انتظارات نمایندگان اصفهان از مسافر نیویورک

پرداختن به برجام و بدعهدی های آمریکا و نیز توجه به منافع ملی از مهمترین انتظارات نمایندگان مجلس از حسن روحانی هستند.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: دکتر حسن روحانی برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده و طبق برنامه از پیش تنظیم شده، قرار است امروز چهارشنبه 29 شهریور  کشورهای حاضر در این نشست را خطاب قرار دهد. در این راستا خبرگزاری ایمنا نظر چند تن از نمایندگان مجلس در مورد  انتظارات آنها از حسن روحانی در سفر به نیویورک را جویا شده است. حیدر علی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، در این رابطه به ایمنا گفت: انتظار ما از دکتر روحانی این است که در این سفر خود، پیرامون برجام و بدعهدی های آمریکا صحبت کنند. توطئه های اسرائیل در منطقه برای ایجاد آشوب و جلوگیری از ثبات، تخلفات آمریکا علیه کشورمان و تبلیغات منفی دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله مسائلی هستند که آقای روحانی باید به ان بپردازند و به جهان نشان دهند که ایران نه تنها عامل بی ثباتی نیست؛ بلکه به ثبات و امنیت در منطقه نیز کمک کرده است.

عابدی تعامل با کشورهای اروپایی را از دیگر مسائلی دانست که حسن روحانی باید در سفر خود به نیویورک به آن توجه کافی داشته باشد و از آنها بخواهد در قبال برجام موضع قاطع تر و جدی تری اتخاذ کنند و در مقابل بدعهدی های آمریکا بایستند. وی افزود: دفاع از مسلمانان یمن و میانمار و تأکید بر وحدت و انسجام جهان اسلام از دیگر مسائلی هستند که انتظار می رود آقای روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور ویژه ای به آنها بپردازد. عابدی در رابطه با دیپلماسی ایران پیرامون بحران میانمار افزود: به نظر من جمهوری اسلامی ایران در این زمینه دیر اقدام نمود، در حالیکه باید زودتر وارد عمل می شد. البته قضیه میانمار تا حدی پیچیده است و به نظر می رسد آمریکا به دنبال جای پایی در این منطقه است تا گروههای تکفیری را در این منطقه نیز فعال کند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران باید فعالانه وارد عمل شود و دولت میانمار را بیدار کرده و نسبت به تضییع حقوق اقلیت مسلمان این کشور به آن هشدار بدهد.

عابدی به دیپلماسی ترکیه در قبال میانمار نیز اشاره کرد و افزود: درست است که ترکیه زودتر از ایران به عرصه دیپلماسی در میانمار وارد شد؛ اما اقدامات این کشور بیشتر حالت نمایشی دارد؛ کمااینکه این کشور در زمان بحران غزه نیز به آن ورود کرد و یک کشتی حامل کمکهای انسان دوستانه هم فرستاد؛ اما حوادث بعد از آن نشان داد که ترکیه بیشتر به دنبال نمایش یک شوی سیاسی است. این کشور در عمل کاری برای مردم غزه نکرد. در مسائل خاورمیانه نیز اگر ترکیه زودتر از این وارد جنگ و مبارزه با داعش شده بود و به ایران و روسیه در این حوزه کمک می کرد، شاید حالا موضوع داعش این قدر گسترده و دامنه دار نشده بود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به هر موضوعی که وارد می شود با خلوص نیت ورود می کند و به دنبال ایجاد اقدامات عملی است.

حجت الاسلام احمد سالک دیگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز به ایمنا گفت: «منافع ملی کشور تنها چیزی است که نمایندگان مجلس انتظار دارند آقای روحانی در سفر به نیویورک به آن توجه داشته باشد. روحانی باید در این سفر علیه تحریمهای آمریکا موضع گیری کند و به طور کلی به این مسأله توجه داشته باشد که دولت آمریکا قابل اعتماد نیست. دولت ترامپ بحث خروج از برجام را مطرح کرده که این امر نقض آشکار برجام است و این قضیه ایست که دولت روحانی باید به آن توجه کند و با برخورد قاطع و جامع با آن، از منافع ملی کشور دفاع کند».

از ابتدای انقلاب اسلامی تا قبل از ریاست جمهوری روحانی، محمدعلی رجایی، نخست وزیر (یک بار در سال 1359)،‌ آیت الله خامنه‌ای، رئیس جمهور (یکبار در سال 1366)، رئیس دولت اصلاحات (دو بار در سال‌های 1377 و 1380)‌ و محمود احمدی نژاد،‌ رئیس جمهور (هشت بار طی سالهای 1391-1384) در اجلاس مجمع عمومی شرکت کردند که در سخنرانی همه آنها موضوع صلح،‌ عدالت و امنیت جهانی نقشی محوری داشته است.

حسن روحانی هم در اولین حضور خود در 68 امین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، طرح «جهان عاری از خشونت» را ارائه کرد که با اقبال کشورهای جهان مواجه شد. رئیس جمهوری اسلامی ایران در دومین سخنرانی خود، تداوم تحریم‌ها علیه ایران را اشتباهی راهبردی ذکر کرد و «مذاکره و تکریم» نه «منازعه و تحریم» را راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران دانست. روحانی سال 1394 نیز در سومین سخنرانی خود در مجمع عمومی که با فاجعه منا همزمان بود،‌ مسئولیت‌پذیری حاکمان عربستان سعودی را خواستار شد. وی ضمن تاکید مجدد بر لزوم ایجاد جبهه مبارزه با افراط‌گرایی، از تحقق حقوق هسته‌‎ای ایران به رغم بی‌عدالتی‌ها ابراز رضایت کرد. ضرورت همکاری میان کشورهای منطقه پس از برجام از دیگر محورهای سخنان رئیس جمهور در هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بود. اعتراض به  بدعهدی های آمریکا در اجرای برجام و تبیین سیاست‌های اصولی ایران اسلامی در عرصه ملی ، منطقه‌ای و بین‌المللی  نیز بخش اصلی سخنان روحانی در اجلاس سال 1395 بود.  سخنرانی امسال حسن روحانی  نیز امشب بین ساعت 19 و 20 خواهد بود و باید دید وی امسال جامعه جهانی را با چه مسائلی خطاب قرار خواهد داد.  

کد خبر 319885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.