سهم ۵ درصدی زنان در مناصب کلیدی کشور/ زنان اصفهانی فرصت رشد شغلی ندارند

توسـعه یـافتگی پایدار فقط مادی و اقتصادی نیست بلکه شامل توسعه انسانی هم می‌شود در واقع این توسعه انسانی فقط مختص مردان نیست و نیازمند بستری اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای بانوان است که آن‌ها را قادر می‌سازد در روند توسعه شهری مشارکت کننـد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا،  با توجه به نقش سنتی و غالب مردان در توزیع پست‌های اساسی و تاثیرگذار کشور،  زنان مشارکت قابل ملاحظه‌ای در مسائل اقتصادی و اجتماعی ندارند تا جایی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهریور امسال نرخ بیکاری زنان در شغل‌های عادی جامعه را از  ۴ درصد در سال ۱۳۷۵ با افزایش حدود ۲۰ درصدی در سال ۱۳۹۵  دانست، ضمن‌ آنکه این نرخ در بین زنان دانش‌آموخته، بسیار بالاتر و به بیش از ۳۱ درصد رسیده است.

همچنین با توجه به آمارهای ارائه شده بعد از انقلاب زنان تنها سهم ۵ درصدی حضور در مناصب کلیدی سه قوه اصلی کشور را دارند در صورتی که آنها مشارکت سیاسی و اجتماعی خود را به شکل توده‌های بی‌نام و نشان به خوبی انجام داده‌اند، همچنین در دستگاه‌های اجرایی و شوراهای عالی فرهنگی و اجتماعی کشور که در تصمیم‌گیری‌ها نقش به سزایی دارند هم شاهد غیبت گسترده زنان هستیم، نهادهای بزرگ هم زنان را عاملان قدرت نمی‌بینند و در سطوح پایین‌تر مدیریتی با تعداد کمی از بانوان مواجهیم.

با توجه به مشارکت اجتماعی نه چندان قابل قبول زنان در فرآیند توسعه پایدار انقلاب اسلامی ایران سوال اینجاست چه فرصت‌ها و موانعی پیش روی این مشارکت وجود دارد و چشم‌انداز حضور زنان در آینده جامعه چگونه است؟

زنان فقط ابزار خدمت به خانواده نیستند

فریده روشن، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با خبرنگار جامعه ایمنا می‌گوید: زنان به خاطر نقششان در خانواده لیاقت حضور در رده‌های کلان مدیریتی را دارند اما تا کنون آن‌طور که شایسته بوده به آن‌ها فرصت داده نشده است.

وی با اشاره به نقش کلیدی زنان در زمان پیامبر اظهار می‌کند: پیامبر در زمان اعراب جاهلیت به نقش زنان توجه ویژه‌ای داشتند مثلا حضرت زهرا (س) در آن زمان با آن فقر فرهنگی و فکری در جایگاه‌ عزیزترین و نزدیکترین شخص به پیامبر قرار داشت.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به توسعه فرهنگی که اکنون در جامعه اتفاق افتاده زنان نباید فکر کنند فقط ابزار خدمت به خانواده هستند بلکه باید از فرصت‌ها و توانمندی‌هایشان استفاده کنند و آن را به اثبات برسانند.

زنان اصفهانی فرصت رشد شغلی ندارند

روشن تاثیرگذاری زنان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر را زیاد می‌داند و خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دختران و زنان ۶۰ درصد کرسی دانشگاه‌های کشور را پر کرده‌اند و در همه زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی تاثیرگذاری زیادی دارند.

‌وی با انتقاد از کم‌انگاری زنان در تقسیم رده‌های کلان مدیریتی در شهر اصفهان می‌گوید: در استان اصفهان به ندرت بانوان در سمت مدیرکل یا رییس اداره ظاهر می‌شوند و به آنها فرصت برای رشد داده نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان زنان اصفهانی را فرهنگ‌ساز معرفی می‌کند و اظهار می‌کند: چون بانوان با مسائل فرهنگی خانواده درگیرهستند بهتر از مردان در این عرصه ظاهر می‌شوند و در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان قدرتمندی در شهر وجود دارد پس آینده روشنی در انتظار اصفهان است.

برطرف شدن مشکلات خشن شهر با مدیریت زنان

روشن حمایت مردان از حضور زنان در شغل‌های کلیدی شهر را ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: در دوره‌های قبلی از زنان قدرتمند فرهنگی و اجتماعی شهر فقط در فرهنگسراها و فعالیت‌های عادی استفاده می‌شد در صورتی که شورای جدید خواستار حضور زنان در رده‌های مدیریتی شهرداری شده است.

وی با ذکر ویژگی‌های جامعه توسعه‌یافته می‌گوید: در چنین جامعه‌ای از زنان و مردان دوشادوش یکدیگر استفاده می‌شود چون مکمل هم هستند، در واقع اگر به ساختار یک خانواده کوچک دقت شود زن و مرد بدون حضور یکدیگر نمی‌توانند آن خانواده را اداره کنند بلکه باید در کنار هم قرار بگیرند تا هم‌افزایی بیشتر شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ضرورت جامه‌پوشی به آینده بهتر شهر توسط زنان اظهار می‌کند: با در دست گرفتن مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی توسط بانوان شهر با توجه به دید لطیف و زنانه‌شان، مسائل و مشکلات خشن و خشک مدیریت شهری برطرف خواهد شد و وقتی اندیشه زنان در کنار مردان قرار می‌گیرد شهر بهتر اداره خواهد شد.

در واقع با وجود شعارهایی که برای استفاده از زنان در پست‌های کلیدی کشور داده می‌شود اما هنوز ورود زنان به رده‌های بالای سازمانی دارای موانع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عرفی و سلیقه‌ای است. با وجود این که زنان متخصص در جامعه و نیروی کار افزایش یافته است، اما پیشرفت آن‌ها در مشاغل تصمیم‌گیری و سیاستگذاری چندان محسوس نبوده‌است همچنین پژوهش‌ها و آمارها نشان می‌دهد مدیریت آینده نیازمند استفاده بیشتر و کارآمدتر از نیروی بالقوه زنان در سطوح کلان مدیریت جامعه است و اگر این اتفاق نیفتند آسیب‌های اجتماعی زیادی به کشور تحممیل خواهد شد.

کد خبر 319679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.