلف شامل کودکی، قبل از جنگ، بعد از جنگ و آلمان برگزار کرده است.

نمایشگاه «دومینو مستندنگاری یک پرفورمنس» جمعه ۳۱ شهریورماه ساعت ۱۷ در گالری متن افتتاح می شود و علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۱۱ مهرماه بجز صبح های جمعه، ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در خیابان آبشار اول، پلاک ۲۵ مراجعه کنند.

کد خبر 319989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.