دانشگاه صنعتی اصفهان در رتبه سوم ملی پرآوازه‌ترین موسسه‌های علمی جهان

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران از قرارگرفتن نام ۱۱ دانشگاه ایرانی در آخرین نظام رتبه بندی دانشگاههای جهان بر پایه گزارش رتبه بندی بین المللی روسی خبر داد که دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه سوم ملی را به دست آورد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، بر پایه گزارش «آژانس رتبه‌بندی رار» در سال ۲۰۱۷، ۱۱ موسسه ایرانی توانسته‌اند در بین پرآوازه‌ترین موسسه‌های جهان قرار گیرند، دانشگاه‌های «صنعتی شریف»، «تهران»، «صنعتی اصفهان»، «علوم پزشکی تهران»، «شهید بهشتی»، «فردوسی مشهد»، «علم و صنعت»، «علامه طباطبایی»، «علوم پزشکی کردستان»، «اصفهان»، و «علوم پزشکی ایران» دانشگاههایی هستند که نامشان در این فهرست به چشم می‌خورد و توانسته‌اند به ترتیب رتبه‌های نخست تا یازدهم ملی را به دست آورند.

 سیروس علیدوستی با بیان اینکه نخستین هدف این نظام رتبه‌بندی سنجش آوازه جهانی موسسه‌ها بر پایه دو حوزه کلیدی آموزش و پژوهش است، گفت: این نخستین نظامی است که به شکل خاص آوازه موسسه‌ها را در کانون توجه قرار داده است و منطق ایجاد این نظام رتبه‌بندی آن است که آوازه و نام موسسه‌ها عامل کلیدی موفقیت و از مزایای رقابتی آنها در بازار آموزش عالی است.

به گفته رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،  آژانس «رار» برای ارزیابی آوازه موسسه‌ها از پیمایش‌های جهانی بهره می‌گیرد و  موسسه «کلاریویت آنالیتیکس» پیمایش‌های لازم را اجرا و داده‌های گردآوری شده را برای تحلیل به آژانس «رار» ارائه می‌کند. پاسخ‌دهندگان به پیمایش‌ها از سراسر جهان و در حوزه‌های گوناگون علم هستند.

وی تاکید کرد: در این پیمایش‌ها اعضای هیئت علمی ۷۲ درصد، پژوهشگران ۱۳درصد، مدیران موسسه‌ها ۱۳درصد، دانشجویان دکتری ۳درصد، و دیگر افراد ۵درصد شرکت می‌کنند. تجربه کاری بیشتر پاسخ‌دهندگان نیز نزدیک به ۲۰ سال است.

علیدوستی خاطرنشان کرد: بر پایه گزارش سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی آوازه «رار»، موسسه هاروارد «Harvard University» دارای بیشترین امتیاز و پرآوازه‌ترین موسسه دنیا است.

نظام رتبه بندی دانشگاهی رار  (Round University Rankings) RUR  ) یک نظام رتبه بندی دانشگاهی روسی است که مقر آن در مسکو است و از سال ۲۰۱۳ راه اندازی شده است. سیستم بین‌المللی RUR شامل ۳۷ رتبه بندی مختلف است.

کد خبر 319447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.