اراده کم دولتمردان برای حل مشکل مسکن/دست رَد اصفهانی‌ها به خانه‌های کمتر از ۷۰ متر

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان با تاکید بر اینکه ساخت مسکن با متراژ پائین‌تر از ۷۰ متر جوابگوی نیاز اصفهان نیست، گفت: هنوز دولتمردان اراده کافی برای حل مشکل مسکن ندارد و با وجود اشتغال‌زایی فراوانی در این بخش هنوز سیاست‌گذاران کشور برای رونق آن چاره‌ای نیندیشیده‌اند.

احمد تولا در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا پیرامون اینکه مردم همچنان در انتظار ارزان‌تر شدن قیمت مسکن هستند که این امر بر رکود بازار مسکن دامن زده است، اظهار داشت: با تدام این شرایط مردم از خرید خودداری می‌کنند مگر نیاز مسکن به حالت انفجار برسد.

وی افزود: در نقطه مقابل انتظار کاهش قیمت مسکن، نرخ اجاره‌بها هر روز در حال افزایش است و این نشان از نیاز موجود بوده، اما خریدی انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان اضافه کرد: از سوی دیگر قدرت خرید مردم بسیار پایین است و تعادلی بین دستمزد آنها و قیمت واحدهای مسکونی وجود ندارد و به دلیل مشکلات موجود سرمایه‌گذاران به بخش مسکن وارد نمی‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا هنوز مشکل رکود بازار مسکن طی سال‌های متوالی رفع نشده است، بیان داشت: هنوز دولتمردان اراده کافی برای حل مشکل مسکن ندارد و با وجود اشتغال‌زایی فراوانی در این بخش هنوز سیاست‌گذاران کشور برای رونق آن چاره‌ای نیندیشیده‌اند.

وی تصریح کرد: چنانچه مشکل اشتغال در جامعه ملاک دولتمردان باشد و در این زمینه ضعف حوزه ساختمان را نیز برطرف می‌کنند و تصمیمات اساسی منجر به اشتغال‌زایی می‌شود، چرا که عمده افراد بیکار جامعه فعالان حوزه اشتغال در بخش ساختمان بوده است.

تولا پیرامون اینکه مسکن مهر نقاط مثبت و منفی داشت و نمی‌توان یکجانبه آن را رد کرد، گفت: عمده مشکل مسکن مهر تزریق پول زیاد به این بخش، پایین بودن کیفیت‌ها، نامناسب بودن مکان‌ها که غالبا در محل‌های دور و پرت هستند، نبود زیرساخت‌های اشتغال، مراکز درمانی، تجاری، تحصیلی، سیستم‌های آب و برق و گاز و واگذاری ساخت آنها به افراد غیرمتخصص بوده است.

وی اظهار داشت: برخی تعاونی‌ها که وظیفه‌ اجرای پروژه‌های مسکن مهر را به عهده داشتند حتی یک بار در عمرشان خانه نساخته بودند و بخش اعظمی از آنها هنوز نتوانستند خانه‌ها را تحویل دهند.

رکود و تورم در مسکن با نبود اجرای اقتصاد مقاومتی به دور از نفت در کشور

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان تاکید کرد: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی به دور از نفت را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی در تمام ابعاد برای ایجاد ثروت است، گفت: رونق صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌ها می‌تواند امکان درآمدزایی جامعه را افزایش دهد.

وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد و نقدینگی به شکل پایدار و نه به شکل تورمی و دلالی ایجاد شود می‌توان به رونق بخش مسکن هم امیدوار بود.

تولا با تاکید بر اینکه هنوز از رکود مسکن خارج نشدیم و حداقل شش ماه یا پایان سال این رکود ادامه دارد، گفت: در قیمت ساخت افزایش قیمتی نخواهیم داشت و نرخ زمین نیز تغییر چندانی نخواهد کرد.

وی پیرامون اینکه در ساخت و ساز خانه نیز در وضعیت راکد است و رونق نیست، اظهار داشت: چشم‌انداز خوبی را در حوزه ساخت و ساز نداریم.

ضربه سنگین به بخش مسکن با ورود افراد غیرحرفه‌ای در ساخت و ساز

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان با بیان اینکه فعالیت افراد غیر حرفه‌ای در ساخت و ساز ضربه سنگینی به این حوزه وارد ساخته است، افزود: تنها چند شرکت در حوزه ساخت و ساز در اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی و دولتی هر دو در شرایط رکود ساخت و ساز به سر می‌برند.

تولا بیان داشت: احتمال دارد که ساختمان‌ها در منطقه‌ای گران یا ارزان‌تر به فروش برسد، اما اینکه قیمت‌های مسکن افزایش داشته به هیچ‌وجه واقعیت ندارد.

وی پیرامون اینکه اقتصاد بدون تقاضا هیچ توجیهی ندارد، افزود: هر چقدر هم که قیمت‌ها بالا برود اگر مشتری نباشد خانه‌ها روی دست سازندگان می‌مانند و سرمایه‌های کشور راکد می‌شوند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان اظهار داشت: تا وقتی نتوانیم اقتصاد مقاومتی را در کشور استوار کنیم به طور متوالی وضعیت رکود و تورم در بخش‌های مختلف از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: بحث رکود مسکن ناشی از شکل ادواری این بخش است که هر چند سال یک بار شاهد رکود و مجددا رونق در این بازار هستیم، اما این بار موضوع مقداری پیچیده‌تر شده که به وضعیت اقتصاد در ابعاد داخلی و بین‌المللی مربوط می‌شود.

جوابگو نبودن مسکن با متراژ پائین‌تر از ۷۰ متر برای نیاز اصفهانی‌ها

تولا بیان داشت: در کشورهای اروپایی و پیشرفته با افزایش جمعیت و متغیر بودن قدرت خرید مردم شاهد طراحی منازل با متراژ کم و با طراحی‌های کاربردی در فضا خانه هستیم، طراحی‌هایی که در عین زیباسازی منزل بهترین فضا را برای صاحب‌خانه فراهم می‌کند که متأسفانه رعایت این اصول در معماری، از دید طراحان اصفهانی پنهان مانده است.

وی عدم قدرت خرید مردم و نداشتن انگیزه برای سرمایه‌گذاری را دو علت اساسی رکود خرید و فروش مسکن و زمین در اصفهان دانست و تصریح کرد: ساخت مسکن با متراژ پائین‌تر از ۷۰ تا ۷۵ متر جوابگوی نیاز اصفهان نیست، زیرا مردم اصفهان زیر بار چنین خانه‌هایی نمی‌روند به همین دلیل معماران و انبوه‌سازان مسکن میلی برای ساخت چنین خانه‌هایی ندارند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان با اشاره به اینکه خانه‌های با متراژ کمتر از ۷۰ متر در اصفهان بسیار کم وجود دارد، بیان داشت: مردم اصفهان با هر نوع تمکن مالی، برای خرید خانه با متراژ بالای ۷۰ تا ۸۰ متر تمایل دارند، بنابراین هیچ‌گاه انبوه‌سازان به سمت ساخت چنین خانه‌هایی نمی‌روند.

تقاضای اجاره بیش از نیاز به خرید مسکن با کاهش قدرت خرید مردم

وی خاطر نشان کرد: اکنون با رکود در بازار مسکن بخش خصوصی و دولتی هر دو در شرایط رکود ساخت و ساز به سر می‌برند.

تولا افزود: احتمال دارد که ساختمان‌ها در منطقه‌ای گران یا ارزان‌تر به فروش برسد، اما اینها تنها بر سر زبان‌ها می‌چرخد و واقعیت ندارد که قیمت مسکن افزایش یافته باشد.

وی با اشاره به آینده بازار مسکن اصفهان، اظهار داشت: براساس اطلاعات دفاتر مشاور املاک آپارتمان، در حال حاضر آپارتمان‌هایی با میانگین قیمت ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رونق یافته، اما آپارتمان‌هایی با رنج قیمت بالای ۵۰۰ میلیون تومان به سبب پایین بودن قدرت خرید مردم از استقبال برخوردار نیست.

رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان با بیان اینکه در کل کشور نیاز مسکن به چشم می‌خورد، افزود: در این مقطع زمانی نیاز به مسکن به چشم می‌خورد اما تقاضای اجاره، بیشتر از خرید مشاهده می‌شود و در ۲ سال گذشته هزینه اجاره‌بها به شدت در حال افزایش است.

وی گفت: در حال حاضر سرمایه‌های راکد دست مردم که طی سال‌های گذشته عمدتا در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌شد کاهش یافته و این مساله باعث رکود بازار ساخت و ساز مسکن در کشور و از جمله اصفهان شده است.

تولا با بیان اینکه انبوه‌ سازان مسکن با رکود و تورم بازار مسکن با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند، اظهار داشت: سرمایه‌ها هم اکنون در حالی از بازار مسکن بیرون رفته که قدرت خرید مردم کاهش یافته و قیمت مصالح ساختمانی هم در تعریفی ندارد.

رئیس انجمن انبوه سازان استان اصفهان با بیان اینکه سرمایه‌های هدایت شده به بازار مسکن باید در حدود و حصور مشخصی باشد، افزود: ورود بی‌رویه غیرمتخصصان به بازار مسکن و به دست گرفتن سرمایه‌ها باعث شده که کیفیت ساخت وساز مسکن در اصفهان بسیار پایین بیاید.

کد خبر 319561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.