سر درد؛ شایعترین درد دوران بارداری/ راهکار مقابله با سندرم "تونل مچ دست"

در دوران بارداری، برخی بیماری‌های شایع خود را نشان می‌دهند که در واقع بیماری نیستند و از عوارض جانبی این دوران محسوب می شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا میزان آب زیادی در بافت‌های بدن در دوران بارداری باعث ایجاد احتباس آن می‌شود. این اتفاق برای بسیاری از زنان باردار می‌افتد و معمولا باعث متورم شدن پاها، صورت و دست‌ها می‌شود. همچنین افزایش فشارخون به علت بارداری که ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا با برخی علائم دیگر مثل احساس حالت تهوع، سردرد و اختلال دید همراه باشد از دیگر عوارض این دوران است.

در خصوص دردهای شایع دوران بارداری گفتگویی داشتیم با "دکتر ندا مقتدری اصفهانی، متخصص زنان و زایمان" که مشروح آن د رادامه از نظرتان می گذرد:

شایع ترین درد دوران بارداری چیست و در چه زمانی بیشتر اتفاق می افتد؟

شایع ترین درد در دوران بارداری، سر درد است. این عارضه انواع مختلفی دارد که سر درد نوع تنشی که ناشی از انقباض و سفت شدن عضلات سر است، شایع ترین نوع است. این نوع سردرد در ناحیه پس گردن و پشت سر رخ می دهد و در ۳ ماهه اول بارداری بیشتر شایع است که با ماساژ، استراحت و استفاده از کیسه آب یخ و یا گرم می توان این درد را تسکین داد.

علت ابتلا به هموروئید در دوران بارداری چیست و در صورت شدت یافتن این عارضه چه باید کرد؟

در دوران بارداری احتمال بروز هموروئید زیاد است که این مشکل معمولا همراه با یبوست ایجاد می شود. یبوست یکی از شایع ترین مشکلات و شکایات در دوران بارداری است. برخی از زنان این مشکل را برای اولین بار در دوران بارداری خود تجربه می کنند و گاهی اوقات در هنگام اجابت مزاج، ممکن است که خونریزی مقعد نیز داشته باشند.

بنابراین با جلوگیری از یبوست، خطر ابتلا به هموروئید را کاهش دهید. برای این منظور توصیه می شود زنان باردار به میزان کافی مایعات بنوشند، فیبر بیشتری مصرف کنند و با مشورت پزشک خود از ملین استفاده کنند. همچنین در صورتی که هموروئید شدت پیدا کرد، استفاده از پدهای بهداشتی و کرم های ضدالتهاب می توانند کمک کننده باشند و استفاده از آنها در دوران بارداری کاملا ایمن است.

رفلاکس معده در زمان بارداری  چه زمانی بیشتر رخ می دهد و راهکار برطرف کردن آن چیست؟

احساس سوزش در قفسه سینه بعد از صرف غذا، بازگشت اسید به مری یا همان سوزش است که معمولا به دلیل تغییرات هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری رخ می دهد. رفلاکس معده در اواخر دوران بارداری شایع است و اغلب شب هنگام رخ می دهد. اما می توان با محدود کردن دریافت مواد غذایی قبل از خواب، کم کردن مقدار غذا در هر وعده و تقسیم وعده ها به مقدار بیشتر در طول شبانه روز، نوشیدن مایعات در فواصل وعده های غذایی و نه در حین غذا این عارضه را برطرف کرد.

گرفتگی عضلات دوران بارداری معمولا در چه قسمت هایی رخ می دهد و چگونه می توان آن را برطرف کرد؟

گرفتگی عضلانی در دوران بارداری در ران، ساق و پاها احساس می شود. این درد در سه ماهه سوم جزو شایع ترین شکایت های زنان باردار است. اکثر متخصصان بر این موضوع معتقد هستند که گرفتگی های عضلانی عموما به دلیل کمبود کلسیم و منیزیم رخ می دهد. دلیل این موضوع این است که در هفته بیستم بارداری، جنین نیاز بیشتری به این مواد مغذی دارد و از بدن تغذیه می کند.

بهترین راهکار این است که اگر زنان باردار احساس درد در عضلات داشتند با پزشک خود مشورت کنند تا در صورت لزوم مکمل های منزیم و کلسیم را تجویز کند. سبزی های برگ سبز، کنجد و بادام هم می تواند به برطرف کردن این درد کمک کند. به زنان باردار توصیه می شود از نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت خودداری کنند.

کمر درد دوران بارداری در چه زمانی اتفاق می افتد و توصیه شما برای کاهش درد چیست؟

بدن خانم های باردار در اواخر ۳ ماهه دوم بارداری هورمونی به نام ریلاکسین را تولید می کند که تمام مفاصل و رباط ها را برای به دنیا آوردن کودک کمی شل می کند و باعث کمر درد می شود که برای برخی زنان به هنگام جابه جایی در خواب می تواند دردناک باشد.

ماساژ می تواند به تقویت ناحیه کمر و کم شدن درد کمر کمک کند. همچنین زنان باردار می توانند از یک متخصص در زمینه انجام نرمش های مناسب کمک بگیرند. آنها باید هنگام نشستن از وضعیت درست نشستن  خودمطمئن باشند و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنند.همچنین تشک بسیار نرم باعث تشدید کمردرد می شود و در نهایت  توصیه می شود زنان باردار از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.

دلیل سرگیجه در دوران بارداری چیست؟

اگر در دوران بارداری فرد یک دفعه از جای خود بلند شود یا بعد از یک حمام طولانی مدت با آب گرم، ممکن است که به سرگیجه دچار شود. دلیل این اتفاق، نرسیدن خون لازم به مغز است. در واقع در دوران بارداری، یک عضو مهم شما یعنی رحم به خون بیشتری نیاز دارد. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق کافی است که زنان باردار برای مدت زمان طولانی نایستند، از رفتن به محیط های بسیار گرم نیز خودداری کرده و یک مرتبه از جای خود بلند نشوند.

روش مقابله با سندرم تونل مچ دست در دوران بارداری چیست؟

بهترین روش مقابله با سندرم تونل مچ دست در دوران بارداری، جلوگیری از بروز آن است. بنابراین به زنان باردار توصیه می شود که مچ دست خود را همواره در وضعیت صحیحی قرار دهند و از خم کردن های طولانی مدت این مفصل اجتناب کنند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از صفحه کلید رایانه، ساعد و مچ باید هم راستا و در یک سطح باشند.

همچنین در فعالیت های روزمره باید استراحت کافی به مچ داده شود. زنان باردار باید توجه داشته باشند که در صورت بروز علایمی از قبیل بی حسی، گزگز یا درد در انگشتان دست، با مراجعه به موقع به پزشک از پیشرفت این عارضه جلوگیری کنند.

کد خبر 319458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.