سامانه چک الکترونیکی رونمایی شد

با حضور رئیس کل بانک مرکزی، سامانه چک الکترونیکی (صیاد) رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا با حضور ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و در حاشیه جلسه روز گذشته (سه شنبه) شورای پول و اعتبار، سامانه چک الکترونیکی رونمایی شد.

سیف در ابتدای جلسه شورای پول این سامانه را موجب بازگشت اعتبار به چک دانست و گفت: در حال حاضر سالانه به طور متوسط بیش از ۱۲۰میلیون قطعه چک عادی در مبادلات روزانه مردم رد و بدل می شود که ارزش آن بیش از ۶ میلیون میلیارد ریال است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که با استقرار سامانه صیاد و رفع مشکلا فعلی چک آبرو و اعتبار به چک بازگردد و شاهد افزایش بکارگیری این ابزار در مبادلات و رونق کسب و کار باشیم.

گفتنی است؛ موضوع ساماندهی وضعیت چک از سال ۱۳۹۴ با طراحی سامانه ملی چکاوک مورد توجه بانک مرکزی قرار گرفت و در ادامه آن سامانه صیاد با هدف اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک توسط بانک مرکزی طراحی شده است.

ویژگی های امنیتی چک های الکترونیکی

مدیر کل معاملات ریالی بانک مرکزی در مراسم رونمایی از سامانه صدور چک الکترونیکی صیاد گفت: در طراحی این چک ها ویژگی ها و لایه های امنیتی پیش بینی شده و طرح های برجسته استفاده از تصاویر مخفی یا واتر مارک و یا اشکال حساس به نور ماوراء بنفش تعبیه شده است.  

مسعود رحیمی افزود: چک های جدید نه تنها روند صدور دسته چک را برای مردم تسهیل می کند، بلکه سبب اطمینان بخشی به مردم درباره صحت چک های صادر شده و امنیت آن می شود.

وی گفت: مردم پیش از معامله می توانند شماره چک را در سامانه کنترل کنند و از صحت چک دریافتی مطمئن شوند.

مدیر کل معاملات ریالی بانک مرکزی تصریح کرد:  چک های مورد استفاده در شبکه بانکی کشور در حال حاضر متکثر است و در طرح ها، رنگ ها و اندازه های مختلفی توسط مشتریان بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد که طرح صیاد با هدف یکپارچه سازی و استانداردسازی چک ها طراحی و اجرا شده است.  

به گفته رحیمی، در این پروزه به دنبال هویت بخشی به چک به عنوان یک اوراق بهادار همچون اسکناس هستیم و علاوه بر یکسان سازی طرح ظاهری چک ها، به برگه های چک صیاد ویژگی های امنیتی نیز افزوده شده است.

کد خبر 319943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.