نمای جذاب گره چینی بر روی دیوارهای کاهگلی

کوچه تاریخی سرلت که در میدان امام حسین (علیه السلام) و در مجاورت ارگ عظیم جهان نما واقع شده یکی از این گذرگاه های تاریخی است که این روزها حال و هوایی متفاوت به خود گرفته است.

به گزارش ایمنا، اصفهان به عنوان سومین شهر پهناور کشور با قدمتی چند هزار ساله، کوچه ها و گذرگاه های قدیمی فراوانی را در سینه خود جای داده است. معابری که یادآور گذشته تاریخی اصفهان بوده و رنگ و بوی آن روزها را در خاطر رهگذران زنده می کند.

وجود این معابر و کوچه های قدیمی به سان تیغه دو لبه ای است که از یک سو شهروندان را با پیشینه خود پیوند می زند و از سوی دیگر به دلیل فرسودگی برخی دیواره ها و ریزش مصالح به کار رفته در آنها، گاه چهره نامناسبی به گذرگاه ها داده و لازم است مدیریت شهری برای اصلاح و ترمیم آنها دست بجنباند.

کوچه تاریخی سرلت که در میدان امام حسین (علیه السلام) و در مجاورت ارگ عظیم جهان نما واقع شده یکی از این گذرگاه های تاریخی است که این روزها حال و هوایی متفاوت به خود گرفته و با ترسیم نقاشی دیواری زیبایی بر روی دیوارهای کاه گلی آن، نمای جذابی از هنر گره چینی آجری را به نمایش گذاشته که گذشته تاریخی اصفهان را با جلوه ای دو چندان، معرفی می کند.

«سید محمود کریمی»، هنرمندی است که علاوه بر اجرای طرح نقاشی دیواری کوچه تاریخی سرلت، آثار شهری ممتاز دیگری را نیز در شهرهای اصفهان و تهران در پرونده کاری خود دارد. وی با ما از جزئیات پروژه نقاشی دیواری محله سرلت سخن می گوید.

این هنرمند با بیان اینکه طراحی بافت آجری این دیوارنگاره را با هدف احیای آجرکاری نقش برجسته به انجام رسانده است، می گوید: «ما در این پروژه، در واقع گره چینی آجری دوران تیموری و ایلخانی در قرن هشتم و نهم هجری را احیا کرده ایم».

کریمی ادامه می دهد: «این نقاشی دیواری در مساحت ۱۸۰ متر مربع با استفاده از رنگ اکریلیک و تکنیک نقوش برجسته شمسه و نقوش طاق و چینه طراحی و اجرا شده است».

وی با اشاره به اینکه در طراحی بالای سردرها از طاق ضربی که در معماری اصفهان جایگاه ویژه ای داشته، استفاده شده است، تصریح می کند: «این پروژه با استفاده از یک صد کیلوگرم رنگ، ظرف مدت ۱۰ روز به سرانجام رسیده است.»

مجری این طرح با بیان اینکه پیش از این، هنرمندان دیگری نیز در نقاشی های روی دیوار از ایجاد بافت آجری استفاده کرده اند، اظهار می کند: «ویژگی خاص این طرح، استفاده از هنر گره چینی آجری است که این کار را از دیگر آثار هنری، کاملا متمایز می کند.»

این هنرمند عرصه نقاشی ادامه می دهد: «این محله جزء بافت های قدیمی شهر اصفهان در خیابان طالقانی و در مرکزیت شهر اصفهان است که بافت قدیمی آن، کاهگل بوده و به همین جهت در اجرای نقاشی دیواری، بافت جدید را با دیوار کاهگلی قدیمی همنشین کرده و از باقی مانده دیوار کاهگلی به عنوان جزیی از طرح جدید استفاده کردیم.»

مجری طرح نقاشی دیواری کوچه سرلت یادآور می شود: «برای درب چوبی استفاده شده در وسط طرح نیز طاق زیبایی را طراحی کردیم تا نقاشی را تکمیل تر کند.»

کریمی به استفاده از پوشش پرایمر (چسب مخصوص دیوار) در طرح، اشاره و اضافه می کند: «با استفاده از این پوشش، رنگ آکریلیک به کار رفته، براق تر شده و بر روی دیوار به شکل مطلوب تری نشسته است.»

وی با بیان اینکه در اجرای طرح از ابزار پیستوله و شابلون استفاده شده است، خاطرنشان می کند: «نقوش برجسته و ظریف استفاده شده در پروژه، تماما کار دست است.»

این هنرمند نقاش در پایان به مخاطب پذیری خوب دیوارنگاره کوچه سرلت اشاره و تاکید می کند: «در ایام تکمیل پروژه، اکثر شهروندان از تماشای کار لذت برده و از این ایده، استقبال کردند.»

گفتنی است، اصلاح نما و اجرای نقاشی دیواری کوچه سرلت، در ماه های گذشته از سوی سازمان زیباسازی شهر اصفهان به انجام رسیده است.

کد خبر 319808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.