حمله پلنگ به یکی از اهالی روستای جعفرآباد گرگان/ احتمالا حمله تصادفی بوده است

یک عضو گروه تخصصی گربه‌سانان اتحادیه جهانی حفاظت IUCN درباره حمله پلنگ در جعفرآباد استان گلستان گفت: این حمله به دلیل رویارویی ناگهانی و کاملاً تصادفی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدصادق فرهادی‌نیا درباره حمله پلنگ در جعفرآباد گلستان اظهار کرد: این حمله به دلیل رویارویی ناگهانی و کاملاً تصادفی بوده است.تنها اگر این اتفاق تکرار شد باید حیوان را زنده‌گیری و منتقل کرد.

وی توضیح داد: حملاتی که از طرف حیوان به انسان رخ می‌دهد در دو نوع هدفمند و تصادفی هستند. برخی حملات هدفمند هستند که در آن حیوان برای گرفتن گردن می‌آید، می‌خواهد انسان را بکشد و بخورد و اصلاً برای همین آمده که مثلاً بچه را از وسط حیاط بردارد و ببرد اما در این مورد خاص رویارویی ناگهانی رخ داده و تصادفی است.

این کارشناس حیات وحش در پاسخ به اینکه در چنین مواردی چه اقدامی باید انجام شود تأکید کرد: وقتی حمله تصادفی است یک اتفاق افتاده و تمام شده است و حیوان و آدم بعد از این درگیری رفته‌اند. اما اگر حیوان بماند و باز هم این اتفاق بیافتد آن وقت باید فکر کنیم این اتفاق تصادفی ممکن است به سمت هدفمند بودن برود و برای اینکه مردم دچار تنش نشوند چاره‌ای جز این نداریم که حیوان را بگیریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا کشاورز مورد حمله، در این اتفاق مقصر بوده یا نه تصریح کرد: آن طور که گفته شده حیوان ظاهراً مشغول خوردن سگ بوده که صاحب آن نزدیک می‌شود و حیوان با او هم درگیر می‌شود. در این مواقع خیلی نمی‌توان مقصر گشت. یک واکنش طبیعی است که شاید هر کس دیگری هم بود همین کار را می‌کرد و می‌رفت ببیند برای سگش چه اتفاقی افتاده است. علت حمله به احتمال زیاد این بوده که فرد می‌خواسته حیوان را از سر لاشه شکارش بلند کند و حیوان هم حمله کرده است.

فرهادی‌نیا توضیح داد: پلنگ وقتی در مناطق انسانی است به شدت استرس بالایی دارد و در این مواقع خیلی خیلی احتمال حمله کردنش بالاست. علت اصلی این رویداد هم همین است و نمی‌توان جانمایی و موارد اینچنینی را چندان دخیل کرد. مطالعات هم نشان داده که گربه‌های بزرگ در چنین شرایطی زودتر لاشه خود را رها می‌کنند چون نسبت به وقایع اطرافشان استرس دارند.

وی در خصوص آینده حیوان و احتمال تکرار اتفاق مشابه در منطقه هم گفت: حیوان احتمالاً آنجا بوده و باز هم همانجاست و بعید است که از آنجا برود. مشخص نیست شاید حیوان پیر یا خیلی جوان بوده و این نقطه در مسیر گدارش بوده است. ولی مسالهاصلی در زمان تعارض این است که وقتی پلنگ لاشه‌ای دارد نباید از فاصله‌ای به او نزدیک‌تر شد یا اگر به هر دلیل نزدیک شدیم نباید یک نفر و آن هم بدون وسیله نباشد.

دانشجوی دکترای جانورشناسی دانشگاه آکسفورد تأکید کرد: در این زد و خورد نمی‌توان دنبال مقصر گشت. اگر حیوان این رفتار را تکرار کند باید آن را زنده‌گیری و از آن‌جا منتقل کرد. البته پیدا کردن این پلنگ به این سادگی هم نیست و به راحتی نمی‌توان گیرش آورد. بسیار موجود زبلی است که از بین خانه‌های مردم هم حرکت می‌کند و کسی او را نمی‌بیند. خوبی این حیوان هم همین است و به همین خاطر هم باقی‌مانده است. اما اگر این رفتار را باز تکرار کرد و ما مطمئن باشیم این حیوان همان پلنگ قبلی است دیگر راهی نداریم جز اینکه آن را زنده‌گیری کنیم و پلنگ به جای دیگری منتقل شود.

گفتنی است ساعت ۶ صبح روز شنبه یک پلنگ با حضور درروستای جعفرآباد گرگان یکی از اهالی روستا را به شدت زخمی کرد. پلنگ در نزدیکی منطقه جنگلی جعفرآباد گرگان به یکی از اهالی روستا در شالیزار حمله کرد و موجب آسیب دیدن از ناحیه سر، دست و خراشیدگی بدن این فرد روستایی شد.

همچنین این پلنگ یک سگ نگهبان که با زنجیر بسته‌شده بود را تلف کرد. پلنگ سپس به پناهگاه خود بازگشت، فرد مصدوم به بیمارستان منقل شد و حال عمومی او خوب است.

کد خبر 319738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.