شهر اصفهان با مشکل بزرگ فرار سرمایه ها روبروست/ عمر مفید طرح تفصیلی شهر اصفهان گذشته است

به گفته عضو کمیسیون عمران، شهرسازی شورای شهر، اصفهان با مشکل بزرگ فرار سرمایه ها مواجه است و در این میان برخی از شهرهای کشور توانسته اند سرمایه های سرمایه گذاران اصفهانی را در بخش ساخت و ساز شهر خود جذب کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نخستین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان به منظور تحقق مفاد آیین نامه داخلی شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب جلسه مورخ هفدهم خرداد ماه ۱۳۷۸ " کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان" تشکیل شد.

کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزون بر رسیدگی به طرح ها و لوایح ارجاعی از سوی ریاست شورا، وظایف متعددی بر عهده دارد.

از جمله وظایف این کمیسیون نظارت بر اجرای طرح های مربوط به توسعه معابر، خیابان ها، میادین، فضاهای سبز و تأسیسات عمومی شهر، بررسی ضرورت و مکان یابی موزه ها، خانه های فرهنگی، بهداشتی وتعاونی، کتابخانه و ورزشگاه ها است.

برای آشنایی با برنامه های کمیسیون در دوره پنجم شورا گفتگویی با «نصیر ملت -  عضو و سخنگوی کمیسیون شهرسازی، معماری، عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه می خوانید:

به عنوان عضو شورای پنجم، شهر اصفهان را چگونه می بینید؟ به نظر شما چه پتانسیل هایی در این شهر نیاز به بها دادن دارد و قابلیت های کشف نشده این شهر کدامند؟

همانگونه که اطلاع دارید شورای پنجم از یک ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و اعضای شورا در قالب کمیسیون های مختلف تقسیم و فعالیت خود را شروع کردند.

کمیسیون شهرسازی، معماری، عمران نیز با مطالعه و بررسی سازمان های مرتبط با خود، موضوعات مهمی که نیاز به بررسی داشت را احصاء کرد.

اولویت های شهر اصفهان نیاز به بررسی های کامل تر و جامع تر دارد، اما آنچه در نگاه اول می توان به  پتانسیل های کلانشهر اصفهان به عنوان شهری که از قدمت تاریخی برخوردار است و با توجه به شکل گیری این شهر بر پایه فرهنگ و هنر، می طلبد به صورت ویژه به آن توجه و برای آن برنامه ریزی شود.

از دیدگاه شما میزان رشد مؤلفه های شهری چگونه بوده است؟ نقاط آسیب زای شهرسازی کجاها هستند؟

از آنجایی که حدود ۷۰ درصد بودجه شهرداری مربوط به موضوعات شهرسازی و عمرانی است، می طلبد که یک نگاه ویژه ای به این بخش شود.

اتفاق هایی که در بخش عمرانی شاهد آن هستیم این است که برخی از پروژه هایی که به پایان رسیده، نیاز است میزان اثر بخشی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

مواجه هستیم با تعدادی از پروژه های ناتمام که به کُندی پیش رفته اند، باید آسیب شناسی شود که دلیل نیمه تمام بودن آنها چیست.

از سوی دیگر مواجه هستیم با پروژه هایی که در فاز مقدماتی مطالعات قرار دارند و هر سال در بودجه تکرار می شوند مثل دولتخانه صفوی، ورودی های شهر اصفهان، ساماندهی پهنه پروژه قلب اصفهان و دیگر موارد اما هنوز هیچ اقدامی در ارتباط با آنها انجام نشده است.

آنچه که مسلم است برای اینکه در اجرای صحیح پروژه ها اطمینان خاطر داشته باشیم، نیاز به ارزیابی و نظارت بر پروژه های عمرانی هم با تشکیل کارگروه های تخصصی با حضور کارشناسان و هم با نظارت مردم  داریم.

این پروژه ها معمولاً در ۳ بخش طراحی، اجرا و اثر بخشی و کارآیی پروژه ها باید مورد بررسی قرار گیرند.

متأسفانه فرهنگسراها و ورزشگاه هایی ساخته شده اند که طراحی آنها با نیازهای روز منطبق نیست؛ به عنوان مثال هفته گذشته از یک فرهنگسرا بازدید کردیم که به راحتی در دسترس استفاده کنندگان نبود و این موضوع می تواند آسیب زا باشد.

سالنی برای ورزشگاه طراحی شده که با استانداردهای ورزشی همخوانی ندارد اما از سوی دیگر ساختمان اداری در کنار ورزشگاه ساخته شده که با وسعت ساخته شده نیاز نبوده است.

این به ساختار شهرداری باز می گردد، از این رو برخی از سازمان های مرتبط با این پروژه ها را باید مورد بازنگری قرار داد.

شیوه های عمرانی رایج در شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا برای توسعه عمرانی باید تکنولوژی های مناسب تر و به روز تر استفاده شود یا خیر؟

قطعاً این اتفاق باید بیفتد، با توجه به تأثیر پروژه های شهری در زندگی مردم، باید نیازهای هر منطقه بررسی و بر اساس عدالت توسعه امکانات شهری اتفاق افتد و از سویی دیگر بکارگیری تکنولوژی های به روز و مدرن و منطبق کردن این تکنولوژی ها با فرهنگ و معماری شهر اصفهان تاثیر بسزایی دارد.

توجه حداکثری در کیفیت ساخت و سازها و اجرای با کیفیت پروژه ها و فدا نشدن کیفیت برای افتتاح سریع پروژه ها که متأسفانه گاهی با این موضوعات مواجه بوده ایم، عدم توجه به گروه هایی مثل معلولان جسمی و حرکتی، سالمندان و کودکان در ساخت برخی پروژه ها باید اتفاق افتد.

برای بالابردن کیفیت زندگی شهروندان نیاز داریم که از دستاوردهای نوین و رویکردهای مدرن روز در بخش های معماری استفاده کنیم.

باید نقشه راهی برای هویت و سیما و منظر شهر اصفهان تهیه شود و به طراحی و ساخت المان هایی که می تواند به عنوان نماد و مبلمان شهری به شمار رود، توجه ویژه شود.

حتی بکارگیری مصالح ساختمانی همخوان با بافت تاریخی و سنتی شهر اصفهان نیز باید لحاظ شود.

برای نماسازی ساختمان ها و زیباسازی شهر چه برنامه ای دارید؟

اولین جلوه بصری در هر ساختمانی معماری، نما و رنگ و نور آن است و آنچه مسلم است اینکه وحدت رویه مشخصی برای زیباسازی شهر اصفهان نداشته ایم؛ البته شاید الگوهایی وجود داشته ولی به صورت جدی اجرا نمی شده است.

اعتقاد مجموعه شورای پنجم بر این است که در یک وحدت رویه با استفاده از نظر کارشناسان متخصص این امر، یکسان سازی موضوع سیما و منظر شهر اصفهان با تاکید بر هویت تاریخی و اسلامی شهر اصفهان اتفاق افتد.

بر این اساس سیاست گذاری ها انجام خواهد شد و اجرای این سیاست ها با دیدگاه جدید مطابقت خواهد داشت.

چه برنامه ای برای تحقق و رعایت حقوق معلولان در بناهای جدید و یا ساختمان های بزرگ دارید؟

نکته مهمی که در شهر اصفهان با آن مواجه هستیم، این است که بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان دو سال است که به پایان رسیده اما این بازنگری بر اساس مطالعات ۱۷ سال پیش انجام شده است.

عمر مفید یک طرح تفصیلی ۱۰ تا ۱۵ سال است، بنابراین عملاً از عمر مفید طرح تفصیلی شهر اصفهان گذشته است و همخوانی با نیازهای روز شهر به خصوص برای اقشار آسیب پذیر ندارد.

به عنوان مثال احیای مسیرهای دوچرخه سواری منجر به این شده است که ما مسیر عبور و مرور معلولان را مسدود کرده ایم و یا در خطوطBRT امکان استفاده برای معلولان مهیا نشده است.

به قدری ناهمواری در برخی از پیاده روهای شهر وجود دارد که تردد معلولان را با دشواری مواجه ساخته و نیاز است که یک بازنگری کامل و جامع هم در طراحی طرح تفصیلی اتفاق بیفتد و هم در سطح شهر مواردی که مورد استفاده این قشر جامعه است بررسی شود تا تغییرات و اصلاحات به زودی انجام شود.

تاکید شورای پنجم ایجاد شرایطی آسان برای استفاده راحت تر معلولان از امکانات شهری است.

ارایه خدمات شهری به شهری با دو میلیون نفر جمعیت و با گستره ۱۵ منطقه را  چگونه ارزیابی می کنید و آیا باید تحولی در سبک روش های رایج خدمات رسانی صورت بگیرد؟

اعتقاد داریم که هر سیستمی هر روز باید بهتر از روز قبل شود و مردم هم منتظر ایجاد تغییرات هستند.

این بدان معنا نیست که نقد بر عملکرد مدیریت گذشته باشد چون هر مجموعه ای که فعالیت خود را آغاز می کند باید تلاش کند شرایط را نسبت به قبل بهبود بخشد.

ما در بخش های عمرانی یکی از مواردی که با آن مواجه هستیم و باید هر چه سریعتر برای آن راهکار اساسی پیش بینی شود، فرایند صدور پروانه ساختمانی، پایان سفت کاری و پایان کار برای ساختمان هاست که نیاز به اصلاح، روان سازی و تسهیل این فرایند در کوتاهترین زمان داریم.

در شهر اصفهان ۱۵ منطقه شهرداری فعال هستند که هر کدام از این مناطق معاونت های فعال شهرسازی تحلیل متفاوتی از دفترچه بازنگری طرح تفصیلی دارند.

مواردی را همچون عدم وحدت رویه در خصوص ضوابط شهرسازی، عدم شفافیت در قانون، نبود وحدت رویه، وجود رانت اطلاعاتی در شهرداری ها، وجود واسطه گری و دلالی در برخی مناطق شهرداری، درگیر بودن بخش هایی از پروانه های ساختمانی با بخش هایی همچون برق، آب و گاز و نظام مهندسی مشاهده شده که با برگزاری جلساتی قصد ایجاد تعامل با دستگاه های مربوطه را داریم تا تسهیل فرایند صدور پروانه ساختمانی رقم بخورد.

یکسان بودن مراحل صدور پروانه برای انبوه سازان و خرده سازان یک مشکل جدی است و با توجه به اینکه بخشی از درآمد شهرداری ها مربوط به انبوه سازان است پس شهرداری ها باید نگاهی متفاوت به انبوه سازان داشته باشند و شرایطی را مهیا کنند تا انگیزه بیشتری برای آنها به وجود آید.

متأسفانه شهر اصفهان با مشکل بزرگ فرار سرمایه ها مواجه است و در این میان برخی از شهرهای کشور توانسته اند سرمایه های سرمایه گذاران اصفهانی را در بخش ساخت و ساز شهر خود جذب کنند آن هم فقط به دلیل بسترسازی و تسهیل گری و ایجاد جذابیت؛ بنابراین لازم است اصفهان هم شرایط لازم را فراهم تا رونق و توسعه به بخش مسکن بازگردد.

کد خبر 319653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.