شکست طرح تهران، شهر بی گدا/ متکدیان شناسنامه دار می شوند

سال گذشته بود که مسئولان در بوق و کرنا نواختند که قرار است متکدیان شهر تهران جمع آوری شوند. طرحی که زیر نظر استانداری و فرمانداری تهران کلید خورد و هر روز آمار و رقامی از سوی استاندار و فرماندار به رسانه ها اعلام شد.

به گزارش ایمنا به نقل از تیتر شهر، سال گذشته بود که مسئولان در بوق و کرنا نواختند که قرار است متکدیان شهر تهران جمع آوری شوند. طرحی که زیر نظر استانداری و فرمانداری تهران کلید خورد و هر روز آمار و رقامی از سوی استاندار و فرماندار به رسانه ها اعلام شد.

اما همان زمان که رسانه ها از قول این مسئولان خبر از جمع آوری فلان قدر متکدی می دادند، مردم تغییری در وضعیت شهر نمی دیدند.

طرح تهران بدون گدا شکست خورد و حالا متکدیان آزادانه به تکدی گری مشغول هستند. حتی در خبرها آمده که قرار است شناسنامه دار شوند.

رضا محبوبی قائم مقام وزیر کشور با تاکید بر اینکه افزایش این پدیده در کلان شهر ، موجب گسترش فرهنگ تن پروری و افزایش آسیبهای اجتماعی تهدیدی علیه سلامت اجتماعی جامعه شده است، خاطرنشان کرد: توسعه ناموزون، موازی و بعضا خلاء در ارائه برخی خدمات توسط دستگاههای متولی چرخه هدفمند آسیب دیدگان اجتماعی را با چالشهای متعددی روبروساخته ویژگی های اجتماعی - سیاسی و جغرافیایی کشور، گستردگی حجم افراد جامعه هدف و همچنین هزینه‌های مالی اتلاف زمان و نیروی انسانی ضرورت برنامه ریزی منسجم و اجرایی در خصوص ساماندهی وضعیت تکدی گری را اجتناب ناپذیر می نماید لذا در گام نخست برای شناخت از وضعیت موجود تکدیگری درکشور بهرمندی از سامانه و بانک اطلاعاتی اهمیت می یابد.

وی اقدام یاد شده را در راستای مصوبه شورای عالی اداری دانست که وزارت کشور را موظف نموده است " نظام آماری متمرکز ثبت و دستیابی به هنگام به سوابق متکدیان را ایجاد و تصدی نماید" .

قائم مقام وزیر کشور اهداف راه اندازی این سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح، منظم و مستمر در خصوص متکدیان کشور، تسریع در ثبت و پردازش آمار و ارائه گزارش به مدیران و برنامه ریزان و اطلاع رسانی مستند و صحیح در خصوص وضعیت تکدی در کشور و برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها و مشکلات دانست و خاطر نشان کرد: برای رسیدن به این اهداف و به منظور آشنایی و تسلط کاربران و مسئولان اردوگاه های نگهداری و ساماندهی متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی با برگزاری دوره‌های آموزشی، کارشناسان مرتبط را با روند فعالیت این سامانه آشنا خواهیم کرد تا سرعت رسیدن به این اهداف افزایش یابد.

مشاور وزیر کشور در سخنانی دلایل ایجاد سامانه و مشکلاتی که عدم وجود سامانه متکدیان باعث آن می شد را بر شمرد و افزود: تاکنون در کشور مجموعه‌ای که بتوان بر اساس آن به رصد وضعیت تکدی در کشور پرداخته، ویژگیهای افراد متکدی و روند تکدی‌گری را طی سالهای مختلف در کلیه مناطق کشور مورد بررسی قرار دهیم را نداشته‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از اطلاعات این سامانه، برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها و مشکلات بوجود آمده و از ورود مجدد متکدیان به چرخه تکدی‌گری جلوگیری شود.

امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور نیز در سخنانی ویژگی‌های این سامانه را برشمرد و گفت: در این سامانه امکان ارائه تعداد و اسامی متکدیان به تفکیک جنس، سن، محل سکونت، تحصیلات و امکان ارائه نمودار و نقشه و تعیین وضعیت پراکندگی متکدیان در مناطق مختلف، امکان شناسایی با استفاده از اسکن عکس، اثر انگشت و اسکتر چشمی، امکان ورود اطلاعات جدید به نرم افزار و استخراج سریع نتایج، امکان تشکیل فایل (پرونده) برای هر متکدی و ارزیابی وضعیت فرد طی سالیان متمادی، وارائه اطلاعات دقیق به برنامه ریزان ممکن می شود.

همچنین امکان بازیابی وضعیت متکدیان پس از ساماندهی و ارجاع به دستگاه متولی و انجام اقدامات حمایتی با توجه به نصب برنامه در دستگاههای موردنظر و لینک آنها به یکدیگر، امکان تطبیق ویژگیهای افراد متکدی با علل و عوامل بروز آن به صورت مستمر و شناسایی تغییرات در علل گرایش به تکدی با توجه به سیاستها و برنامه های اجرا شده در هر دوره، امکان اضافه نمودن متغیرها و ویژگیهای جدید با توجه به تغییرات اجتماعی، فرهنگی و امکان دسترسی به اطلاعات دقیق در خصوص تجهیزات و امکانات موجود در مراکز و شناسایی ضرورت ایجاد مراکز جدید یا تجهیز مراکز موجود با توجه به جمعیت تحت پوشش وجود دارد

کد خبر 319685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.