با خوردن کربوهیدرات پیچیده لاغر شوید

مواد غذایی با کربوهیدرات های پیچیده باعث هضم آرام غذا شده و قند خون را ثابت نگه می دارد؛ اگر اضافه وزن دارید کربوهیدرات های ساده را حذف و از کربوهیدرات های پیچیده مانند جودوسر، کینوا، میوه ها، سبزیجات استفاده کنید.

متخصص طب سنتی در باره چرایی مفید بودن کربوهیدرات های پیچیده که باعث لاغری هم می شوند، به خبرنگار ایمنا گفت: مواد غذایی با کربوهیدرات های پیچیده مانند جودوسر، کینوا، برنج قهوه ای، حبوبات، تخم کتان و سیب زمینی دارای فیبر، پروتئین، ویتامین ها و املاح معدنی هستند و مصرف آن ها برای بدن سودمند است؛ مواد غذایی با کربوهیدرات های پیچیده باعث هضم آرام غذا شده و به دلیل دارا بودن فیبر احساس سیری طولانی مدت به فرد می دهند، همچنین قند خون را ثابت نگه داشته و بالا نمی برند و از تجمع چربی در شکم و پهلوها جلوگیری می کنند.  

رسول حیدری با اشاره به کربوهیدرات های ساده و مضرات آنها، افزود:  کربوهیدرات های ساده شامل نان سفید، برنج سفید، نوشابه، آب نبات، شکر، شیرینی های قنادی و ... که این دسته از کربوهیدرات ها تقریبا عاری از فیبر، ویتامینها و مواد معدنی هستند و سریعا هضم شده، به سرعت جذب و قند زیادی را وارد خون می کنند و بدن برای شکستن قند، نیاز به انسولین زیاد دارد و احساس مداوم گرسنگی و نیاز به خوردن مجدد در فرد ایجاد شده و باعث چاقی می شود. از سوی دیگر قند اضافی در بدن تبدیل به چربی می شود.

وی تاکید کرد: مواد غذایی مانند جودوسر و کینوا دارای شاخص قند پایینی بوده و به روند بهبود دیابت کمک می کنند .این گروه از غذاها برای افرادی که عملکرد انسولین در بدنشان ضعیف است، بسیار سودمند هستند.

حیدری خاطر نشان کرد: غذاهای با کربوهیدرات ساده دارای شاخص قند بالایی هستند و عامل بالا رفتن قند خون و بروز چاقی شکم و پهلوها و دیابت است و به محض ترشح انسولین در بدن، روند چربی سوزی متوقف می شود و انسولین مقداری از قند را برای تولید انرژی به عضلات می فرستد و قند اضافی در کبد ذخیره می شود و زمانی که ظرفیت کبد پر شد، قند اضافی به اسید های چرب تبدیل شده و وارد جریان خون می شود و به صورت سلول های چربی در بدن به ویژه در شکم، پهلوها و اندام هایی مانند قلب، کلیه و کبد تجمع می کند. این امر سوخت و ساز را کاهش داده و باعث چاقی، پایین آمدن ایمنی بدن و بالا رفتن فشارخون می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، کربوهیدرات‌ها یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی ما هستند، اما برخی از رژیم‌های غذایی کربوهیدرات‌ها را عامل اصلی چاقی، دیابت و سایر مشکلات بهداشتی می‌شمارند.

کربوهیدرات‌ ها یکی از پنج جزء اصلی رژیم غذایی به علاوه چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که در بدن به قند ساده گلوکز تبدیل می‌شوند و برای تأمین انرژی کارکردهای حیاتی به کار می‌رود.

اما کیفیت کربوهیدرات هم مهم است؛ برخی از انواع کربوهیدرات‌ها بهتر از بقیه هستند و نقش مهمی را در بسیاری از رژیم‌های غذایی سالم ایفا می‌کنند. برای مثال غلات سبوس‌دار غنی از کربوهیدرات، میوه‌ها و سبزی‌ها بخش اصلی  رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم غذایی DAShنوعی رژیم غذایی برای متوقف کردن فشارخون بالا را تشکیل می‌دهند.

کد خبر 319936

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.