«پارکومتر» راهکاری منطقی برای برقراری عدالت در پارک خودروها

در حال حاضر شهر تاریخی اصفهان با بافت قدیم خاص خود، با مشکلات عدیده ترافیکی مواجه است که این مشکلات به علت روی آوردن بیش از حد شهروندان به استفاده از خودرو شخصی و همچنین وجود ضعف و کمبودها در زمینه زیرساختهای وسایل نقلیه عمومی، روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شهر اصفهان با توجه به رشد و گسترش شهرنشینی و مهاجرت‌های شهری، معضلات‌ این کلان شهر بیش از پیش پیچیده‌ شده و برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری را با چالش‌های جدی رو به رو ساخته است.

یکی از مهمترین دلایل تشدید ترافیک، به هم خوردن نظم خیابان ها، مانعی برای رانندگی منظم سایرخودروها، اتلاف وقت رانندگان و افزایش تخلفات رانندگی «پارک دوبل» است که در سال های اخیر رشد قارچ گونه ای در خیابان ها و معابر شهر اصفهان داشته و به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است.

در میان کاربری‌های شهری، کاربری پارکینگ، از جمله مواردی است که کلیه کاربری های شهری به وجود آن نیاز دارند و روشن است که در دنیای وابسته به اتومبیل، پارکینگ‌ها نیز به اندازه راه‌ها و پل‌ها اهمیت دارند، زیرا دسترسی آسان به‌ محل کار، سکونت، خرید، تفریح و غیره را فراهم ساخته است.

همچنین از آن جا که‌ زمان توقف خودروها در شهرها به مراتب بیشتر از مدت زمان حرکت آنهاست، از این‌رو پیش‌بینی فضای مناسب‌ پارکینگ خودروها، بویژه در مناطق پرتراکم و مرکزی شهر از اهمیت زیادی برخوردار است.

اما به‌رغم همه‌ برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای ساماندهی پارکینگ ها انجام شده است، در حال حاضر کاربری پارکینگ در اصفهان بسیار نگران‌کننده است و به عنوان‌ یکی از معضلات پیچیده شهری از آن یاد می‌شود.

در ترافیک سنگین و جای پارک نایاب، رانندگان با چند بار بالا و پایین کردن یک خیابان، دست آخر دوبله یا سوبله پارک می کنند اما حاضر نیستند از پارکینگ استفاده کنند.

نمی توان فقط با جریمه کردن، رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت

حاشیه خیابان‌ها تبدیل به پارکینگی از انواع خودروها و موتورسیکلت‌ها شده است، پارکینگی که حتی زیر تابلوهای ایستگاه‌های اتوبوس، توقف مطلقاً ممنوع و پیاده‌روها هم انجام می‌شود بدون اینکه کسی توجهی به تابلوهای حمل با جرثقیل داشته باشد.

یک شهروند اصفهانی با اشاره به معطلی نیم ساعته خود برای خروج از پارک به دلیل پارک دوبل خودرو دیگر، می گوید: اینکه راننده ای اقدام به پارک دوبل می کند به دلیل بی توجهی به قوانین و ضعف فرهنگ وی از عواقب اقدام صورت گرفته است.

اکبر وانویی معتقد است تخلفات رانندگی مهمی که به صورت روزمره به وضوح اتفاق می افتد شامل نبستن کمربند ایمنی، پارک دوبل، عدم رعایت مسیر حرکت و دقت به مسیرهای تردد یک طرفه است که به درستی فرهنگ سازی نمی شود.

وی اضافه می کند: مهمترین اقدام پلیس در پارک دوبل جرایم نقدی و توقف خودرو به مدت یک هفته است که به دلیل عدم حضور مؤثر پلیس در سطح شهر این اتفاق نیز نمی افتد تا رانندگان متخلف جری تر شود، البته نمی توان با صرف جریمه کردن، رعایت قوانین را از عموم مردم انتظار داشت.

وانویی اضافه کرد: در صورتی که فرهنگ درست و قانونی پارک کردن آموزش داده شود تردد در خیابانها روان تر شده و در ادامه بار ترافیک شهری نیز کاهش خواهد یافت.

یک مغازه دار اصفهانی نیز در این خصوص می گوید: وقتی پارک دوبل می شود ترافیک خیابان ها بیشتر شده و بی نظمی ایجاد می شود.

بصیر احمدی با بیان اینکه پارک دوبل در خیابانهای یک طرفه ترافیک بیشتری به وجود می آورد، اضافه می کند: این در حالی است که طرح یک طرفه کردن بعضی از خیابان ها برای آسان کردن رفت و آمدهاست.

وی اظهار می کند: علاوه بر خودروهای شخصی خودروهای حمل مواد گوشتی، شیر و لبنیات، مواد دارویی و خودروهای با پلاک دولتی نیز به شکل دوبل پارک می کنند که با توجه به توقف طولانی مدت این خودروها مسیرهای تردد دچار بی نظمی می شود.

«پارکومتر» راهکاری منطقی برای برقراری عدالت پارک خودروها در خیابان

در این باره معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: جای تأسف است که پارک های دوبله در خیابان های اصفهان به صورت یک فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسی راحت تر برای مردم ملاک است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام کاری خودرو خود را در نزدیک ترین محل ممکن پارک کنند.

علیرضا صلواتی ادامه می دهد: شهروندان باید به این باور برسند که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند چرا که با پارک دوبل یک خط از خیابان را از مسیر خارج نموده و این به نوعی تجاوز به حقوق سایر شهروندان است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به پارک های حاشیه ای خیابان های اصفهان، می گوید: این امر به صورت یک فرهنگ در جامعه جا افتاده و دسترسی راحت تر برای مردم ملاک است و لزوماً رانندگان اصرار دارند در هنگام انجام کاری خودرو خود را در نزدیک ترین محل ممکن پارک کنند.

وی با اشاره به تکمیل نبودن ظرفیت پارکینگ‌های برخی از نقاط شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر و اشباع شدن ظرفیت پارک های حاشیه ای، اظهار می کند: متاسفانه ظرفیت‌ پارکینگ‌ها عموما تکمیل نمی‌شود و به عبارتی مردم عادت ندارند که از پارکینگ به جای پارک کنار خیابان استفاده کنند؛ از سوی دیگر پلیس همیشه در خیابان حضور ندارد و اعمال قانون در همه ساعات روز امکان پذیر نیست که طی قرادادی با پلیس این مشکل به زودی رفع خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: برای رفع پارک های حاشیه ای خیابان های اصفهان تاکنون طرح های مختلفی از جمله پارکومترهای سکه ای، موبایل پارک، پارکبان و غیره اجرا شده که با نقاط ضعف و قوت هایی همراه بود اما در نهایت با تجربه اجرای این طرح ها، شهرداری اصفهان به این نتیجه رسید که طرح مکانیزه و هوشمندی را اجرا کند.

وی ادامه می دهد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و شورای ترافیک استان، مصوبه اجرای پارکومتر برای ۱۴ خیابان شهر در فاز اول  از جمله خیابان های آیت الله طالقانی، آیت الله شمس آبادی، شیخ بهایی، شهید بهشتی، چهارباغ بالا و محور خیابان توحید گرفته شده است.

به گفته صلواتی در حال حاضر در خیابان های توحید، حکیم نظامی، نظر و شریعتی طرح پارکومتر اجرا شده و قراراست در فاز بعدی در خیابان های شهید بهشتی، شیخ بهایی و شمس آبادی نیز اجرایی شود.

وی خاطرنشان می کند: خط کشی های لازم در خیابان های توحید، حکیم نظامی، نظر و شریعتی همراه با نصب پارکومترها انجام شده و در مرحله آموزش هستیم.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، حدود ۱۰ میلیارد ریال برای ۱۴ خیابان مورد نظر برای اجرای این طرح در فاز اول هزینه می شود.

وی تاکید می کند: قیمت گذاری ها در این طرح به گونه ای انجام شده که رغبت شهروندان به انجام سریع کارهای روزمره افزایش یافته تا رانندگان هر چه سریعتر به خودرو خود بازگردند تا امکان پارک خودرو برای همه فراهم باشد.

پارکومتر برای فرهنگ سازی!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: با اجرای طرح پارکومتر بیشتر بنا به فرهنگسازی داشتیم و با توجه به اینکه این طرح برای اولین بار وارد شهر اصفهان شده است، سعی کردیم بیشتر ارشادی و برای اجرای عدالت پارک خودروها انجام شود.

وی با بیان اینکه بیشتر در صدد هستیم از جریمه کردن خودروها تا حد امکان پرهیز شود و به نوعی رویکرد آموزشی داشته باشیم، تاکید می کند: در طرح پارکومتر حداکثر زمان پارک ۲ ساعت است زیرا معتقدیم بهره وری پارکینگ ها را باید افزایش داد و در عین حال پارک دوبل را به حداقل رساند.

صلواتی معتقد است که با همکاری شهروندان می توان این مهم را عملیاتی کرد.

برای پارک کردن در خیابان هایی که مجهز به پارکومتر است باید به نکات زیر توجه کرد: ابتدا راننده خودروی خود را در محلی که خط کشی شده و حتما بین خطوط و در داخل جایگاه پارک می کند، به هر جایگاه یک شماره و یک جهت اختصاص یافته که کنار جایگاه حک شده است و نشان دهنده شماره جایگاه خودرو و جهت آن، محل قرارگیری دستگاه پارکومتر را نشان می دهد؛ در یک سوی این دستگاه ۸ دکمه مربوط به ۸ جایگاه پارک می باشد و ۲ دکمه دیگر برای تایید و کنسل است، البته راهنمای استفاده از دستگاه نیز بر روی خود دستگاه موجود می باشد.

شهروندان برخورد های قانونی را سلیقه ای می دانند

ابراز نارضایتی شهروندان از ضعف های فرهنگ رانندگی در حالی است که عدم برخورد قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی با راننده متخلف موجب شده معضل دوبل پارک به مسأله ای عادی تبدیل شود.

به عقیده کارشناسان علت رواج یک ضد فرهنگ ضعف اهرم های نظارتی و برنامه ریز بوده و به همین دلیل نمی توان قبل از توسعه برنامه های فرهنگ ساز از عموم مردم انتظار برخورد مدبرانه را داشت.

یک کارشناس امور شهری در این خصوص تصریح می کند: برخوردهای مقطعی پلیس با تخلفات رانندگی موجب شده شهروندان این نوع از برخورد قانونی را سلیقه ای بدانند و در نتیجه این برخورد عملاً در نهادینه کردن فرهنگ خاص رانندگی تاثیری نداشته است.

طاهر صفرپور اضافه می کند: به عنوان مثال پارک دوبل در برخی مواقع به تشخیص پلیس جریمه می شود و در برخی موارد نیز راننده با حضور پلیس راهنمایی و رانندگی پارک کرده و حتی خودروی خود را نیز ترک کرده است.

وی ادامه می دهد: مدیریت شهری اصفهان به منظور رفاه حال شهروندان پارکینگ‌ها را احداث کرده است اما شهروندان حاضر نیستند برای پارک خودروهای خود از پارکینگ‌ها استفاده کنند و خودروهای خود را در خیابان‌های شهر پارک می کنند و سبب افزایش ترافیک در معابر می‌شوند که اجرای طرح پارکومتر می تواند راهکار خوبی برای رفع این معضل باشد.

کد خبر 319176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.