۸ هزار خودرو فرسوده طی ۵ ماه از رده خارج شد/ روند لاکپشتی اسقاط خودروهای فرسوده

آلودگی هوا موضوعی است که در سال های اخیر دغدغه مسئولان و مردم کشور شده است و هر ساله طرح های متنوعی برای کاهش آلودگی هوا تدوین، قانون گذاری و ابلاغ می‌شود اما در زمان اجرا به دلیل همسو نبودن همه شرایط لازم، اجرای این طرح ها به تعویق افتاده و یا معلق می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هوا تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها در شهرهای بزرگ است و مسئولان نیز برای رفع این مشکل، طرح‌هایی را به تصویب رسانده اند که از جمله آنها می‌توان به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و نوسازی وسایل حمل و نقل خصوصی و عمومی اشاره کرد اما با وجود این، هنوز هیچ یک از این طرح ها به سرانجام مطلوب نرسیده است
بر اساس آمار موجود در حال حاضر، بالغ بر ۶ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که درحدود ۲۶ درصد از این خودروها دارای عمر بیش از بیست سال هستند. 
در کشورهای پیشرفته به ازای هر یکصد خودرو وارد شده به ناوگان حمل و نقل، بیش از ۵۰خودرو از این ناوگان خارج می‌شود، در حالی که این رقم در کشور ما با وجود بالا بودن میانگین سن خودروهای فرسوده در حال تردد، بسیار ناچیز است (کمتر از یک خودرو) و این امر نه تنها نشان‌دهنده عدم دستیابی ناوگان حمل و نقل کشورمان به شرایط متعادل و پایدار بلکه فاصله بسیار زیاد این ناوگان با شرایط مناسب است
به راستی چرا تاکنون با وجود بحث های گوناگون و سیاستگذاری های اتخاذ شده در کشورمان، تاکنون اقدام جدی و عملی در این زمینه صورت نپذیرفته است
 

تردد ۲۰۰ هزارخودروی ۲۰ ساله در اصفهان 
طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده برای اولین بار اواخر دهه ۷۰ از سوی مسئولان محیط زیست وقت مطرح و کار کارشناسی روی آن انجام شد اما به دلیل اینکه هیچگاه امکان اجرای آن با توجه به وجود بیش از یک میلیون خودرو و موتورسیکلت وجود نداشت اجرایی نشد.
در حالی که به گفته رییس ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو شهرداری اصفهان، در حال حاضر ۲۰۰ هزار خودروی سواری با طول عمر بیشتر از ۲۰ سال در شهر اصفهان تردد می کنند، رییس پلیس راهور استان اصفهان اعلام می کند: طی ۵ ماهه نخست سال جاری تعداد ۷ هزار خودروی سبک فرسوده و ۱۰۰۰ خودروی سنگین فرسوده از رده خارج شده اند.

سرهنگ رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اذعان می کند: آمار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به نسبت خودروهایی که شماره گذاری شده اند، بسیار ناچیز است.

وی تاکید می کند: این چرخه نامتعادل دلایل متعددی دارد اما از جمله مواردی که باعث عدم رغبت مراجعه رانندگان برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شده است، نبود تسهیلات وام و یارانه به مالکان خودروهای فرسوده است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان می گوید: اینکه رغبت مالکان خودروهای فرسوده برای از رده خارج کردن خودروهایشان کاهش یافته، هیچ ارتباطی با پلیس ندارد چرا که به زور نمی توان مردم را مجبور به انجام این اقدام کرد اما در برنامه پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان است که به عنوان مثال در صورت تصویب طرح، اجازه ورود به خودروهای فرسوده در طرح زوج و فرد را در آینده ای نزدیک نخواهیم داد.

سرهنگ رضایی تصریح می کند: مسأله این است افرادی که دارای خودروی فرسوده هستند باید توانایی داشته باشد خودروی جدیدی را جایگزین خودروی فرسوده خود کنند پس باید در این راستا از سوی دولت تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

خودروهای فرسوده ۵ برابر خودروهای معمولی آلایندگی ایجاد می کنند
ترافیک، خیابان های شهر را به یک توقفگاه بزرگ تبدیل کرده است که این شرایط موجب کاهش ظرفیت حمل و نقل عمومی می شود و مترو نیز پاسخگوی درصد بسیار پایینی از نیازهای حمل و نقل عمومی است
خروج یک خودروی فرسوده به ازای شماره گذاری یک خودروی جدید در کنار سایر راهکارها می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی کلانشهرهای کشور به ویژه اصفهان داشته باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا یکی از سیاست های اصلی کاهش آلودگی هوا را از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می داند و اظهار می کند: با توجه به اینکه خودروهای فرسوده تا ۵ برابر خودروهای معمولی آلایندگی در محیط زیست ایجاد می کنند، الزام به از رده خارج کردن آنها از اصول بدیهی است که باید اجرا شود.

علیرضا صلواتی تاکید می کند: در این میان ارایه تسهیلات دولتی بسیار مهم است، اینکه امتیازهایی را برای شهروندان پیش بینی کنیم تا ترغیب شوند خوردوهای خود را از رده خارج کنند.

وی که از روند خارج کردن خودروهای فرسوده راضی نیست، تصریح می کند: روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به هیچ عنوان مطلوب نیست و با توجه به اینکه تعداد خودروهای فرسوده سطح شهر زیاد است، می طلبد همت همگانی داشته باشیم و راهکارهایی رابرای شهروندان ایجاد کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه می دهد: البته اعمال قانون هم دیگر راهکاری است که باید انجام شود تا شهروندان ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهر را جدی بگیرند.

وی یادآور می شود: با توجه به اینکه سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو به شهر اصفهان اضافه می شود، برای حفظ ترافیک شهر، نیاز داریم که به همان تعداد خودروهای فرسوده از مدار تردد خارج شوند تا سطح ترافیک فعلی حفظ شود.

صلواتی معتقد است اگر تعادل بین ورود خودروهای جدید و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نباشد، شهر آرام آرام به پارکینگ بزرگی برای خودروها تبدیل می شود.

وی تعداد خودروهای شهر اصفهان را بیش از حد ظرفیت معابر می داند و می گوید: این موضوع مشکلات زیاد ترافیکی و آلودگی های جوی را به وجود می آورد بنابراین می طلبد به سمتی برویم که سطح سرانه خودرو را در شهر حفظ کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اعلام اینکه حدود یک میلیون دستگاه خودرو در شهر اصفهان وجود دارد که از این تعداد  روزانه ۶۰۰ هزار خودرو در سطح شهر تردد می کنند، اضافه می کند: هر چه سرانه مالکیت خودروها افزایش یابد، حجم استفاده از معابر شهر، شلوغی و اتلاف وقت هم گسترش می یابد.

وی ارایه تسهیلات بانکی و امتیازهای لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و همچنین اعمال قانون را از جمله راهکارهای مؤثر در از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می داند تا آرام آرام نازیبایی تردد خودروهای فرسوده، آلودگی های بصری و زیست محیطی را شاهد نباشیم.

به نظر می‌رسد باید دلایل استقبال کمرنگ مالکان از جایگزینی و حذف خودروهای فرسوده بررسی و تدابیر لازم برای تسریع در این اقدام اتخاذ شود
به هر حال آنچه پر واضح است اینکه سرمایه گذاری بیشتر دولت، اعطای تسهیلات و کاهش بوروکراسی اداری و بانکی مؤثرترین راهها برای تسریع در خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل به شمار می روند.

کد خبر 319353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.