توسعه شاخص های خدمات شهری در منطقه ۱۵

به گفته مدیر منطقه ۱۵ شهرداری ، پس از الحاق خوراسگان به شهر اصفهان اتفاقات خوبی برای محدوده رقم خورد و منطقه ۱۵ خود را با شاخص های کلانشهر اصفهان مطابقت داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه ۱۵ (خوراسگان) در سال ۹۱ به شهر اصفهان الحاق شد؛ در این سالها پروژه های عمرانی، خدماتی و فرهنگی متعددی برای توسعه و آبادانی این منطقه اجرا شده است.

برای آگاهی از فعالیت های انجام شده و برنامه های این منطقه، گفتگویی را با «رضا مختاری- مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:

الحاق شهر خوراسگان چه تحولاتی را برای این منطقه به وجود آورده است؟

پس از پیگیری های متعدد و با تعامل های موجود، مدیران شهری به این نتیجه رسیدند که شهر خوراسگان به یکی از مناطق شهر اصفهان تبدیل شود و این الحاق با تعداد زیادی اعضای موافق شورای اسلامی شهر اصفهان صورت گرفت که در حال حاضر خادمان مردم در این منطقه به عنوان شهرداری منطقه ۱۵ اصفهان مشغول به فعالیت هستند.

این اتفاق بسیار خوب است چرا که شهر خوراسگان در دل شهر اصفهان بود و یکی از ورودی های اصلی شهر اصفهان از سمت شرق به شمار می رفت.

پس از الحاق، اتفاقات خوبی برای خوراسگان رقم خورد و منطقه ۱۵ خود را با شاخص های کلانشهر اصفهان مطابقت داد، شاخص های اقتصادی، کالبدی، اجتماعی، زیست محیطی و دیگر عوامل که به عنوان یک منطقه پایدار ایفای نقش می کند.

شهر خوراسگان یک شهر باهویت، اصیل، ریشه دار و شهری است که حدود ۵۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و رکورددار تقدیم شهدا در بین مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان است.

خوراسگان از ابتدا شهری فرهنگی بود که در کنار آن دانشگاه آزاد خوراسگان، دانشگاه پیام نور، حوزه علمیه فعال، مساجد و کانون های فرهنگی بسیاری وجود داشته و از نظر تعداد و فعالیت مساجد بی نظیر بود؛ پس از الحاق نیز مقرر شد در فضاهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی روح تازه ای دمیده شود و خود را به عنوان منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با شاخص های شهرداری اصفهان منطبق کند.

البته تغییرات خوبی هم از نظر بودجه، اعتبارات و کمک های شهرداری اصفهان به این منطقه رخ داد که باعث خرسندی شهروندان شد.

برای ایجاد امکانات رفاهی محله ارغوانیه چه برنامه ریزی هایی انجام شده است؟

محله ارغوانیه از محلات جدید در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی است. متأسفانه در حال حاضر محله ارغوانیه با فقدان فرهنگسرا روبه رو است اما سرانه منطقه ۱۵ از نظر فراوانی مراکز فرهنگی، بالاست و جزء مناطق اول و دوم شهر اصفهان محسوب می شود.

در حال حاضر فرهنگسرای قصر با زیربنای ۷۰۰ مترمربع تکمیل شده و یک فرهنگسرا در خیابان شریعتی با زیربنای ۴۵۰۰ مترمربع به عنوان بزرگترین فرهنگسرای شهر اصفهان احداث شده است.

فرهنگسرا و مجموعه ورزشی دیگری را در محله گورت با زیربنای ۱۵۰۰ مترمربع احداث کردیم و اکنون نیز در حال ساخت چند فرهنگسرا هستیم.

بی شک در بودجه سال آینده شهرداری منطقه ۱۵ ایجاد فضاهای فرهنگی در ارغوانیه لحاظ خواهد شد.

در شهرک الهیه ارغوانیه زمین ۱۳ هزار مترمربعی را تملک کرده ایم تا فضای سبز خوبی برای شهروندان ساکن در ارغوانیه احداث کنیم.

در شهرک مروارید که در نزدیکی ارغوانیه است، سال گذشته پارک خوبی افتتاح شد به طوری که سرانه فضای سبز و سرانه رفاهی منطقه ۱۵ را در سطح خوبی قرار داد.

سرانه منطقه ۱۵ از نظر مراکز فرهنگی در جایگاه دوم مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان است.

با توجه به فراوانی باغ ها و زمین های کشاورزی، از نظر سرانه اکولوژیک منطقه ۱۵در جایگاه بالایی قرار دارد اما از نظر سرانه فضاهای پارک و تفرجگاهی سرانه خوبی نداریم به طوری که در حد ۶ مترمربع است و با سرانه اصفهان فاصله زیادی داریم؛ البته در دو سال اخیر سعی کردیم سرانه را افزایش دهیم و این نهضت همچنان ادامه دارد.

اقدام خوبی که در این منطقه انجام شد، اجرای سیستم آبیاری قطره ای بود، در این دو سال حدود یک میلیارد تومان فقط برای آبیاری فضای سبز هزینه کردیم تا مصرف آب را به صورت چشمگیری کاهش دهیم.

قرار بود در نزدیکی بیمارستان فارابی، پل هوایی نصب شود، این اتفاق چه زمانی محقق می شود؟

بعد از اینکه سامانه بی. آر. تی در خیابان جی راه اندازی شد، یکی از مباحث مهمی که کلید خورد، احداث پل های عابر پیاده بود.

در محور خیابان جی، تعداد ۹ پل هوایی مکانیزه تعریف شد، تجهیزات اولیه تعدادی از آنها خریداری شده و جانمایی ۲ پل هوایی انجام شده است که یکی از آنها در مقابل تامین اجتماعی و دیگری در حوالی هتل نگین می باشد چون این نقاط از مکان های پر تردد هستند.

در جنب بیمارستان فارابی نیز برای احداث پل هوایی، طرح های اولیه آماده شده است.

با توجه به تردد های شهروندان ساکن در شهرک میلاد و مراجعه کنندگان بیمارستان فارابی، پل هوایی طراحی و برای ساخت ان اقدامات خوبی انجام شده است.

البته هنگامی که فونداسیون این پل ریخته شد، با تعارضاتی روبه رو شدیم که پس از برگزاری جلسات با مالکان با توقف کوتاهی ادامه ساخت پل هوایی از سر گرفته شد.

در حال حاضر عملیات احداث پل هوایی ادامه یافته است و تا اوایل ماه آینده تحویل شهروندان می شود.

البته احداث پل های عابر پیاده با مشکلاتی همراه است و معمولاً تعارض هایی با شرکت های آب و برق پیدا می کند.

چه اقدامی برای نوسازی خانه های مخروبه و احیای بافت فرسوده منطقه صورت گرفته است؟

منطقه  ۱۵ از جمله مناطقی است که بافت فرسوده زیادی دارد، به طوری که حدود ۱۴۰ هکتار از بافت فرسوده شهر اصفهان در این منطقه  قرار دارد.

شهرداری اصفهان طی ۲ سال گذشته تسهیلات خوبی را برای بازآفرینی بافت فرسوده ارایه کرده است.

برای مالکان منازل واقع در محدوده بافت فرسوده مصوب شورای عالی معماری و شهرسازی، شهرداری اصفهان تسهیلات خوبی را هنگام صدور پروانه ساخت ارایه کرده است که به واسطه آن بسیاری از منازل مخروبه بازسازی شدند اما هنوز بافت فرسوده زیادی در منطقه وجود دارد.

ما معتقد به توسعه درون زا هستیم تا حاشیه نشینی رواج پیدا نکند از این رو دفتر تسهیلگری بافت فرسوده را در منطقه ۱۵(محل سابق شورای اسلامی خوراسگان) تأسیس کردیم.

مهمترین وظیفه دفتر تسهیلگری بافت فرسوده شناسایی بافت های فرسوده، مشاوره به مالکان خانه های فرسوده و ارایه طرح هایی برای ساماندهی بافت های فرسوده است.

مالکان خانه های قدیمی در محدوده بافت فرسوده مصوب می توانند به این دفتر مراجعه تا بافت های فرسوده به بافت های کارآمد شهری تبدیل شود.

شهروندان به جای مهاجرت باید توسعه درون زا را در داخل بافت های شهری مد نظر قرار دهند.

برخی از شهروندان در خصوص روشنایی بلوار آب گلایه مند هستند، توضیح شما در این باره چیست؟

یکی از اقدامات خوب منطقه احداث ضلع شرقی بلوار آب به طول حدود ۳.۵ کیلومتر بود. هنگام احداث این بلوار تعارضات زیادی را با برخی از شرکت های خدمات رسان از جمله تأسیسات آب و فاضلاب، برق و گاز پیدا کردیم.

البته همه جابه جایی های لازم انجام شد و بلوار آب با هزینه ای افزون بر  ۵ میلیارد تومان احداث شد.

پس از آن دو دستگاه پل بتنی با عظمت بر روی این بلوار احداث شد که با بهره برداری از آنها شهروندان ساکن  در محله های حاشیه ای بلوار به راحتی امکان تردد دارند اما روشنایی بلوار هنوز ایراد دارد.

روشنایی بلوار وظیفه شهرداری نیست اما با این حال مکاتباتی را با شرکت برق انجام داده ایم و مسئولان قول همکاری داده اند.

در حال حاضر اداره برق از نظر تأمین اعتبارات مالی با مشکل مواجه است، حتی پیشنهاد دادیم که شهرداری در تأمین هزینه روشنایی بلوار مشارکت داشته باشد، با این حال متأسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.

نکته قابل توجه این است که شهرداری بیش از توان خود در این بلوار هزینه کرده است و اگر این بلوار به سمت منطقه ۴ ادامه پیدا کند، یکی از محورهای ارتباطی بسیار خوب بین خیابان های مشتاق و ارغوانیه خواهد شد. امیدواریم تا پایان امسال روشنایی بلوارآب به نتیجه برسد.

کد خبر 319164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.