تولید دارو برای درمان ام اس در یک شرکت دانش بنیان ایرانی/سبک‌ترین حالت آب کشف شد

در هفته ای که گذشت، محققان دانشگاه تهران در قالب یک پروژه تحقیقاتی مشترک با محققانی از سوئد و اسپانیا، گونه جدید سیاه ماهی رازی را از حوضه آبریز خزر کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کشف گونه جدید ماهی در حوضه آبریز خزر، تولید دارو برای درمان ام اس در یک شرکت دانش بنیان ایرانی، کشف سبک‌ترین حالت آب ، ابلاغ مصوبه دولت درباره جلوگیری از تخریب محیط زیست از جمله مهمترین رویدادهای علم ،فناوری ومحیط زیست درهفته گذشته است.

کشف گونه جدید ماهی در حوضه آبریز خزر
دکتر سهیل ایگدری دانشیار گروه شیلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سرپرست پروژه تحقیقاتی ماهیان آب­های داخلی ایران که به ­صورت مشترک با دانشگاه لاند سوید و موزه ملی علوم طبیعی مادرید، اسپانیا همکاری می کند، دومین گونه ماهی جدید را در قالب این پروژه از حوضه جنوبی دریای خزر توصیف و ثبت جهانی کرد.
این محققان در راستای پاسداشت یک عمر تلاش زکریای رازی، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان کاشف الکل ایرانی، ماهی جدید را سیاه ماهی رازی نام نهادند.

اجرای طرح ملی پیشگیری از سکته های قلبی در کشور
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه پیشگیری از سکته های قلبی از برنامه های مهم این وزارتخانه است، گفت: طرح ملی پیشگیری از سکته های قلبی در چند شهر از جمله شهررضا و کرمانشاه بصورت پایلوت به اجرا درآمده و به تدریج در کشور اجرایی خواهد شد.
دکتر رضا ملک زاده افزود: در قالب این طرح افراد در مورد شاخص هایی مانند قد، وزن، اندازه دور شکم، فشار خون و چربی خون مورد ارزیابی قرار می گیرند.
وی گفت: براساس برنامه ملی پیشگیری از سکته های قلبی و عروقی، ایرانیان در سن ۴۰ سالگی چک می شوند تا مشخص شود چه افرادی در معرض سکته قلبی قرار دارند.
معاون وزیر بهداشت، مهمترین علت مرگ ایرانیان را سکته قلبی اعلام کرد و گفت: درصد زیادی از ایرانیان قبل از ۵۰ سالگی دچار سکته قلبی می شوند.
ملک زاده به تولید داروی 'پلی پیل' در ایران اشاره کرد و گفت: این دارو ترکیبی از چند قرص است که در بازار ایران در دسترس است.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی در عرصه های مختلف پزشکی، خیلی پیشرفت کرده است، اظهار کرد: امید به زندگی در این دوران نزدیک به ۲۴ سال افزایش یافته است.

طراحی آنتی ویروس حرفه ای توسط دانشجوی ایرانی
یک دانشجوی ایرانی مقیم ایتالیا موفق به طراحی یک نرم افزار آنتی ویروس قوی برای گوشی های هوشمند اندروید شد که توان رقابت با پنج آنتی ویروس برتر جهان را دارد.
منصور احمدی محقق فوق دکترا در مقطع امنیت اطلاعات در دانشگاه کالیاری، موفق به طراحی و ارایه یک نرم افزار آنتی ویروس هوشمند و قوی بنام اینتل ای ا وی برای دستگاه های با سیستم عامل اندروید شد.
وی به ایرنا گفت: نرم افزارهای آنتی ویروس زیادی برای سیستم عامل اندروید در بازار موجود است، اما تقریبا تمامی آنها بر اساس امضای ویروس است که فرار از آنتی ویروس را راحت تر می کند. روش های مختلفی بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده که بیشتر بر روی دستگاه های اندروید نمی باشد و به صورت آفلاین کار می کنند.

رونمایی و آغاز فروش بازی جهانی شوفر در ایران
مدیر عامل شرکت دانش بنیان ژوری مانگ از رونمایی و آغاز فروش نسخه بین المللی بازی جهانی شوفر (رایانه ای و دیجیتال) که توسط نخبگان جوان کردستانی ساخته شده است، در ایران خبر داد.
محمد حیدری در مراسم رونمایی از نسخه این بازی مخصوص بازارهای ایران اظهار کرد: پروژه ساخت بازی جهانی شوفر از چهار سال پیش و به همت جوانان نخبه کردستانی آغاز شد و پس از ١٣٢ هزار نفر ساعت روز در سال ٩٤ تکمیل و از طریق شبکه جهانی عرضه بازی های رایانه ای و دیجیتال در بازارهای بین المللی در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
حیدری اضافه کرد: بیشترین فروش بازی شوفر در کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه و روسیه بود و شرکت های ایندیه گالا از ایتالیا، اچ آر کی از آلمان، اکسوسیفن رومانی و شرکت سورپرایز اتک گیم استرالیا همکاران بین المللی شرکت ژوری مانگ در عرضه بین المللی این بازی بودند.
در تهیه بازی جهانی شوفر بیش از ۱۵ نفر در بخش های مختلف مدل سازی مسیرها، برنامه نویسی، طراحی گرافیک ،صدا ها و موسیقی در پروسه تولید فعالیت داشته اند.
در بازی شوفر بیش از یک هزار کیلومتر از جاده های استان کردستان و سایر مناطق ایران شبیه سازی شده است و بیش از ٦٠ خودرو نیز در این بازی جانمایی شده اند که برای اولین بار در جهان خودروهای تولید ایران نیز وارد عرصه بازی سازی شده اند.

تولید ماهی‌ های آزمایشگاهی مدل بیماری ها به وسیله دستکاری ژنتیکی
پژوهشگران پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی موفق شدند برای نخستین بار در کشور و به کمک دستکاری ژنتیکی، ماهی‌ های آزمایشگاهی طراحی و تولید کنند که دارای خصوصیات بیماری های موردنظر هستند.
ایجاد مدل یک بیماری برای بررسی و شناخت آن بسیار مهم است و از سوی دیگر امکان آزمایش روش های درمانی جدید و پایش میزان موثر بودن آنها را فراهم می کند.
حیوانات مدل، معمولا از گونه هایی کوچک که طول عمر کوتاهی دارند، ایجاد می شوند تا علاوه بر هزینه اندک نگهداری، امکان بررسی ویژگی های بیماری در طول چرخه کامل زندگی آنان فراهم باشد.
تولید ماهی‌ های آزمایشگاهی به کمک دستکاری های ژنتیکی نیازمند دانش بالایی است و به همین علت در انحصار برخی کشورها و مراکز تحقیقاتی و داروسازی خاص قرار دارد.

تولید دارو برای درمان ام اس در یک شرکت دانش بنیان ایرانی
یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به تولید ماده موثره داروی درمان نوعی از ام اس شد که پیش از این تنها یک شرکت آمریکایی آن را تولید می کرد.
مجری طرح تولید این دارو اظهارکرد: ماده موثر داروی دیمیتیل فومارات برای درمان بیماری ام اس عودکننده تولید شده که نوعی داروی سرکوب کننده ایمنی انتخابی است.
مرتضی شاکری با بیان اینکه این دارو بر اساس آزمایش ها، تعداد و شدت حملات ام اس را کاهش می دهد و روند ناتوانی را کند می کند، افزود: فرایند تولید این محصول بومی سازی شده است.

سبک‌ترین حالت آب کشف شد
گروهی از محققان حالت سبکی از آب را کشف کردند که به واقع یخ شبیه به ژل است و اطلاعات زیادی را درباره واکنش آب در شرایط دشوار در اختیار می‌گذارد.
محققان با دستکاری ساختار یخ‌های زلوئیتی تلاش کردند تا یخ‌های سبک‌تری تولید کنند و در این تحقیقات توانستند بیش از ۳۰۰ نانوساختار مختلف را بررسی کنند تا پایدارترین نوع یخ سبک را بیابند. در این تحقیقات مشخص شد یخ‌ها در دمای صفر درجه کلوین بیشترین پایداری را دارند و مناسب‌ترین ساختار آن‌ها به صورت ستونی است.
محققان معتقدند با استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری می‌توان انواع بیشتری از یخ سبک و پایدار را شناسایی کرد‏ اما تولید یخ‌هایی با چگالی بسیار کم در محیط واقعی، امری بسیار دشوار است.

تولید واکسی که یخ‌زدگی جاده‌ها و معابر را از بین می‌برد
محققان نوعی واکس تولید کردند که به بتن اضافه می‌شود و در زمستان به طور خودکار یخ‌زدگی معابر و جاده‌ها را از بین می‌برد.
زمانی که این نوع واکس به بتن اضافه می شود، مقداری انرژی را ذخیره می‌کند تا در زمان مقتضی آزاد شود. پس از بارش برف و یخ زدن جاده، آزاد شدن این انرژی موجب گرمایش بتن و ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.
روغن پارافین، ماده‌ای است که در انواع واکس‌ها از جمله پولیش‌ها، شمع‌ها و مواد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که این ماده ارزان‌قیمت و پایدار از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود، ‌انرژی گرمایی آزاد می‌کند.
محققان قادرند این ماده را به گونه‌ای دستکاری کنند که در محدوده دمایی خاصی تغییر فاز دهد و به صورت جامد درآید. به این ترتیب می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد که این ماده در آب و هوای سرد تغییر فاز دهد.
این ماده را می‌توان با استفاده از ساختارهای متخلخل متراکم یا لوله درون سیمان و آسفالت جاده کار گذاشت. محققان هر دو شیوه را درون بلوک‌های سیمانی تعبیه کرده و مورد آزمایش قرار دادند. با استفاده از این شیوه، یخ موجود روی بلوک سیمانی در دمای بین ۳۵ تا ۴۴ درجه فارنهایت، در طول ۲۵ ساعت ذوب شد.

ساخت داروی خوراکی دیابت نوع یک
محققان موفق به ساخت داروی خوراکی دیابت نوع ۱ شدند. فاز سوم کارآزمایی بالینی این دارو موفقیت‌آمیز گزارش شده است.
محققان دانشگاه کلرادو موفق به ساخت داروی خوراکی دیابت نوع ۱ شدند. این دارو سوتاگلیفلوسین نام دارد و فاز سوم کارآزمایی بالینی آن نشان می‌دهد قادر به کنترل گلوکز خون و کاهش نیاز به تزریق انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ است. این دارو اولین داروی خوراکی دیابت نوع ۱ است و آزمایش ها نشان می‌دهد قادر به کنترل قند خون، بدون بروز هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) و کتواسیدوز که از مهمترین عوارض جانبی انسولین هستند، است.

پایان تست دردناک قندخون
مقامات بهداشتی انگلیس ابزاری را تایید کردند که سطح قند خون را به طور خودکار می خواند و آن را به یک تلفن هوشمند ارسال می کند.
این وسیله که حسگری به شکل و اندازه یک سکه ۲ یورویی است و توسط یک اپلیکاتور روی پوست قرار می گیرد، به طور خودکار سطح قند خون را از سلول هایی که زیر پوست قرار دارند، می خواند و آن را به یک تلفن هوشمند انتقال می دهد.
به عبارت دیگر، دیگر لازم نیست مبتلایان به دیابت به ویژه نوع یک آن برای اطلاع از وضعیت قند خون خود مرتب از دستگاه تست قند خون استفاده و نوک انگشتان را با سوزن مخصوص زخمی کنند.

اپل از سه آیفون جدید رونمایی کرد
شرکت آمریکایی اپل از تلفن‌های همراه آیفون هشت، هشت پلاس و ایکس رونمایی کرد.
سری ۸ آیفون از طراحی جدید شیشه‌ای به همراه سخت‌افزار بهبود یافته بهره می‌برد.
«فیل شیلر» نایب رئیس اپل در کنفرانس خبری در تشریح جزئیات آیفون هشت و هشت پلاس که به ترتیب صفحه نمایش‌های ۴.۷ . ۵.۵ اینچی دارند، گفت: این‌ها نخستین تلفن‌های هوشمندی هستند که واقعا برای بهره‌مندی از فناوری واقعیت مجازی ساخته شده‌اند.
دیگر محصول اپل که در این کنفرانس معرفی شد و پیش از این برخی جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر شده بود، آیفون ایکس نام دارد که صفحه نمایش آن ۵.۸ اینچ است و برای اولین بار، دکمه معروف هوم از پایین آن حذف شده است.
با حذف این دکمه و همچنین حسگر اثر انگشت، دوربین جلویی این محصول به همراه حسگرهای مخصوصی که در قسمت بالایی آن تعبیه شده است، وظیفه تشخیص چهره صاحب تلفن را بر عهده دارند.

کد خبر 319365