نقش اول سلامت شهری بر عهده شهرداری است/ لزوم کاهش آلودگی هوا

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه به مفهوم سلامت و ضرورت آن در توسعه یافتگی و نیز چگونگی نیل به این مهم، امری لازم و ضروری است و مدیریت شهری در این میان نقش مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباسعلی جوادی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت با چهار بعد سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و سلامت روحی و معنوی شناخته و تعریف می شود.
وی اضافه کرد: رسیدن به این مفهوم و تحقق آن امری بسیار با ارزش و مهم و از ضروریات جوامع در حال توسعه و نیز توسعه یافته است، چرا که سلامت و در کنار آن امنیت ۲ نیاز بنیادین انسانی است و پرداختن به آن ۲، جزء رسالت های حاکمیت است و تحقق هر دو مقوله مستلزم همکاری وسیع بین بخشی است.
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورا تصریح کرد: شورای شهر یک ساختار مدرن مدنی است که هم انتظارات مردم به تدریج از آن واقعی تر می شود و هم اعضای شورا به فهم و ادراک تازه و روشن تری از مسئولیت های خود می رسند تا اهداف واقعی، موثر و منطبق با وظایف خود را در قالب برنامه های روشن، مطرح و پیگیری کنند.
وی ادامه داد: در ابعاد چهارگانه سلامت، شورای شهر و شهرداری نقش غیرقابل انکاری دارند و به بیان دیگر ایفای نقش اول سلامت شهری بر عهده شهرداری هاست و در بخش سلامت جسمانی که به ۲ قسمت پیشگیری و درمان است، شهرداری نقش اول را داراست.

لزوم کاهش آلودگی هوا به منظور ارتقاء سلامت شهروندی

جوادی تاکید کرد: کاهش آلودگی هوا از طریق ایجاد محدودیت برای استفاده از اتومبیل در بسیاری از مناطق موزه ای شهر اصفهان و سایر روش هایی که باید به صورت طرحی مدون و با هدف گذاری روشن به تصویب شورا برسد و با همکاری بین بخشی فاز به فاز به مرحله اجرا درآید از اقداماتی است که سلامت شهروندان را ارتقا می دهد.
وی افزود: تسهیل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از حمل و نقل برقی (اعم از عمومی و شخصی) و برقراری و تصویب استانداردهای لازم برای وسایل حمل و نقل شهری و بکارگیری مجدد کالسکه ها به ویژه در مناطق ویژه گردشگری امری لازم و ضروری است.
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورا گفت: گسترش هر چه بیشتر فعالیت های جسمانی با فرهنگ سازی و تسهیل شرایط استفاده از وسایل غیرموتوری با برنامه ریزی علمی قابل اجراست و باید به این سمت حرکت کرد.
وی اظهار کرد: لازم به ذکر است که فعالیت های جسمانی پایه نشاط و سلامت عمومی است و کارهای انجام شده تا به حال در اصفهان خوب بوده اما باید در قالب یک برنامه میان مدت که به زودی خدمت شما ارائه می دهم به بالاترین سطح خود برسد و تبدیل به فرهنگ عمومی شود.  
جوادی اضافه کرد: کاهش انواع آلودگی ها از طریق حفظ و ارتقا نظافت شهری و همکاری سریع، وسیع و همه جانبه بین بخشی برای خروج هر چه سریعتر صنایع آلاینده لازم و ضروری است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

عملکرد موفق شهرداری در حوزه ارتقاء سلامت روانی و معنوی

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت روانی و اجتماعی و معنوی، عملکرد شهرداری اصفهان در مجموع از سایر کلانشهرها، موفق تر بوده اما این عملکرد به مثابه عملکرد مطلوب نیست، تصریح کرد: کار در این حوزه سخت تر و تخصصی تر است و اندازه گیری میزان موفقیت هم دشوارتر است.
رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورا ادامه داد: به اعتقاد بنده کمیسیون سلامت حتماً باید با استفاده از نظر کارشناسان به تدوین و ارائه برنامه بپردازد، برنامه ای که هم نقش حداکثری و پررنگ برای مردم قائل شود و هم توان نهایی سازمان های مرتبط را به صحنه بکشد.
وی تاکید کرد: در مواردی که عرض می کنم به هیچ وجه به دنبال اضافه کردن مسئولیت ها و هزینه های شهرداری نیستیم بلکه به عنوان نمایندگان مستقیم مردم این وظیفه را داریم که امنیت، سلامت و رفاه و زیست  آبرومندانه مردم شهر اصفهان را از خودمان و سایر سازمان ها طلب کنیم.
 جوادی افزود: شهری از سلامت روانی و اجتماعی و معنوی مطلوب برخوردار است که مردم آن شغل مناسب برای تامین معیشت داشته باشند، به آینده خود امیدوار باشند، سرپناه داشته باشند و گردش مالی در آن شهر پر رونق باشد.

انتظار ورود ۱۰ برابری تعداد گردشگران فعلی را داریم
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به لزوم توجه به توسعه گردشگری گفت: به شکرانه روابط بین المللی بهتر که امیدواریم هر روز نیز پر رونق تر شود شاهد افزایش گردشگر بوده ایم و اصفهان آنقدر زیبایی سحرانگیز و جذاب و تمام ناشدنی دارد که می توان انتظار ۱۰ها برابر این تعداد گردشگر را داشت، اما توسعه زیرساخت ها و فرهنگ گردشگری نیز مقوله بسیار مهمی است و این ها اشتغال آفرین و مولد سرمایه اند.
این عضور شورا اظهار کرد: توسعه اشتغال، زیربنای سلامت و امنیت جامعه است چون در دیار فقرا نمی توان سطح بالای سلامت روانی و اجتماعی و معنوی را طلب کرد و اصفهان قابلیت گسترش دو نوع توریسم سلامت و توریسم دانشجویی را حتی با امکانات موجود داراست.
وی اضافه کرد: این دو نوع توریسم به لحاظ سخت افزاری تا حدودی زیرساخت های لازم را دارا هستند، البته نیاز به توسعه ضروری است و نکته مثبت این جریان عدم احتیاج به سرمایه گذاری دولتی است و ترغیب بخش خصوصی تامین امنیت سرمایه گذاری و گشاده رویی را می طلبد.
جوادی تصریح کرد: خواهر خوانده ما در شرق آسیا(کوالالامپور)، در چشم انداز ۲۰۲۰ خود به جذب بیش از دو میلیون دانشجو گردشگر می اندیشد این در حالی است که با تاسف فراوان اصفهان با این توان بالقوه شاهد مهاجرت نخبگان خود است و باید با مراکز آموزش عالی در این باره به گفت و گو نشست.
وی افزود: امیدوارم در معرض داوری آیندگان آبرومند باشیم و نسبت به آنچه در این دوره شورا انجام می دهیم در پیشگاه پروردگار و مردم روسپید و سربلند باشیم.

کد خبر 319567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.