سایه مخاطرات زیست محیطی بر سر اصفهان

درحالی که هنوز فصل زمستان شروع نشده، وارونگی هوا و آلودگی هایش رخ نمایان کرده و این نشان می دهد، همچنان مشکلات زیست محیطی در شهر ادامه دارد تا بر اساس آن روزانه جان ۹ نفر بر اثر آلودگی هوا گرفته شود.

به گزارش ایمنا،  اصفهان از لحاظ اقلیمی با وضعیت نگران کننده ای مواجه است به گونه ای که وجود ریزگردها در شرق اصفهان همراه با توسعه بیابان زایی اصفهان را نیز تهدید می کند.
میزان کم بارندگی در این شهر، وجودصنایع بزرگی مثل فولادمبارکه، ذوب آهن، نیروگاه ها و حتی صنایع کوچک،  در صورت نبود کنترل می تواند منشاء آلودگی باشد.
طبق گفته برخی کارشناسان در نیمی از روزهای سال شاهد سکون هوا هستیم و البته همه شهروندان به این موضوع واقف هستند که آب، خاک و هوای شهر اصفهان در وضعیت بحرانی قراردارد.

به گفته اعضای شورای شهر اصفهان در شهر اصفهان روزانه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تردد می کنند و همه این مسائل باعث شده شرایط نامطلوبی را در شهر اصفهان شاهد باشیم.
فتح الله معین رییس شورای شهر اصهان با تایید مشکلات عدیده زیست محیطی در شهر اصفهان با اشاره به برنامه های انجام شده برای رفع مشکلات گفت:  اولین اقدام، بررسی وضعیت محیط زیست اصفهان از نظر منشاء آلاینده ها بود که این اقدام را اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان انجام داد.

اجرای طرح جامع آلودگی هوا

وی افزود: منشاء بسیاری از آلاینده توسط این سازمان استخراج شد و سپس طرح جامع کاهش آلودگی هوا را ارایه کرد که بین دستگاه های مختلف برای رفع معضل تقسیم بندی شد.
رییس شورای شهر اصفهان ادامه داد: در دو سال گذشته سوخت نیروگاه هایی که در مجاورت شهر اصفهان بودند و همچنین کارخانجات و کارگاه هایی که دود آنها برای شهر اصفهان ایجاد آلایندگی می کرد، تبدیل به گاز شد و این خود میزان آلایندگی ها را کاهش داد، همچنین تغییر نوع سوخت مصرفی خودروها در شهر اصفهان دیگر اقدام ارزشمندی بود که تحقق یافت؛ با رویکرد وزارت نفت سوخت یورو ۴ مورد استفاده قرار گرفت که آلایندگی های آن کمتر از بنزین های قبلی است.
معین پیشنهاد داد: حرکت تکمیلی برای رفع بهتر آلودگی هوا می تواند استفاده از سوخت دیزل برای خودروها باشد.
وی اعلام کرد: بنابر اعلام پالایشگاه اصفهان و شرکت پخش فرآورده های نفتی اصفهان، سوخت دیزلی که به اتوبوس های شهر اصفهان تحویل داده می شود، ویژه است، اما هنوز نیاز به بهبود کیفیت دارد.
رییس شورای شهر اصفهان با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز شهری به منظور بهبود وضعیت محیط زیستی شهر گفت: توسعه حجمی فضای سبز نیز حرکت ارزشمند دیگری بوده که از دوره های مدیریتی قبل انجام شده و امیدواریم در کنار انجام سایر اقدامات نتایج خوبی داشته باشد. ‌
خشکی زاینده رود ناشی از سوء مدیریت است

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه متأسفانه رودخانه زاینده رود که شریان اصلی شهر اصفهان است، دچار مشکل کم آبی شده است تصریح کرد: به نظر من تنها دلیل قطع مکرر آب رودخانه زاینده رود،  سوء مدیریت است و این امر باعث شده وضعیت محیط زیست شهر اصفهان شکننده تر شود،  البته برای رفع آن باید چاره ای اندیشید که بخشی از آن جای دیگر انجام و بخش دیگری از تصمیم گیری ها در شهر اصفهان انجام می شود که باید در این زمینه با حساسیت ویژه ای حرکت کرد.
رییس شورای شهر اصفهان با بیان اینکه برای جبران کمبود آب در فضای سبز شهری اقداماتی مد نظر قرارگرفته است بیان کرد: فضای سبز شهری از عناصر حیاتی توسعه پایدار در شهر اصفهان به شمار می رود و به غیر از مسائل زیست محیطی، مباحث روانی هم به همراه دارد برای همین در بودجه سال ۹۶،  ۳۴۰ میلیارد تومان برای بهبود، نگهداری و پایداری فضای سبز شهراصفهان پیش بینی شده است که از این میزان  ۸۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مربوط به ایجاد زیربناهای لازم برای استفاده از پساب های موجود در شهر و مابقی برای بهبود شبکه آبیاری و استفاده از روش های نوین آبیاری در سطح شهر است.

معین ادامه داد: اقدام دیگری که سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری آغاز کرده، استفاده از گونه هایی با نیاز آبی کمتر و سبزینگی بیشتر است، در فضای سبز شهری باید از گونه هایی استفاده شود که دارای طراوت باشد، در واقع باید گونه هایی را استفاده کرد که در عین زیبایی توأم با نیاز آبی کم باشد.

کد خبر 319351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.