تلاش همه جانبه مسئولان شهری برای تسهیل تردد دانش آموزان در سال تحصیلی جدید

رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: همه مسئولان با مأموریت ها و مسئولیت های مختلف در تلاش هستند برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنند تا با مشکلات ترافیکی کمتری در شهر روبرو شویم.

به گزارش ایمنا، علیرضا نصر اصفهانی در برنامه تلویزیونی «اینجا اصفهان» ضمن تبریک ایام بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اظهار کرد: با شروع سال تحصیلی در شهر اصفهان، حدود ۳۳۰ هزار دانش آموز در نواحی ۶ گانه، مشغول به تحصیل می شوند. در کنار دانش آموزان تعداد زیادی دانشجو را داریم که آنها نیز با شروع سال تحصیلی به دانشگاه ها ورود پیدا می کنند که به یقین این حجم تردد در شهر باید همراه با تعیین تمهیداتی از طریق مسئولان شهری باشد.

وی ادامه داد: به لطف خدا این امر در ستاد مهر انجام گرفته و همه مسئولان با مأموریت ها و مسئولیت های مختلف در تلاش هستند برای سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنند تا با مشکلات ترافیکی کمتری در شهر روبرو شویم چراکه در هفته اول مهر که هنوز وضعیت عادی نشده و سرویس های مدارس هنوز نظم و انضباط پیدا نکرده اند و خانواده ها نیز نگران تردد فرزندان خود هستند.

رییس کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: با شروع سال تحصیلی اتفاق بزرگی در کشور و شهر ما به وجود می آید و احساس ما این است که شهر ما از یک سرزندگی، نشاط و شادابی با حضور دانش آموزان بهره مند شود.

فاصله مدرسه تا منزل مشکل بزرگ دانش آموزان 

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه امیدواریم مأموریت های مختلفی که در رابطه با دانش آموزان از جمله تردد داریم را دنبال کنیم، گفت: براساس آمار موجود حدود ۷۲ هزار نفر دانش آموز از سرویس مدرسه استفاده می کنند و اگر دانش آموزانی که از دوچرخه و یا اتوبوس استفاده می کنند به این آمار اضافه کنیم، می توانیم بگوییم بالغ بر یکصد هزار نفر در مدارسی تحصیل می کنند که نزدیک منزل آنها نیست و باید حتماً از سرویس ایاب و ذهاب استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی مأموریت سرویس دهی به این افراد را برعهده دارند که قالب قراردادهای آنها بسته شده و مشخص است که چه سرویسی چه دانش آموزانی را در چه دوره تحصیلی با چه جنسیتی باید جابه جا کند؛ تعرفه سرویس های مدارس نیز ۲ هفته گذشته در شورای اسلامی شهر اصفهان با افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال قبل مورد تصویب قرار گرفت، دلیل این افزایش این بود که میزان درصدی که دولت به حقوق کارمندان اضافه کرده است ۱۲ درصد است.  

این عضو شورا با تاکید بر اینکه فکر می کنم با شروع سال تحصیلی مشکلات ما کاهش پیدا کند، تصریح کرد: ممکن است تعداد معدودی از دانش آموزان در خصوص سرویس مدرسه خود با مشکل روبرو باشند، البته معتقدیم این مشکلات اندک هم در هفته اول مهرماه سر و سامان می گیرد و آنهایی که از سرویس مدرسه استفاده می کنند به راحتی می توانند ایاب و ذهاب خود را داشته باشند، آنهایی که از اتوبوس استفاده می کنند به یقین در ابتدای صبح سازمان اتوبوسرانی تمهیداتی را اندیشیده تا در تمام خطوط، سرویس مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان را داشته باشد.

وی ادامه داد: البته برخی اولیا هم خود مبادرت به حمل و نقل دانش آموزانشان به مدرسه می کنند و برخی از دانش آموزان در متوسطه دوم ترجیح می دهند از دوچرخه استفاده کنند که آن هم در جای خودش از آنجایی که معتقدیم اصفهان شهر دوچرخه هاست قابل تقدیر است و امیدواریم این مد حمل و نقل در دوره متوسطه بیشتر داشته باشیم چراکه تحرک و پویایی برای آن ها رقم می خورد و هم می توانند سهمی در تلطیف هوا و جلوگیری از آلاینده های زیست محیطی داشته باشند.

نقش قابل توجه آموزش و پرورش و شهرداری در کاهش آلودگی هوا

نصر اصفهانی یادآور شد: در زمینه های زیست محیطی با مشکل مواجه هستیم و آلودگی هوا را در سطح شهر اصفهان داریم و با سرد شدن هوا در شهر دچار پدیده اینورژن یا وارونگی هوا می شویم و شهروندان ما بیشتر در معرض آلاینده ها قرار می گیرند بنابراین ما باید شرایط را به گونه ای دنبال کنیم که آزار و اذیت برای کسانی که در شهر زندگی می کند رقم نخورد که نقش آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این ارتباط قابل توجه است.

وی افزود: به نظر می رسد اگر دانش آموزان، اولیای آن ها، مدیران مدرسه و رانندگان را در این فرایندی که دانش آموز از خانه سوار بر سرویس مدرسه می شود، یک مسیری را طی می کند تا به مدرسه برسد و یا به خانه برگردد را یک مجموعه هم سرنوشت بدانیم نیازمند این هستیم که اضلاع این مربع با یکدیگر همکاری کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: در همین راستا دانش آموزان باید تلاششان بر این باشد که نظم و انضباط و قوانین و مقررات را رعایت کنند، رانندگان نیز توجه داشته باشند وقتی دانش آموز سوار تاکسی می شود وارد یک کلاس سیار شده است و راننده باید نقش مربی را ایفا کند چراکه دانش آموز حدود نیم ساعتی در همین کلاس درس هست و مطالبی در این مسیر مطرح می شود می تواند آموزنده باشد. اولیای دانش آموزان هم باید همراهی و همیاری داشته باشند و اگر در مسائل مختلف اگر مشکلاتی در سرویس فرزندشان پیدا کردند اطلاع رسانی کنند، ارتباط خوبی با رانندگان داشته باشند و اگر مشکلی بود در درجه اول با رانندگان در میان بگذارند و اولیای آموزشگاه نسبت به ساماندهی سرویس مدرسه هم دغدغه مند باشند.

وی اضافه کرد: برخی از مدارس نزدیک به یکصد سرویس مدرسه دارند و باید تلاش اولیای مدرسه بر این باشد که کمیته انضباطی که قرار است در هر مدرسه ای برای نظارت بر سرویس مدرسه تشکیل شود مراقبت ها و مواظبت های ویژه خود را انجام دهد.

تشکیل ستاد مهر در دو بخش برای استقبال از بازگشایی مدارس

نصر اصفهانی در ادامه گفت: ستاد مهر در دو بخش تشکیل شده و وظایف محوله خود را انجام می دهد. بخش اول در آموزش و پرورش است برای تمهید مقدمات برای بازگشایی مدارس که از تابستان فعالیت آن آغاز می شود و در زمینه های مختلف از جمله آماده کردن فضای مدرسه و آمادگی برای روز آغاز سال تحصیلی جدید را برنامه ریزی و اجرا می کنند. بخش دوم در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان که تحت عنوان «هوای اصفهان را داریم» تشکیل شده و فعالیت آن از ابتدای شهریورماه شروع می شود و تا ۱۵ مهرماه ادامه پیدا می کند و کار این ستاد ساماندهی امور حمل و نقل دانش آموزان است.

وی افزود: توجه به ترافیک شهر و تسهیل در تردد دانش آموزان، رصد اتفاقات ترافیکی از اتاق فرمان و ارتقاء فرهنگ ترافیک از فعالیت های ستاد مهر در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان است.

رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: برخی از دانش آموزان به خصوص در مقاطع ابتدایی، نقش سرویس مدرسه را ایفا می کنند و رانندگان هم از تذکرات آنها استقبال می کنند و یک رابطه صمیمانه بین رانندگان و دانش آموزان برقرار می شود که می تواند در ارتقاء فرهنگ ترافیک بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: ظرفیت ها و نیازهای شهری و عرضه و تقاضا در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بررسی می شود و براساس نیاز دانش آموزان سرویس دهی می شود.  

نصر اصفهانی با اشاره به اینکه در دو نوبت سال تحصیلی با جمعیت قابل توجهی مواجه هستیم گفت: پیک اول جمعیتی ساعت ۷ صبح است که اولین گروه های دانش آموزی از منازل خودشان برای ورود به مدرسه خارج می شوند برای برگشت هم از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و ۳۰ دقیقه با پیک جمعیتی روبرو هستیم که در هر ۲ زمان سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی برنامه هایی را دنبال می کنند که کسی منتظر سرویس نماند.

وی با اعلام اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان هماهنگی های لازم را با پلیس راهور انجام داده است، گفت: هرچند سیستم هایی که سرچهارراه ها داریم سیستم های به روزی است اما حضور نیروهای انتظامی و پلیس راهور هم بسیار موثر است و حضور آنها باعث می شود که ترافیک را روان سازی کنیم تا کمتر وقت آنها در ترافیک خیابان ها گذارنده شود.

اتوبوس های تندرو و قطار شهری دو مد حمل و نقلی ایمن و سالم

این عضو شورا تاکید کرد: مدیریت و نظارت بر خطوط اتوبوس های تندرو را داریم که این مد حمل و نقل پیش از این از پل زندان تا میدان آزادی فعال بود و بعد تا میدان قدس  استمرار پیدا کرد، به تازگی هم در خیابان جی و در خیابان باهنر این خطوط در اختیار مردم قرار گرفته است و به عنوان یک مد حمل ونقلی سریع به مردم خدمت رسانی می کند.

وی در ادامه گفت: امسال یک ظرفیت دیگری نیز به حمل و نقل  شهری اضافه شد و آن قطار شهری است که دانش آموزان می توانند از خیابان بهارستان ملک شهر تا میدان آزادی از آن استفاده کنند.

نصر اصفهانی با عنوان اینکه امیدوارم خط یک مترو اصفهان به زودی به طور کامل به بهره برداری برسد، تصریح کرد: فازهای اول تا سوم مترو اصفهان که در حال حاضر افتتاح شده، فرصت خوبی را فراهم آورده تا دانش آموزان از آن استفاده کنند و مسئولان قطار شهری اصفهان نیز به دنبال این هستند که زمان را به گونه ای تنظیم کنند که در ابتدای روز دانش آموزانی که قصد عزیمت به مدارس خود را دارند و می خواهند از این مد حمل و نقل استفاده کنند با مشکلی مواجه نشوند.    

وی خاطرنشان کرد: هم از لحاظ ایمنی و هم از لحاظ سلامت بیشتر، این مد می تواند به ما کمک کند تا با آلاینده های زیست محیطی  مواجه نمی شویم و در آینده بسیاری از مشکلات ایاب و ذهاب با افتتاح خطوط مختلف قطار شهری و اتوبوس های تندرو حل خواهد شد و اولیا از این مد های حمل ونقل با خیال راحت استفاده خواهند کرد.

کد خبر 319842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.