برگزاری اولین کنگره ملی استئوآرتریت در اصفهان/ ورزش صحیح در درمان آرتروز موثر است

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت از برگزاری اولین کنگره کشوری استئوآرتریت روزهای ۲۹ الی ۳۱ شهریور ماه در اصفهان خبر داد و گفت: برای درمان این بیماری بهترین روش ورزش صحیح است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زهرا سادات رضائیان صبح امروز در نشست مطبوعاتی همایش ملی استئوآرتریت (از تحقیق تا بالین) اظهار کرد: در سند ملی بیماری استئوآرتریت به عنوان یکی از بیماری های غیرواگیر پرهزینه در سال ۲۰۱۰ در ایران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری یک اختلال تحلیل برنده شایع غضروف مفصل است و کلیه بافت های مفصلی را درگیر می کند، افزود: بروز و شیوع این بیماری بسرعت در حال افزایش است.

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت با اشاره به اینکه استئوآرتریت از شایع ترین علل ناتوانی در سنین بالاست، تصریح کرد: این بیماری روندی خاموش دارد و زمانی منجر به بروز علایم بالینی می شود که پیشرفت بیماری به مراحل غیرقابل جبران رسیده باشد.

وی بیان داشت: تیپ اول بیماری علت مشخص نیست و تیپ دوم به خاطر ضایعه‌ای است که شخص به بدن رسانده است، اگر ورزشکاران در اصول اولیه تمرینات را رعایت نکنند ممکن است منجر به این بیماری شود، سالانه مطالعات زیادی برای درمان این بیماری از طریق ورزش انجام می‌شود؛ در ترکیب هر تیم حرفه‌ای حتماً فیزیوتراپی قرار دارد تا از این آسیب‌هایی که منجر به بیماری می‌شود جلوگیری شود.

رضاییان افزود: در همین راستا بر آن شدیم با برپا کردن اولین کنگره کشوری استئوآرتریت، محققان، متخصصان علوم بالینی و سیاستگذاران کشور را متوجه این بیماری خاموش کنیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روزهای ۲۹ الی ۳۱ شهریور ماه طی یک همایش سه روزه با همکاری مراکز مختلف شهر  اقدام برگزاری این همایش کرده است.

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت خاطر نشان کرد: فرم کلی همایش ملی استئوآرتریت با بقیه همایش‌ها تفاوتی ندارد اما در اهداف برنامه و برگزاری آن به دنبال تغییراتی بودیم.

ایجاد ارتباط علمی با انجمن جهانی تحقیقات استئوآرتریت مهم ترین هدف برگزاری همایش در ایران

وی هدف اصلی این همایش را برگزاری نشست های تخصصی بین پزشکان این حوزه به جهت بالا بردن دانش متخصصان و ایجاد حساسیت گذاری بین مسئولین عنوان کرد، و افزود: برای این کنگره سه هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته ایم.

وی افزود: ایجاد ارتباط علمی و اجرایی با انجمن جهانی تحقیقات استئوآرتریت مهم ترین هدف بلند مدت از برگزاری این همایش در اصفهان است.

رضاییان تاکید کرد: چهارشنبه طی یک همایش شهروندی، تعدادی از اساتید به سؤالات مردم به صورت مستقیم پاسخ می‌دهند.

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت عنوان کرد: : سه استاد مدعو از خارج کشور داریم، شاه‌چراغی از کانادا، مازوچیان و میرزائیان که همراه ما هستند و مباحثی را در همایش به عهده گرفتند تا سطح همایش از یک همایش ملی بالاتر رود؛ انجمن استئوآرتریت بخش‌ها و اعضای مختلفی دارد که همایشی در اروپا برگزار می‌کند و یک بخشی از کار این نمایش حمایت از همایش‌هایی است که در سطح دنیا برگزار می‌شود و ما در تلاش کسب حمایت‌هایشان هستیم.

وی عنوان کرد: در تلاش هستیم تا طی چند سال اصفهان را قطب درمان استئوآرتریت کنیم و همایشی که تا به‌ حال در آسیا برگزار نشده است، برای اولین بار در آسیا برگزار کنیم.

دید مردم به ورزش برای درمان آرتروز باید آگاهانه باشد

رضائیان با بیان اینکه استئوآرتریت بیماری است که روش‌های درمان متنوعی دارد، ابراز کرد: در دنیا میلیون‌ها دلار برای پیشگیری و درمان این بیماری هزینه می‌شود که بهترین راه را می توان ورزش عنوان کرد.

وی تاکید کرد: ورزش‌های حرفه‌ای به علت آسیب‌هایی که به مفاصل می‌رساند می‌تواند این بیماری را تشدید کند و علت این بیماری باشد.بنابراین تجویز ورزش صحیح از سوی پزشک بسیار اهمیت دارد.

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت بیان داشت: یکی از مشکلات ما در کشور نداشتن آمار بیماری است و در مورد این بیماری نیز همین‌طور است و یکی از قدم‌هایی که باید برداشته شود این است که آماری از این بیماری به دست آید، در کشور ما به خاطر روند تبدیل زندگی سنتی به مدرن بیماری استئوآرتریت مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری موجب مرگ نمی شود، تصریح کرد: اما می‌تواند آن‌قدر پیشرفت کند که فرد را نمی‌کشد اما او را از زندگی بسیار دور می‌کند و موجب ناتوانی شدید فرد می‌شود.

رضائیان خاطرنشان کرد: متخصصان متفاوتی با این بیماری در ارتباط هستند و هر کدام دید متفاوتی برای درمان این بیماری دارند که روش‌های درمان را متفاوت می‌کند و باید همه این افراد به عنوان یک تیم در کنار هم قرار بگیرند تا بهترین روش درمان برای شخص انتخاب شود تا هزینه‌های کم‌تری به شخص و سیستم درمان وارد کند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که انجمن استئوآرتریت ایران در پی این همایش شکل بگیرد و طی دو سال آینده به سمتی رود تا انجمن ثبت شود و به برنامه‌ریزی‌های تخصصی بپردازد تا بیماری علیرغم اینکه جزو اولویت‌های فعلی وزارت بهداشت نیست به آن با توجه بیشتری پرداخته شود.

دبیر علمی همایش ملی استئوآرتریت تأکید کرد: برای این همایش ۱۵۳ مقاله به جشنواره ارسال شد که ۶۸ موضوع به صورت سخنرانی، ۴۴ عنوان به صورت ارائه پوستر ارائه می شود.

کد خبر 319584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.