توسعۀ فرهنگی بدون سینما، تئاتر و موسیقی رقم نخواهد خورد

آیین نکوداشت روز ملی سینما به همت انجمن سینمای جوانان اصفهان در سالن اجتماعات هنرستان هنرهای زیبای پسران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر چه در تقویم، بیست و یکم شهریور ماه روز ملی سینما نامیده شده اما وجود مشکل بزرگی چون نداشتن مکانی مختص اجرای برنامه های انجمن سینمای جوان اصفهان _ که بزرگترین و فعالترین دفتر انجمن های کشور پس از تهران است_  موجب آن شد که فعالان سینمایی این انجمن  در اصفهان، با یک روز تاخیر جشنی را در سالن تبدار هنرستان هنرهای زیبا برای پاسداشت این روز برگزار کنند و البته نوید مهدی مقدری، عضو کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای شهر برای اختصاص مکانی به این انجمن پس از ۳۲ سال، همگان را به این باور رهنمون شد که هر روز که در آن گامی برای تعالی و ارتقای سینما و اهالی آن برداشته شود روز سینماست.

در این مراسم که با حضور پرویز طاهری معاون فرهنگی هنری ارشاد اسلامی اصفهان، مهدی مقدری عضو کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای شهر، رضا دهقان رئیس امور سینمایی ارشاد اصفهان، حجت الله سلطانی مدیر امور انجمن های بسیج هنرمندان اصفهان، مهدی احمدی فر رئیس حوزۀ هنری اصفهان، سید محمد طباطبایی رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان، فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان و خانوادۀ مرحوم مسعود برخوردای برگزار شد، سید محمد طباطبایی رئیس انجمن سینمای جوان اصفهان به ارائۀ گزارشی کوتاه از فعالیت های این انجمن پرداخت و آن را بزرگترین انجمن کشور بعد از دفتر تهران و کانون عکس این انجمن را بزرگترین کانون عکاسان کل کشور در سال ۹۶ معرفی کرد.

طباطبایی با اشاره به برگزاری برنامه های این انجمن مثل عصرهای سینما، کارگاه فیلمسازی شهرام مکری و ... آخرین افتخار انجمن را کسب جایزۀ بهترین فیلم در بخش Short Film Theme Childhood سومین جشنواره بین المللی آتلانتیک  کلمبیا برای فیلم «پل» ساختۀ امین قشقاییان دانش آموختۀ انجمن سینمای جوان اصفهان دانست و گفت: فیلم «پل» در بیست و هشتمین جشنوارۀ بین المللی فیلم کودک و نوجوان تولید شد و مگر می شود از این جشنواره سخن گفت و از زاون قوکاسیان یادی نکرد. وقتی در جشنوارۀ بیست و هفتم از زاون تقدیر شد او پشت تریبون رفت و گفت: آرزو می کنم که فیلمسازان اصفهانی برای اصفهان فیلم بسازند و یکسال بعد این آرزو محقق شد و ما سه سال است که این رویه را ادامه داده ایم. می توان گفت دانه ای که زاون کاشت ما آبیاری کردیم و اکنون با همت همۀ فعالان به یک درخت تنومند بدل شده است.

پس از ایراد این سخنان کلیپی از منتخب تولیدات انجمن سینمای جوان در سال ۹۶ پخش شد و مهدی مقدری، عضو کمیسیون فرهنگی و سخنگوی شورای شهر اصفهان پشت تریبون رفت تا این روز را به اهالی آن شادباش بگوید.

مقدری یکی از دغدغه های تیم جدید شهرداری را توسعۀ فرهنگی دانست و گفت: مسئلۀ توسعۀ فرهنگی مزیت مطلق ماست و معتقدیم که توسعۀ فرهنگی بدون سینما، تئاتر و موسیقی رقم نخواهد خورد.

وی افزود: جامعه ای که برای کتابخوانی وقت ندارد تنها می تواند از طریق سینما رشد کند و اگر کتاب و سینما در جامعه ای رواج نداشته باشد چیزی از آن جامعه باقی نخواهد ماند.

مقدری ادامه داد: جامعۀ بدون فیلم جامعۀ بدون داستان است و جامعۀ بدون داستان جامعۀ بدون تخیل خلاق و جامعۀ بی تخیل خلاق نیز جامعه ایست که حرفش بی معنا و ارزش و ثمر است.

او گفت: معتقدم که در مسند قدرت باید بیش از آنکه بگوییم بشنویم. ما جلساتی را برای حل معضلات سینمای استان با مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده ایم و از اهالی سینما تقاضا دارم که ما را نه تنها به عنوان نمایندۀ مردم در شورای شهر بلکه به عنوان نمایندۀ صنفی خودشان بدانند.

سخنگوی شورای شهر اصفهان ادامه داد: بی تردید جریان ما زمانی احساس پویایی خواهد کرد که نهاد های مستقل در آن قدرت بگیرند و تقویت شوند و این نوید را می دهم که پس از استقرار تیم جدید شهرداری تلاش نهادها رصد، مشکلات آنان پیگیری و مکان هایی نیز برای در اختیار نهادن آن ها مشخص شود.

وی اظهار داشت: اصفهان یک برند جهانی است و در شهری که جشنوارۀ بین المللی فیلم و کودک و نوجوان برگزار می شود باید زیر ساخت های جهانی نیز وجود داشته باشد چرا که نگاه یک هفته ای به جشنواره ظلمی بزرگ به سینمای کودک است که خود در ساختار سینمایی کشور محروم واقع شده.

مقدری ادامه داد: ما در شهرداری اصفهان تلاش برای تامین زیرساخت ها را انجام می دهیم و مدیریت ها را به اهل فن واگذار می کنیم چرا که تجربۀ جهانی موفقیت این رویه را ثابت کرده و انشالله در ۴ سال آینده در این مسیر قدم خواهیم برداشت.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان با اشاره به پیاده محور شدن چهارباغ گفت: معتقدیم که پیاده راه شدن صرف، موجب ناراحتی کسبه و بی میلی مردم می شود و اهالی فرهنگ و هنرند که باید روح هنری به این محور بدهند. چهارباغ دوباره باید با سالن های تئاتر، سینما و موسیقی ها و تئاترهای خیابانی اش زنده شود تا مردم نیز رغبت به قدم زدن در آن داشته باشند و کسبه از رونق آن شادمان شوند. به همین سبب از همۀ اهالی هنر تقاضا می کنم طرح هایی که برای محور های پیاده رویی مثل جلفا و چهارباغ دارند با ما در میان بگذارند تا ما بتوانیم از شهری صحبت کنیم که گردشگران نشاط آن را از تحولات فرهنگی اش دریابند و بدانیم که صدور انقلاب به واسطۀ همین مفاهیم نرم و هنری اتفاق می افتد نه با مولفه های سخت افزاری.

با پایان صحبت های مهدی مقدری بیانیۀ ناهید تاج الدین، نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز ملی سینما قرائت شد و سپس از فرشاد احمدی دستگردی، کارگردان سینما تجلیل شد.

پرویز طاهری، معاون فرهنگی هنری ارشاد نیز در این جشن ضمن تبریک روز سینما اظهار داشت: از سید محمد طباطبایی رئیس انجمن سینمای جوان و تیم همراه او تشکر می کنم که علیرغم تمام کم لطفی ها که از سوی ما و دیگر مسئولان صورت می گیرد بسیار فعال و پویا به کارشان ادامه می دهند و امیدواریم قول هایی که برای پشتیبانی از این انجمن داده شده عملیاتی شود و بستر سازی های لازم انجام شود تا سینمای شهر روزگار بهتری داشته باشد.

پریسا فهامی، رئیس هیئت مدیرۀ کانون عکس انجمن سینمای جوان اصفهان سپس گزارشی از فعالیت های این کانون را در سال ۹۶_۹۵ ارائه و در پایان از شمارۀ دوم مجلۀ این کانون رونمایی کرد.

در این مراسم از حسین شجاعی منش، هنرمند و عکاس نیز تجلیل شد و با رونمایی از پوستر فیلم «سفید کمرنگ» همگان به دیدن این فیلم کوتاه که به کارگردانی غلامرضا جعفری و تهیه کنندگی انجمن سینمای جوان اصفهان ساخته شده بود دعوت شدند.

پایان بخش جشن نکوداشت روز ملی سینما سخنرانی دکتر فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بود که سینما را یکی از ابعاد هنری اثر گذار معرفی کرد و گفت: در مدیریت شهری باید برای حمایت از این بعد فرهنگی تلاش کنیم چرا که زمانی که حمایت کافی نباشد فرزندان ما به سمت جریانات مبتذل می روند. باید در شهر اصفهان در مسیر افزایش سینماها قدم برداریم و خوشحالیم که در مجموعۀ سیتی سنتر ۶ سالن سینمایی در حال ساخت است. انشالله در بقیۀ نقاط هم این صنعت رونق داده شود و ما نیز در شورای شهر آمادۀ هر خدمت رسانی دراین باره هستیم. /

سمیرا قاسمی

کد خبر 319160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.