افزایش۲۸درصدی ماموریت های اورژانس نسبت به سال گذشته/نیمی از حوادث تصادفی موتورسوارها هستند

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: در ۵ ماهه ابتدای ۹۵ بیش از ۶۸ هزار مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با ۳۵ درصد افزایش به ۸۷ هزار مأموریت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  دکتر غفور راستین صبح امروز در نشست خبری سالگرد تأسیس اورژانس در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز به کار اورژانس در کشور از ۲۶ شهریور سال ۵۴ اظهار کرد: اورژانس کشور امروز با ۱۳ هزار پرسنل در حال فعالیت است.

وی در خصوص عملکرد مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان افزود:  در حال حاضر ۱۳۴ پایگاه جاده‌ای و شهری، یک پایگاه هوایی و ۱۴ اتاق فرمان در سطح استان وجود دارد.

۱۴۰ نفر کمبود نیروی انسانی در استان داریم/ کسری نیروی کار با اضافه کار جبران می شود

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان در خصوص وضعیت نیروی انسانی این مرکز گفت: در استخدام سراسری کشور در سال گذشته ۲۷۲ نفر در استان اصفهان شامل کارشناس پرستاری، کارشناس فوریت‌های پزشکی و تکنسین بیهوشی، ظرفیت استخدام داشتیم اما متقاضی کم بود و ظرفیت کامل نشد؛ حدود ۱۳۰ نفر جذب شدند و هنوز ۱۴۰ نفر کمبود نیرو داریم.

وی با بیان این که هیچ نیروی انسانی بدون سطح بندی خدمات و داشتن مدرک مرتبط استخدام نمی شود، تصریح کرد: علاوه بر مدرک تحصیلی، آموزش‌های لازم برای استفاده از تجهیزات به نیروهای اورژانس نیز داده می‌شودوی افزود: در حال حاضر حدود ۶۰۰ پرسنل در حال فعالیت هستند و کسری نیرو را با اضافه کار حل می‌کنیم؛ اما این مسئله می‌تواند در دراز مدت مشکلاتی همچون کاهش کیفیت خدمات را به همراه داشته باشد.

۸۰ آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس استان اضافه شده است

راستین در ادامه ابراز کرد: در سال اخیر ۸۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس استان اضافه شد که از این تعداد ۵۸ عدد بنز استرینتر ۳۱۵  بوده که هر کدام ۴۵۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

وی تاکید کرد: امکانات این خودروها مجهز به آخرین تجهیزات روز دنیاست و آموزش نیروی انسانی اورژانس نیز متناسب با همین تجهیزات بوده است.

در ۸۰ درصد مأموریت‌های شهری اصفهان نیروهای اورژانس ظرف ۸.۵ دقیقه به محل حادثه می‌رسند

وی افزود: استاندارد تعریف شده در حوادث بین جاده‌ای این است که در ۸۰ درصد مأموریت‌ها در کمتر از ۱۵ دقیقه بر بالین امدادخواه حضور پیدا کنیم، این شاخص امروز در استان زیر ۹.۳ دقیقه است.

راستین با بیان این که استاندارد کشوری حوادث شهری ۸ دقیقه است، گفت: در ۸۰ درصد مأموریت‌های شهر اصفهان نیروهای فوریت‌های پزشکی ظرف ۸.۵ دقیقه به محل حادثه می‌رسند.

وی اضافه کرد: نیم دقیقه تفاوت به دلیل فقدان خطی برای خودروهای امدادرسان، نداشتن فضای مناسب برای ایجاد پایگاه امدادرسانی و ترافیک شهر است که مانع امدادرسانی سریع می‌شود.

وی در رابطه با خط اتوبوس تندور که در برخی خیابان‌ها تعبیه شده توضیح داد: در ابتدا خطوطی که برای اتوبوس‌های تندرو تعبیه شده نرده‌هایی داشت که باعث می‌شد آمبولانس‌ها در ایستگاه پشت اتوبوس‌ها بمانند و عملاً کاربرد لازم را نداشت اما خطوط جدید بدون نرده بوده و این امکان را می‌دهد تا نیروهای اورژانس سریع‌تر به محل حادثه برسند.

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان تصریح کرد: در برخی نقاط مثل شرق استان، مسافتی که میان پایگاه هست از استاندارد ۴۰ کیلومتر بیشتر بوده اما برنامه داریم تا با افزایش پایگاه‌ها به این استاندارد کشوری برسیم.

افزایش ۲۸ درصدی ماموریت های اورژانس نسبت به سال گذشته

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان با اشاره به آمار حوادث خاطر نشان کرد: در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۵ تعداد ۶۸ هزار ۵۱۶ مأموریت توسط نیروهای فوریت‌های پزشکی انجام شده که این عدد در سال جاری با ۲۸ درصد افزایش به ۸۶ هزار و ۹۱۹ مأموریت رسیده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد، ۴۶ هزار ۱۰۰ مورد مربوط به حوادث غیر تضادفی و  ۲۲ هزار ۴۱۶ مورد حوادث تصادفی در سال گذشته ثبت شد و امسال حوادث غیر تصادفی به ۵۸ هزار و ۷۶۱ مورد و حوادث تصادفی به ۲۸ هزار و ۱۵۶ مورد افزایش پیدا کرده است.

راستین اظهار کرد: از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۷۸ مورد مربوط به حوادث درون‌شهری بوده که نیمی از این حوادث مربوط به موتورسواران است.

راستین به امدادرسانی هوایی اشاره و عنوان کرد: اورژانس هوایی در سال ۹۵ با ۳۴ مورد عملیات ۶۶ بیمار را به مراکز درمان انتقال داد، این آمار در سال گذشته به یک‌چهارم کاهش پیدا کرد و طی ۸ مورد عملیات ۱۷ بیمار را منتقل کردند؛.

وی یادآور شد: هزینه بالا، میزان سوخت کم و شعاع پروازی از دلایل کاهش مأموریت‌های پروازی در سال جاری است.

مدی کوپترها، امدادرسانی مجهز را ممکن می کنند

وی با اشاره به نیاز استان به حداقل ۲ مدی‌کوپتر گفت: مدی کوپتر با بالگرد و هلی‌کوپتر متفاوت بوده و ویژه انتقال مصدومان است، اکنون نیز کشور در حال تامین مدی‌کوپتر است، اکنون ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم و ۲ دستگاه دیگر نیز در حال اضافه شدن است.

راستین با بیان اینکه مدی‌کوپترها وقتی کیفیت خوب ارائه می‌دهند که در کنار تمام بیمارستان‌های استان پد بالگرد وجود داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تنها بیمارستان الزهرا(س) و بیمارستان ارتش پد بالگرد دارند.

وی با بیان این که ورودی شرق از سمت طبس ۴۸۰ کیلومتر و خروجی غرب از سمت علی گودرز ۱۸۰ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد، خبر داد: مذاکراتی با وزارت بهداشت صورت گرفته تا ۲ مدی کوپتر به استان اصفهان اختصاص پیدا کند. 

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان توضیح داد: مدی کوپترها، هلی کوپترهایی است که اختصاصاً برای اورژانس تهیه شده و امکانات درمانی لازم را در خود دارد؛ همچنین بر خلاف هلی کوپترهای موجود که نظامی هستند و در شب پرواز نمی‌کنند این قابلیت را دارد.

وی ادامه داد: البته پیش از اضافه شدن این مدی کوپترها نیاز به ایجاد بستری مناسب داریم چرا که در حال حاضر فقط یک پد فرود در بیمارستان الزهرا وجود دارد و بقیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قابلیت نشستن مدی کوپتر را ندارند. 

رئیس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: برای فصل زمستان آمبولانس‌های ویژه‌ای برای کوهستان داریم همچنین دو پایگاه ثابت در فریدون‌شهر اما در بارش‌های شدید برف دسترسی به مناطقی از فریدون‌شهر قطع می‌شود که در این زمینه امداد هوایی و مدی کوپترها می‌تواند کمک کننده باشد.

مردم همچون یک خادم با پرسنل اورژانس برخورد و همکاری کنند

راستین در رابطه با مشکلات اورژانس تأکید کرد: درخواستمان از نهادهای مختلف این است که اگر فضای خالی در نقاطی از شهر دارند که نیاز به تأسیس پایگاه داریم این فضاها را به اورژانس اختصاص دهند، برای نمونه پل هوایی امام خمینی و رینگ‌های شهری هیچ امکانی برای وسایل امدادرسانی وجود ندارد.

وی افزود: از مردم می خواهیم همچون یک خادم با پرسنل اورژانس برخورد و همکاری کنند.

رئیس‌ مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان درباره میزان نقاط بحرانی شهر اصفهان افزود: خیابان امام خمینی(ره) هیچ امکانی برای امدادرسانی ندارد، برای اتوبان‌های شهید خرازی و آقابابایی نیز لاین امدادرسانی تعبیه نشده است.

کد خبر 319672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.