از رژه چوگان‌بازان در خیابان سپاه تا بازی نمادین در میدان نقش‌جهان

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس روز گذشته رژه چوگان‌بازان و بازی نمادین چوگان در میدان نقش‌جهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس هیأت چوگان استان اصفهان روز گذشته (دوشنبه) ۲۷ شهریورماه بازی نمادین چوگان را در میدان نقش جهان برگزار کرد.

این برنامه از ساعت ۱۷ با رژه چوگان‌بازان خانم و آقا از خیابان سپاه به سمت میدان نقش جهان آغاز شد. پس از رسیدن چوگان‌بازان به میدان صدای قرآن و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در میدان نقش جهان طنین‌انداز شد. مردمی که در میدان بودند دور تا دور ضلع جنوبی جمع شدند و کم کم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شد. در ابتدای برنامه گروهی از باستانی‌کاران نوجوان شهرستان برخوار به اجرای ورزش باستانی پرداختند و سپس بازی نمادین بین تیم‌های نقش جهان و میراث فرهنگی آغاز شد.

چوگان، بازی پادشاهان

ورزش چوگان از ورزش‌های کهن ایرانی است که امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است. این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی پادشاهان معروف است. نام چوگان از نام چوبی که در آن استفاده می‌شود گرفته شده ‌است. این بازی در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و سوارکاران ایرانی در آن استعداد اسب‌های جنگی خود را به نمایش می‌گذاشتند. ورزش چوگان امروزه از بازی چوگان ایرانی منشاء گرفته است.

امروزه بیش از ۷۷ کشور مسابقات و برنامه‌های ویژه چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ (میلادی) تا سال ۱۹۳۹ (میلادی) به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده است و از دیر باز در خود ایران بازی می‌شده و قدمتی چند صد ساله دارد اما این ورزش در زادگاه خود ایران چندان مورد اقبال عمومی نیست.

مدت زمان مسابقه:

یک بازی چوگان به ۶ دوره زمانی (چوکه) که هر کدام ۷ دقیقه می‌باشد تقسیم می‌شود. البته این استاندارد مربوط به کشور انگلستان می‌باشد ولی در آرژانتین و آمریکا این مدت زمانی به هشت قسمت تقسیم شده و بین هر چوکه استراحتی معادل۳ دقیقه و بین دو نیمه ۵ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

تعداد بازیکنان:

در هر تیم چهار نفر بازی می‌کنند. نفر اول یک مهاجم است و کار او حمله و نیز کمک به مدافع است. نفر دوم نیز مهاجم است، ولی وظیفه او در دفاع مهم‌تر است. نفر سوم که معمولاً بهترین بازیکن تیم است، وظیفه دارد تا حرکات دفاعی را به ضد حمله تبدیل کند. نفر چهارم نیز مدافع است و وظیفه دارد توپ را از دروازه دور کند. از آن جایی که چوگان بازی‌ای با روند سریع است، امکان دارد بازیکنان یک تیم در قسمت‌های مختلفی از زمین قرار گیرند که مربوط به وظیفه بازیکن دیگر باشد. در این حالت باید وظایف آن بازیکن را انجام دهند تا به جای خود بازگردند.

باید جلوی ثبت جهانی چوگان به‌نام کشورهای دیگر را گرفت

علیرضا امینازاده معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان که در دقایق ابتدایی برنامه در محل برگزاری این مراسم حضور داشت در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چوگان از رشته‌های ورزشی متعلق به ایران است و  بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا این ورزش را به نام کشور خود به ثبت جهانی برسانند اما باید جلوی این اقدام گرفته شود و به نام ایران به ثبت جهانی برسد.

امینازاده ادامه داد: میدان نقش جهان جزو میراث فرهنگی کشورمان است و ورزش چوگان از قدیم در این مکان بازی می‌شده و امروزه نیز برگزاری بازی‌های نمادین چوگان در میدان نقش جهان نوعی فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم زمینی که در ورزشگاه بزرگ نقش جهان در اختیار این رشته است را برای انجام بازی‌های بیشتر آماده کنیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان گفت: برگزاری بازی‌های نمادین چوگان به صورت سالیانه در میدان نقش جهان برای احیای این ورزش کافی نیست و تنها به منظور زنده نگه داشتن این رشته در اذهان عمومی و اینکه اصفهان میعادگاه چوگان در دنیا است و برای فعال کردن چوگان اقدامات دیگری نیز باید صورت گیرد.

راه‌اندازی کمپین «من حامی چوگان ایرانی‌ام»

در ادامه زهرا یاوری نایب رییس هیأت چوگان استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا هدف از برگزاری این مراسم در میدان نقش جهان را این‌طور بیان کرد: میدان نقش جهان سمبل کلی چوگان است و زمینی که در تمام دنیا برای برگزاری این ورزش استفاده می‌شود ابعاد اصلی این زمین است.

وی افزود: هیأت چوگان استان استان اصفهان دوره تست استعدادیابی برگزار می‌کند که در حین برگزاری این برنامه نوجوانان پسر و دختری که علاقه‌مند به ورزش چوگان هستند می‌توانند در این دوره ثبت‌نام کرده و پس از انجام تست‌های لازم در صورت تأیید کارشناسان هیأت، در دوره‌های آموزشی با امکاناتی که هیأت در اختیار آنان قرار می‌دهد شرکت کنند.

نایب رییس هیأت چوگان استان اصفهان تصریح کرد: در بخش بانوان اصفهان ۲ تیم و در بخش آقایان ۴ تیم برای حضور در رقابت‌های کشوری چوگان آمادگی دارند که در حال برنامه‌ریزی برای حضور نمایندگان اصفهان در این رقابت‌ها هستیم.

یاوری خاطرنشان کرد: اسب چوگی نیز برای این مراسم به منظور جذب کودکان به این ورزش طراحی شده است که در مراسم رژه چوگان‌بازان حضور داشت. همچنین کمپین «من حامی چوگان ایرانی‌ام» نیز راه‌اندازی کرده‌ایم تا شهروندان با عضویت در این کمپین به رشته چوگان رأی دهند.

وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی روز شنبه و یکشنبه ۲۵ و ۲۶ شهریورماه به مدرسی اسماعیل امامی بازیکن تیم ملی چوگان و مدرس فدراسیون چوگان برگزار شد که ۲۰ نفر خانم و آقا در این کارگاه حضور داشتند.

از دیگر مسئولان حاضر در این برنامه حسین کارگر مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان بود.

کارگر در گفتگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هیأت چوگان استان اصفهان چند ماه یکبار برنامه‌ای نمادین از بازی چوگان که ورزشی قدیمی است برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چوگان ورزش سنتی و قدیمی است و در گذشته اصل آن هم در میدان نقش جهان برگزار می‌شده است قسمتی از میدان نقش جهان برای برگزاری بازی‌های نمادین چوگان در نظر گفته شده است.

کارگر افزود: به منظور برگزاری این برنامه و انجام رژه چوگان‌بازان که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد شهرداری منطقه ۳ اصفهان هماهنگی‌های لازم برای انجام این برنامه را انجام داد.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان بیان کرد: طبق درخواست هیأت چوگان استان اصفهان، شهرداری منطقه ۳ آمادگی در اختیار گذاشتن زمین ضلع جنوبی میدان نقش جهان رو به روی بازار قیصریه که به همین موضوع اختصاص داده شده است برای برگزاری بازی‌های نمادین و برنامه‌های این هیأت را دارد.

عکس‌های سلفی مردم با اسب‌ها پایان‌بخش برنامه بود.

کد خبر 319839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.