بیکاران وارداتی، بحران اشتغال در شهرضا

شهرضا – در حالی که آمار بالای بیکاری در شهرضا، به ویژه در بین دارندگان مدارک دانشگاهی این شهرستان، اندیشه‌ها را به خود مشغول داشته است، سخن از بیکارانی به میان می‌آید که شهرضا را قبله آمال برای یافتن کار و زندگی مناسب می‌دانند و به این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، هر منطقه از جهان شرایط اقلیمی و جغرافیایی مخصوص به خود دارد اما انسان‌ها بر اساس یک خواسته فطری ترجیح می‌دهند در جایی زندگی کنند که شرایط جغرافیایی و محیط اجتماعی بهتری دارد.

همین نیاز و گرایش طبیعی انسان‌ها باعث بروز پدیده‌ای به نام مهاجرت شده است به همین دلیل است که در طول سال اخبار زیادی درباره مهاجرت انسان‌های گوناگون به سرزمین‌های مختلف به دلایلی از جمله فرار از جنگ، یافتن رفاه اقتصادی، پناهندگی سیاسی و مسافرت‌های کوتاه مدت، شنیده می‌شود.

سیامک پژوهنده – کارشناس مسائل اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با اشاره به افزایش آمار مهاجرت در دنیا، اظهار کرد: امروزه به دلیل تسهیل در شرایط آمد و شد انسان‌ها و اختراع وسایل حمل و نقل گوناگون، تمایل به مسافرت و مهاجرت افزایش چشمگیری یافته است.

وی تصریح کرد: مطالعه روایات اهل بیت و آیات قرآن نشان می‌دهد که مسافرت و مهاجرت به عنوان یکی از شیوه‌های کسب معرفت و تقویت مبانی توحیدی در انسان‌ها دانسته شده است، ادبیات پارسی نیز که برگرفته از تعالیم اسلامی است، بر این مسئله تأکید کرده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی عنوان کرد: مهمترین مبانی فرهنگی هر تمدن با حضور در بین افراد آن جامعه شناخته می‌شود، یافتن شیوه‌های بهتر زندگی، راهکارهای مناسب‌تر در اجرای الگوهای اقتصادی و آشنا شدن با آسیب‌های اجتماعی نوپدید و شیوه‌های مقابله با آنها از فواید مطالعه زندگی اقوام مختلف است که بهترین شکل آن مهاجرت و مسافرت به آن مناطق است.

پژوهنده در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: امروزه مهاجرت به سرزمین‌های دیگر برای برخورداری از رفاه اقتصادی بیشتر و استفاده از امکانات اجتماعی مناسب‌تر یکی از پرطرفدارترین علل مهاجرت به مناطق مختلف شمرده می‌شود.

وی تصریح کرد: انسان‌های مختلف از سراسر دنیا به سرزمین‌ها و مناطقی می‌روند که در آن‌ها شغل بهتر، امکانات رفاهی مناسب‌تر و آب و هوای بهتری برای زندگی وجود دارد، البته در این زمینه تفاوتی میان مناطق داخلی و خارجی کشورها نیست یعنی همانگونه که کشورهای برخوردار از نظر اقتصادی بیشتر مقصد اینگونه مهاجرت‌ها هستند، مناطق داخلی کشورها نیز به همین علت مقصد مهارت خواهند بود.

فریدون پورشریف – جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا اظهار کرد: یکی از مهمترین ثمرات مهاجرت به مناطق مشخص، برهم خوردن تعادل بین امکانات مادی و مواهب طبیعی آن‌ها با جمعیت ساکن است.

وی ادامه داد: این سخن به این معنا است که هر منطقه مقدار محدودی از ذخایر طبیعی همانند آب و خاک و هوا را در اختیار دارد که در طول تاریخ تعادل نسبی بین اکان بهره برداری از آن ذخایر و جمعیت ساکن در آن ایجاد شده است، حال با افزایش جمعیت در نتیجه مهاجرت، امکانات موجود جوابگوی نیاز جمعیت ساکن نبوده و از همینجا معضلات مختلف بروز پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مهمترین استراتژی کشورهای مختلف برای مقابله با بروز چنین وضعی، توسعه امکانات در مناطق مختلف است تا به این وسیله با تثبیت جمعیت، توازن برداشت‌های انسانی با ذخایر طبیعی را حفظ کنند.

پورشریف اذعان کرد: متأسفانه در کشور ما تمرکز امکانات در برخی مناطق از اواسط دهه 40 خورشیدی و نیز رشد فزاینده شهر نشینی از اواسط دهه 50 خورشیدی باعث ایجاد ناهماهنگی بین امکانات موجود در برخی مناطق با جمعیت ساکن در آن‌ها شد.

از گذشته تاکنون استان اصفهان به عنوان یکی از مناطق برخوردار در کشور شناخته می‌شود و همین عامل باعث شده تا این استان، به یکی از مهمترین مقاصد مهاجرت‌ها از مناطق مختلف کشور تبدیل شود.

در میان شهرستان‌های استان اصفهان نیز برخی از مناطق، به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب‌تر یا پیشینه درخشان‌تر، به عنوان مناطق برخوردارتر شناخته شده و به همین دلیل مقصد مهاجرت‌ها شده‌اند.

شهرضا یکی از شهرستان‌های جنوبی استان اصفهان است که از گذشته به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های توسعه اقتصادی استان محسوب شده است، این شهرستان در دوره‌ای از تاریخ سیاسی خود دارای فرمانداری ویژه بود و در زمانی دورتر شهرستان‌های دهاقان، مبارکه و حتی لنجان را نیز شامل می‌شده است.

شهرضا جزء 20 شهر نخست کشور است که در زمان حکومت قاجار دارای شهرداری شده، آموزش و پرورش آن در سال 1294 تأسیس شده و فرمانداری آن در سال 1302 ایجاد شده و بسیاری از نهادهای مدنی آن در اوایل دوران پهلوی اول شکل گرفته است.

این پیشینه درخشان مدیون شخصیت‌های برجسته‌ای است که همواره اندیشه‌ای فراتر از زمان خود داشته و به دنبال ایجاد زیرساخت‌های گسترده برای رشد و توسعه این شهرستان بوده‌اند.

همین شرایط باعث شده تا امکانات زندگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و مدنی در این شهرستان بهتر از مناطق اطراف آن باشد و در نتیجه این عوامل شهرضا به شهرستانی مهاجرپذیر تبدیل شده است؛ اما مهاجرت از مناطقی خارج از این شهرستان به آن، اکنون به چالشی فراروی مدیران آن در تأمین نیازهای اساسی مردم تبدیل شده است.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا گفت: یکی از مهمترین معضلات شهرضا همانند سایر مناطق کشور، بیکاری است اما لازم است این معضل اندکی بیشتر مورد واکاوی قرا گرفته و ابعاد آن بیشتر بررسی شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در دیدگاه عمومی تنها استخدام در دستگاه‌های دولتی به عنوان شغل محسوب می‌شود در حالی که مشاغل خانگی نیز که فرد با اشتغال در آن‌ها بتواند کسب درامد و در نتیجه امرار معاش کند نیز شغل محسوب می‌شود.

فرماندار شهرضا ادامه داد: بر اساس آمار سال 95 حدوداً 5 هزار بیکار در شهرستان شهرضا وجود دارد، از سوی دیگر جمعیت بیکاران از سن 10 تا 60 سالگی محاسبه می‌شوند، این در حالی است که 10 سالگی مربوط به کودکان کار است.

گلابی گفت: یکی از معضلات شهرستان بیکاران وارداتی است یعنی افرادی که شهروند شهرستان شهرضا نیستند ولی برای یافتن کار به شهرضا می‌آیند، این فرایند باعث می‌شود مشاغل موجود در شهرستان به جوانان شهروند شهرستان شهرضا نرسد و از سوی دیگر آمار بیکاری این شهرستان نیز بیشتر شود.

وی اضافه کرد: اختصاص اعتبارات اشتغالزایی جدید به شهرستان مشروط به ایجاد اشتغال جدید است بنابراین به مسئولان مربوطه هم تأکید شده که عدم استفاده از اعتبارات فعلی در این زمینه، سبب تضییع حق الناس در آینده است.

وضعیت اشتغال در شهرضا چگونه است؟

مصطفی اباذری – رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا در گفت و گو با ایمنا، عنوان کرد: اشتغال ایجاد شده توسط هر دستگاه اجرایی در شهرستان در سامانه رصد اشتغال ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: تاکنون 63 دستگاه اجرایی شهرستان 637 نفر اشتغال ایجاد شده را در سامانه رصد اشتغال ثبت کرده‌اند.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: یکی از عرصه‌های اشتغال که باید در شهرستان ایجاد شود برای بهبودیافتگان از اعتیاد است که شرایط آن بر اساس بخشنامه‌های ابلاغی تعیین و به دستگاه‌های مختلف ارسال شده است.

شهرضا رتبه نخست استان در طرح مهار آموزی در محیط واقعی کار

حسن ضیایی – رییس مرکز اموزش‌های فنی و حرفه‌ای شهرضا نیز در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که زمینه مناسب برای اشتغال افراد جویای کار را فراهم کرده، طرح «مهارت آموزی در محیط واقعی کار» است.

وی تصریح کرد: تاکنون 95 نفر در شهرستان شهرضا در قالب اجرای این طرح به مراکز مختلف کارگاهی و شغلی معرفی شده‌اند که این شهرستان را از این نظر در جایگاه نخست استان قرار داده است.

کد خبر 319451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.