تظاهرات و اعتراض از این سو، چاپ اسکناس از آن سو

در حالی که دولت و شورای عالی امنیت ملی عراق و همه کشورهای همسایه با برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان مخالفت کرده اند؛ اقلیم کردستان تصاویری از اسکناس‌های کردی منتشر کرده  که در آن خبری از دولت و نقشه عراق نیست.

خبرگزاری ایمنا- گروه سیاسی- اعظم ملایی: کردستان عراق یا اقلیم کردستان که منطقه ای خودمختار در بخش شمالی کشور عراق با مرکزیت اربیل است، حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد و در ان علاوه بر کردها، اقلیت‌های آشوری، ترکمن، عرب، کلدانی، ارمنی و غیره نیز زندگی می‌کنند. کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز است و در سالهای اخیر مناسبات خوب و تنگاتنگی با این سه کشور داشته و همواره مورد حمایت آنها بویژه جمهوری اسلامی ایران بوده است. با این وجود در ماههای اخیر بحث برگزاری رفراندوم استقلال در این اقلیم و زمزمه های جدایی آن از دولت عراق، اعتراض مقامات بغداد و همه کشورهای منطقه را برانگیخته است. بدین ترتیب، بعد از آن که پارلمان اقلیم کردستان روز ۱۵ سپتامبر (23 شهریور)، برگزاری همه‌پرسی استقلال در این اقلیم و همچنین در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک را به تصویب رساند، حیدر العبادی نخست وزیر عراق، با هشدار نسبت به برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق گفته است: «مشکلی میان اقلیم کردستان و دولت فدرال وجود دارد که باید در یک فضای برادرانه حل شود. ما یک قانون اساسی داریم که باید به آن پایبند باشیم، اگر این همه پرسی قانون اساسی و مرزهای عراق را به چالش بکشد؛ آنگاه احتمال دخالت نظامی بغداد نیز وجود خواهد داشت».  بلافاصله بعد از تصمیم پارلمان اقلیم کردستان، واشنگتن نیز اعلام کرد که آمریکا از تشکیل کشور مستقل کردستان حمایت نمی‌کند. دولت آمریکا هشدار داده است که همه پرسی استقلال می تواند تمرکز بر مبارزه با داعش در عراق را از بین ببرد.

تمامی مقامات جمهوری اسلامی ایران، از مقامات سیاسی و معنوی گرفته تا مقامات نظامی نیز مخالفت خود را با استقلال کردستان عراق اعلام کرده اند و آن را تهدیدی برای کل منطقه خوانده اند. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در موضع گیری آشکار خود اعلام کرده است:«  جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمام توافقات نظامی و امنیتی میان ایران و اقلیم کردستان عراق خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تأمین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر می کند و با شیوه‌های کاملاً متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد».

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس کشورمان نیز که در سالهای اخیر همکاری های تنگاتنگی با مقامات اقلیم کردستان برای مقابله با داعش داشته، به این اقلیم سفر کرد و پس از دیدار با برخی مقامات در سلیمانیه راهی اربیل شد تا در مورد مساله همه پرسی استقلال کردستان با مقامات کرد گفت‌وگو کند. آنگونه که المانیتور نقل می کند، سردار سلیمانی در این سفر به مقام های اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته است: «من تاکنون از نیروهای مردمی الحشد الشعبی خواسته ام به کردستان عراق حمله نکنند؛ اما دیگر این کار را نخواهم کرد».

البته جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه نیست که تلاشهای دامنه داری را برای منصرف کردن مقامات این اقلیم از انجام همه پرسی، صورت داده است؛ ترکیه کشور مهم دیگر هم مرز با اقلیم کردستان است که واکنشهای آن به مراتب از ایران تند تر بوده و حتی اعتراضات آن در سطح دولتی باقی نمانده است. نخست وزیر ترکیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق را مساله ای مرتبط با امنیت ملی ترکیه خوانده و تاکید کرده آنکارا با دولت مرکزی عراق برای منصرف کردن کردستان از برگزاری همه پرسی همکاری خواهد داشت. از سوی دیگر روز دو شنبه (27 شهریور) صدها شهروند ترکیه در حالی که پرچم‌های ترکیه و ترکمان‌ها را در دست داشتند، از دولت ترکیه دخالت و ممانعت از برگزاری همه‌پرسی را خواستار شدند.

در آخرین اقدام، شورای عالی امنیت ملی عراق نیز روز دوشنبه 27 شهریور، با برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان مخالفت کرد. با این وجود در آن سوی ماجرا، ظاهرا قصدی برای کوتاه آمدن از تصمیم رفراندوم وجود ندارد. نه تنها مسعود بارزانی استقلال اقلیم کردستان را بهترین گزینه برای عراق دانسته؛ بلکه کردهای ساکن در این اقلیم هم خیز خود را برای استقلال برداشته اند و حتی اسکناس اقلیم کردستان عراق به نام «دراو» را برای پس از همه پرسی استقلال تهیه کرده اند که به شکلی کاملا مستقل از بانک مرکزی عراق طراحی شده و هیچ نماد، نوشته‌ و یا اشاره‌ای به نام عراق یا نقشه این کشور در آن به چشم نمی‌خورد. حال باید دید در چند روز مانده به تاریخ برگزاری همه پرسی(25 سپتامبر) معجزه ای رخ خواهد داد که موضع اقلیم کردستان را تغییر دهد یا بار دیگر کشوری کوچک و پر مناقشه به نقشه پر تلاطم خاورمیانه اضافه خواهد شد.

کد خبر 319742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.