راه اندازی مرکز پردازش پسماند خشک گامی مهم در حذف فرآیند دلالی

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان مرکز پردازش پسماند خشک را گام مهمی برای حذف فرآیند دلالی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اداره خدمات شهری معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان به عنوان ستاد هماهنگی ونظارت و برنامه ریزی و سیاست گذاری بر وظایف کلیه امور خدمات شهری مناطق پانزدگانه را بر عهده دارد.

در این ارتباط، تلاش شده با افزایش اعتبارات، جلب مشارکت عمومی، تقویت سازمان ها و بهره گیری از همکاری مراکز علمی و پژوهشی در جهت بهبود محیط زیست شهری و ارتقای کیفی و کمی خدمات شهری که امروزه به عنوان یکی از ضرورت های زندگی شهرنشینی و پارامترهای اصلی سنجش رفاه عمومی شناخته می شود، اقدامات موثری را انجام دهد.

اداره خدمات شهری وظیفه برنامه ریزی و اجرای کلیه امور خدماتی سطح شهر در طول ۲۴ ساعت شبانه روز و در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان را بر عهده دارد.

این اداره در مناطق ۱۵ گانه مسؤلان خدمات شهری را به عنوان ناظران مقیم مستقر کرده و سازو کارهای اداره را در سطح مناطق اداره و هدایت می کند.

برای آگاهی از اقدامات انجام شده در این اداره، گفتگویی را با «غلامرضا ساکتی- رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان چه وظایفی بر عهده دارد؟

این اداره در بخش مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر کلیه فرایندهای خدمات شهری در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان مستقر است.

در مناطق ۱۵ گانه ناظران مقیم مستقر و فرایندهای خدمات شهری و رفت و روب زباله و دیگرخدمات مرتبط را نظارت و برنامه ریزی می کنند.

در سیستم ستاد و مدیریت و برنامه ریزی و نظارت بر خدمات شهری، ناظران عالی مناطق بر فرآیندهای مناطق نظارت می کنند.

انجام خدمات شهری در مناطق ۱۵ گانه شامل ۱۲ پیمانکار است که مباحث مورد نظر را در این مناطق دنبال می کنند.

مراحل عقد قرارداد، پایش و ارزیابی قراردادهای پیمانکاران و استقرار آنها، انتخاب پیمانکاران و نظارت بر فرآیندهای اجرایی در مجموعه ستاد اداره خدمات شهری انجام می شود.

مجموع قراردادهای مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان در سال ۹۶ بالغ بر ۱۲۱ میلیارد تومان و شامل کلیه امور خدمات شهری است که توسط ۲۵۸۹ کارگر و دیگر عوامل جمعی انجام می شود.

آیا آماری در دست دارید تا بدانیم سرانه خدمات شهری برای هر شهروند اصفهانی چقدر است؟

لازم است سرانه ها را به صورت سرانه تولید پسماند اعلام کنم.

سرانه تولید پسماند تر برای هر شهروند ۴۳۰ گرم و تولید پسماند خشک برای هر شهروند ۶۰ گرم در روز است که پسماند خشک با برنامه ریزی های انجام شده به صورت هفتگی جمع آوری می شود.

سرانه جمع آوری روزانه حمل ضایعات فضای سبز ۱۳۹ هزار و ۷۵۰ کیلو است و روزانه بیش از ۴۵ میلیون متر مربع را در سطح شهر اصفهان با صرف هزینه ای افزون بر بیش از ۱۹۵ میلیون تومان نظافت می کنیم.

با هدف بهبود خدمات رسانی به شهروندان و مدیریت هزینه ها، نگهداری و نظافت سرویس های بهداشتی سطح شهر اصفهان امسال به یک پیمانکار واحد واگذار شده است.

دیگر فرایندهای این اداره چیست؟

از دیگر فرایندهای اداره خدمات شهری، ساماندهی حیوانات ولگرد است که در این راستا پناهگاه سگ های ولگرد یک سال و نیم گذشته توسط بخش خصوصی شکل گرفت و زنده گیری، عقیم سازی و فرایند دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور جهت ساماندهی حیوانات ولگرد در اصفهان با استفاده از ۱۵ اکیپ شناسایی مستقر در مناطق ۱۵ گانه در حال انجام است.

شهروندان می توانند در صورت مشاهده اینگونه حیوانات مراتب را از طزیق تماس با سامانه ۱۳۷ شهرداری اطلاع دهند تا اکیپ های خدمات شهری به محل مورد نظر اعزام و اقدامات لازم را انجام دهند.

مبارزه با موش ها را در دستور کار داریم، ضمن اینکه آموزش و فرهنگسازی در زمینه قوانین مدیریت پسماند و اجرای آن به صورت فعال و هدفمند و برنامه ریزی شده در این اداره در حال انجام است

اقدامات خوبی از جمله آموزش در مدارس، فرهنگسراها و اصناف و دیگر موارد مرتبط با تولید پسماند اتفاق افتاده است.

بخش تدوین قراردادها را داریم، رفع خطر در معابر شهری و راه اندازی واحد بهداشت و سلامت کارگران پسماند نیز در این اداره محقق شده است.

آنالیز پسماندهای تر شهر اصفهان در این اداره انجام می شود که این اقدام می تواند برای مدیریت پسماندهای شهر بسیار مؤثر باشد.

در این طرح پسماندی که در شهر اصفهان تولید می شود طبق استانداردها و روش های علمی بومی سازی شده با شرایط شهر اصفهان از نظر فیزیکی مورد بررسی قرار می گیرد تا بدانیم محتویات پسماند تر چیست، چند درصد آن بازیافت و چند درصد مواد آلی دارد و برای مدیریت کردن آن چه اقدام اتی باید انجام داد.

در آنالیز مذکور که هر سه ماه یکبار و فصل به فصل انجام می شود، نمونه برداری ها به صورت تصادفی- سیستماتیک از مناطق مختلف شهر اصفهان هر شب انجام و به ایستگاه پسماند انتقال داده می شود، اجزای آن در سطل های مختلف تفکیک می شود تا آنالیز شوند.

با اجرای طرح آنالیز فیزیکی پسماند شهری درصد تفکیک از مبدأ را به دست خواهیم آورد تا بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم.

دیگر هدف این است که بدانیم از پسماندهای شهری می توان چه استفاده هایی کرد.

بین فعالیت های اداره خدمات شهری و سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان چه مرزبندی انجام شده است؟

اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان فرایند پسماند را از مبدأ تا مقصد که انتقال پسماندها از جمع آوری، حمل و نقل، انتقال چه پسماند تر و چه خشک را تا سازمان مدیریت پسماند بر عهده دارد و فرایندهای فرآوری این پسماندهای تر و خشک در سازمان مدیریت پسماند، اتفاق می افتد.

خدمات موتوری در بخش های پسماند زیر نظر خدمات شهری فعالیت می کند.

در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید چه اقداماتی توسط این اداره انجام شده است؟

در مجموعه اداره خدمات شهری در زمان های مختلف دستورالعمل های متعددی را داریم.

با توجه به اینکه درآستانه مهرماه، ماه بازگشایی مدارس قرارداریم، استقبال از مهر را در دستور کار داریم.

در این راستا دستورالعملی به مناطق ۱۵ گانه ارسال شده تا اقداماتی از جمله رنگ آمیزی مبلمان شهری، جداول و به خصوص حذف موانع ترافیکی و خطرناک، شستشو، نظافت و پاکیزگی اطراف مدارس و دیگر موارد مطروحه در فرایند ۴۰ بندی که به صورت دستورالعمل ابلاغ شده است، اجرا شود.

با خبر شدیم معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اقدام به راه اندازی مرکز پردازش پسماند خشک کرده است، این مرکز چه اقدامی را انجام می دهد؟

با توجه به لزوم مدیریت پسماندها بخصوص در کلانشهرهایی مانند اصفهان، معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان اقدام به راه اندازی مرکز پردازش پسماند خشک کرده است.

در این اقدام که از تیر ماه ۱۳۹۵ کلید خورد، تمام پسماند خشک جمع آوری شده در قالب درب منازل، ایستگاه های ثابت یا سیار، مراکز تجاری و معابر در مرکز پردازش تحت نظارت معاونت خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان توزین و تخلیه می شود.

در ادامه این فرایند پسماندها توسط کارگران ماهر و ماشین آلات تخصصی تفکیک و بسته شده و در انتها به کارخانجات و صنایع تبدیلی ارسال می شود.

هدف از اجرای این طرح ثبت و جمع آوری آمار و اطلاعات دقیق از میزان پسماند خشک جمع آوری شده در سطح شهر اصفهان و تدوین اصول مدیریتی شهری بر مبنای اطلاعات صحیح، جلوگیری از تخلفاتی همچون ذخیره سازی پسماند خشک در محیط های غیر بهداشتی و یا تحویل آن به صنایع تبدیلی غیرمجاز و فاقد مجوزهای قانونی، تنظیم نرخ بازار در زمینه پسماند خشک و جلوگیری از شکل گیری فرآیند دلالی در این بازار و ایجاد نظام کنترلی دقیق از طرف معاونت خدمات شهری شهرداری بر روی پیمانکاران مشغول به فعالیت در این زمینه است.

ما ضمن دستیابی به اهداف فوق در زمان یکساله اجرای طرح، شاهد افزایش تناژ بازیافت جمع آوری شده نسبت به حجم قبلی به میزان ۲۰ هزار کیلوگرم در روز بوده ایم که این خود نشان می دهد معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان گام مهمی در مدیریت پسماند خشک شهری و جلوگیری از هدر رفت این سرمایه غنی ملی برداشته است.

به منظور جلوگیری از تخلفات محتمل، تعداد ۳ اکیپ گشت و کنترل به صورت شبانه روزی در سطح اصفهان در حال گشت زنی هستند و با هرگونه تخلف در این رابطه طبق موازین قانونی موجود برخورد خواهند کرد. همچنین در راستای برخورد با تخلفات این چنینی، انبارهای غیر مجار و غیر بهداشنی پس از دریافت دستورات قضایی و طی مراحل قانونی تعطیل و پلمپ می شوند.

معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان در تلاش است با اجرای طرح های تشویقی، آموزشی و فرهنگ سازی متنوع در سطح مناطق ۱۵ گانه مشارکت بیشتر شهروندان فهیم اصفهانی را در زمینه های مختلف بالاخص تفکیک پسماندها در مبدا ایجاد کند که از جمله این طرح ها می توان به اختصاص ردیف بودجه ای قابل توجهی با عنوان بهره وری ایستگاه های بازیافت در بودجه سال ۹۶ شهرداری اشاره کرد.

به زودی شهروندان شاهد اجرایی شدن طرح های برنامه ریزی شده در قالب این ردیف بودجه ای خواهند بود.

متأسفانه گاهاً بر سر کوچه ها شاهد دپوی پسماندهای تر هستیم که توسط برخی از شهروندان بی تفاوت نسبت به پاکیزگی شهر انجام می شود؛ چه برخوردی با شهروندان متخلف می شود؟

فرایندهای خدمات شهری و دستورالعمل ها برنامه ریزی شده هستند اما متأسفانه برخی از شهروندان این دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند.

نیروهایی که در زمینه فرهنگسازی پسماندها فعالیت می کنند، تمام این موارد را پیگیری و تذکر می دهند و اگر شهروندانی رعایت نکنند قوانین درباره آنها اجرا می شود.

بیرون گذاشتن پسماندها خارج از زمان مقرر و تقویم زمانی تعیین شده به خصوص قراردادن پسماند در جلوی درب منزل همسایه ها، طبق قانون شهرداری ها تخلف محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

شهروندان باید توجه کنند که پسماندهای خود را در زمان های مقرر از منزل بیرون قرار دهند و نکته دیگر اینکه موارد غیر از پسماند از جمله اقلام بازیافتی را به عنوان پسماند بیرون قرار ندهند.

کد خبر 319957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.